شاخص های صلاحیت حرفه ای تبیین شود/حمایت از مشاغل خانگی در دستور کار

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: با تعریف یک مدل جدید تلاش می کنیم تا کارآفرینان بزرگ، صاحبان صنایع و خیران را جذب کنیم و زمینه ایجاد کسب و کار بیشتر و اشتغال را فراهم کنیم.

با تعریف یک مدل جدید تلاش می کنیم تا کارآفرینان بزرگ، صاحبان صنایع و خیران را جذب کنیم و زمینه ایجاد کسب و کار بیشتر و اشتغال را فراهم کنیم.
 

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، دکتر کورش پرند، رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در گفتگوی خبری شبکه 2 با اشاره به اهداف برگزاری همایش مهارت آموزی و اشتغال گفت: یکی از چالش های اساسی در نظام آموزش مهارتی با آن مواجه هستیم از پژوهش های کاربردی در بخش فنی و حرفه ای کم بهره بوده ایم.

 

وی با اشاره به برگزاری همایش های مختلف درخصوص آموزش مهارت، اذعان داشت: یکسری همایش ها به صورت سلسله وار برگزار می کنیم تا آلگوهای جدید آموزشی و استانداردسازی جدید را تبیین کنیم.

 

پرند از دریافت 671 چکیده مقاله به همایش مهارت آموزی و اشتغال خبر داد و افزود: از این تعداد 340چکیده مقاله پذیرفته شد و در مجموع 300 مقاله کامل به همایش ارسال شده است.

 

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور ادامه داد: 31 مقاله به صورت شفاهی، 90 مقاله به صورت پوستر و بقیه هم به صورت چاپ چکیده پذیرفته شد.

 

وی با اشاره به محتوای سخنرانی های مهمانان خارجی اذعان داشت: صلاحیت ملی، مهارت های نرم، کارآفرینی و رابطه آن با آموزش های مهارتی و تجارب کشور هند از جمله محورهای سخنرانی مهمانان حاضر در این همایش بوده است.

 

پرند، ارتقای فرهنگ کار و فرهنگ مهارتی را یکی از اهداف برگزاری همایش عنوان کرد و افزود: اخلاق حرفه ای، اقتصاد مقاومتی و برنامه ریزی در راستای شعار فرهنگ، اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی و نقش آن در آموزش های مهارتی و نوآوری در آموزش های فنی و حرفه ای از دیگر رویکردهای این همایش بود.

 

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه تیپولوژی کار و مشاغل کشور تغییر کرده است بنابراین باید رویکردمان در زمینه های آموزشی متناسب با این تحولات باشد.


رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با اشاره به شاخصه های صلاحیت حرفه ای، خاطرنشان کرد: مجموعه تجربه، داشتن گواهینامه مهارت، اخلاق حرفه ای و آمادگی جسمانی در برخی رشته ها می شود صلاحیت حرفه ای که براساس آن افراد می توانند ضغلی را انتخاب کرده و در آن پیشرفت کنند.

 

پرند تاکید کرد: صیانت از مشاغل خانگی و توسعه کسب و کارهای خرد و کوچک از برنامه هایی است که در دستور کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دارد.

 

وی با بیان اینکه در حوزه مشاغل خانگی و کسب و کارهای کوچک دچار بحران هستیم، خاطرنشان کرد: بازاریابی، بازارسازی، برندسازی و فروش محصولات مشاغل خانگی و کسب و کارهای کوچک از مباحثی است که باید به آنها توجه کنیم ولی متاسفانه در این بخش مورد غفلت واقع شده است.


پرند ادامه داد: در تهیه محصولات و تولیدات مشاغل خانگی و کسب و کار کوچک باید موضوع استفاده از طراحان حرفه ای مورد توجه قرار گیرد چراکه در میزان فروش محصولات نقش بسیار موثری دارد.

 

وی تهیه منابع اولیه برای ایجاد کسب و کار کوچک و مشاغل خانگی را از دیگر شاخص های موثر در میزان سودآوری محصولات در این بخش برشمرد و گفت: اگر افراد حرفه ای در این بخش وارد شوند می توانند مواد اولیه را با قیمت مناسب خریداری کنند.

 

پرند با بیان اینکه میزان بهره وری محصولات در این بخش پایین است و نمی توانند با کالاهای مشابه خارجی مقابله کنند، تاکید کرد: با یک مدل جدید و باهمکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان آموزش فنی و حرفه ای، صندوق مهر امام رضا(ع)، بانک توسعه و تعاون، سازمان بهزیستی و بانک رفاه و... تلاش می کنیم تا کارآفرینان بزرگ، صاحبان صنایع و خیران را جذب کنیم و زمینه ایجاد کسب و کار بیشتر و اشتغال را فراهم کنیم.


وی با اشاره به دیپلماسی مهارت و رویکردهای آن خاطرنشان کرد: حضور موثر در عرصه های بین المللی، امضای توافق نامه با سازمان های جهانی، ایجاد مراکز فنی و حرفه ای و انتقال آن به کشورهای مختلف، اعزام نیروی کار به خارج از کشور و اعطای مجوز آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای در خارج از کشور از جمله برنامه های ما در این راستا است.

 

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای با اشاره به فعالیت سه هزار و 500 آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای در کشور گفت: مبحث اعتبارسنجی و اعتباربخشی به سازمان های فنی و حرفه ای در کشور و منطقه را در دستور کار قرار داده ایم.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 366011

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha