گزینه‌های روی میز مکان نمایشگاه/انتخاب مهمان ویژه ازبین کشورهای اسلامی

خبرگزاری شبستان: شهرام نیا گفت: ترجیح ما این است که مهمان ویژه از بین کشورهای اسلامی باشد و قطعا نمی گذاریم که این انتخاب خیلی دیر شود و بعد از پایان نمایشگاه کمیته بین الملل روی این موضوع کار را شروع کند.

به گزارش خبرنگار ادبیات شبستان، «امیرمسعود شهرام نیا» قائم مقام بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب، روز گذشته و یک روز مانده به پایان نمایشگاه، در جمع خبرنگاران در باره عملکرد نمایشگاه امسال توضیح داد: نمایشگاه کتاب بیست و هفتم در مجموع آرام و خوب بوده است، طبعا نقاط ضعف وقوت فراوان داشته است، اما در مجموع نمایشگاه با یک نظم منطقی جلو رفت. نمایشگاه امسال نقاط قوتی به عنوان برجستگی نسبت به نمایشگاه های گذشته داشته است، البته ایرادهایی هم وجود دارد که به ساختار نمایشگاه یا مکان نمایشگاه برمی گردد محسوس است اما در مجموع ارزیابی مثبتی دارم و تا حالا نمایشگاه را به نسبت اهدافی که برایش پیش بینی شده است موفق می دانم.

 

رایزنی‌ها برای تغییر مکان نمایشگاه کتاب

وی درباره رایزنی های صورت گرفته در خصوص مکان نمایشگاه، از جانب مسئولانی که برای بازدید آمدند، گفت: شاه بیت همه گفتگوهای ما با همه مسئولان از جلسه ای که با وزیر ارشاد داشتیم تا جلسه ای که قبل از نمایشگاه با استاندار تهران داشتیم، شهرداری رئیس شورای شهر حتی معاونان مقام معظم رهبری در خصوص این موضوع بود. همه مسئولان مکان فعلی را مناسب این رویداد بزرگ نمی دانند، منتها برای جایگزین و راه حل نظرات کمی متفاوت است، دوستان در شهرداری و شورای شهر گزینه شهر آفتاب را بهترین گزینه می دانند و قرار شده است بعد از پایان نمایشگاه یک کمیته ای مسئول پیگیری این موضوع بشوند و بازدیدی اتفاق بی افتد؛ اگر برای نمایشگاه آینده آماده شد مدنظر قرار بگیرد.

 

گزینه‌های روی میز برای مکان برگزاری نمایشگاه کتاب

شهرام نیا با اشاره به اینکه مصلی یکی از گزینه ها است که به هرحال گزینه روی میز است، بیان کرد: باغ کتاب تهران، محل فعلی سازمان فرهنگ و ارتباطات و یک گزینه دیگر در حکیمیه تهران، از جمله پیشنهادهای استاندار تهران بود، اما شاید یکی از بهترین گزینه ها غیر از مصلی، همان شهر آفتاب باشد البته گزینه نمایشگاه های بین المللی هم مطرح است که آن هم مشکلات خاص خودش را دارد.

 

وی در توضیح این موضوع افزود: احتمال جابجایی نمایشگاه کتاب از مکان فعلی زیاد شده است اما قطعیت آن در ماه های آینده مشخص می شود، بنده اخیرا از شهر آفتاب بازدید نکرده ام، اما مسئولان شهرداری اعلام کرده اند که تا بهمن ماه کارهای ساختمانی تمام میشود، تجهیزات اصلی نصب می شود، مترو را هم می گویند ایستگاهش تا همان زمان آماده می شود، می گویند می توانیم از نوروز آینده آن مکان را به شما تحویل دهیم تا کارهایتان را آماده کنید.

 

شهرام نیا در مورد اینکه آیا میزان اجاره شهرآفتاب مانند میزان اجاره مصلی خواهد بود، گفت: مشکل مصلی این نیست که فضا برای نمایشگاه مناسب نیست، طبیعتا مثل الان که شهرداری بیشترهزینه های نمایشگاه را می دهد و به نوعی نمایشگاه را از خودش می داند، امیدواریم که آنجا هم همین اتفاق بیفتد، طبیعتا چون فضا، فضای تخصصی می‌شود بعید است که بخواهند نگاه تجاری و یا درآمدزایی داشته باشند؛ البته در مصلی هم انصافا این نگاه وجود ندارد و بیشتر به خاطر هزینه های عمرانی و مشکلات مالی که دارند، منفذی برای این مسئله شده است.

 

آیا کتاب‌های جدید برای مقام معظم رهبری ارسال می‌شود؟

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره بازدید مقام معظم رهبری از نمایشگاه کتاب و اینکه آیا کتاب های جدید برای ایشان ارسال می شود یا خیر، گفت: برنامه ای برای این موضوع ترسیم شده است اما معاونان و رئیس دفتر ایشان از نمایشگاه بازدید کردند و صحبت هایی مبنی بر این موضوع شده است اما حضرت آقا غالبا بسیار به روز هستند و کتاب ها به دست ایشان می رسد و این طور نیست که ایشان منتظر بمانند تا نمایشگاهی برپا شود و کتاب ها را ببینند البته این پیشنهاد، پیشنهاد خوبی است اما می تواند در دستور کار قرار بگیرد.

 

مهمان ویژه سال آینده از بین کشورهای اسلامی انتخاب می‌شود

قائم مقام نمایشگاه کتاب در پاسخ به سوال دیگر در خصوص مهمان ویژه نمایشگاه سال آینده، اظهار کرد: امسال انتخاب مهمان ویژه یک آزمایش و سعی و خطا بود شاید یکی از دلایلی هم که دیر اقدام به این کار کردیم و برنامه ریزی ویژه و متفاوتی شکل نگرفت یک دلیل اقتضائات مکان نمایشگاه بود که ما را دچار تردید می کرد. اما به هر حال امسال با انتخاب افغانستان اتفاق مبارکی افتاد که ما هم آن را پیش بینی نمی کردیم. مهمان بودن افغانستان برکات خوبی برای ما داشت و خوشبختانه اکثریت بخش غیردولتی افغانستان به نمایشگاه آمدند و تمایلات گسترده ای را با ناشران ایرانی انجام دادند با تشکل های نشر دیدار داشتند، با صنوف چاپ جلساتی را گذاشتند و چون سابقه بازدید هیئت ایرانی از افغانستان وجود داشت به خاطر همین مهمان ویژه بودن افغانستان بیش از توقع ما برکت و تاثیر داشت.

 

وی همچنین درباره انتخاب مهمان ویژه سال آینده گفت: ترجیح ما این است که مهمان ویژه از بین کشورهای اسلامی باشد و قطعا نمی گذاریم که این انتخاب خیلی دیر شود و بعد از پایان نمایشگاه کمیته بین الملل روی این موضوع کار را شروع کند؛ در این رابطه با بعضی از کشورهایی که به نمایشگاه آمدند گفتگو کردیم از جمله مالزی، قطر و گرجستان اما هنوز به نتیجه قطعی نرسیدیم. روال کار در نمایشگاه های کتاب جهانی این است که برای سه سال متوالی مهمان ویژه انتخاب می شود و ما نیز باید هر چه زودتر این انتخاب را انجام دهیم.

 

احتمال دریافت ورودیه برای نمایشگاه سال آینده وجود دارد

شهرام نیا در ادامه سخنانش در خصوص گرفتن وجه نقد از بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب بان کرد: این بحث بارها به شکل جدی و نیمه جدی مطرح شده است و محسناتی دارد. اولین حسن این موضوع این است که می تواند کمک مالی برای نمایشگاه باشد و دومین حسن کمک به تخصصی تر شدن نمایشگاه می کند. این موضوع باعث می شود تا آمار دقیقی از بازدیدکنندگان در اختیار مسئولین نمایشگاه قرار بگیرد اما چون مصلی اقتضائات خاص خودش را دارد این امکان امسال فراهم نشد و برای سال آینده قرار است قبل از نمایشگاه کار کارشناسی انجام بگیرد و احتمال این اتفاق وجود دارد؛ اما به نتیجه کار کارشناسی نیز بستگی دارد.

 

وی از تدوین سند چشم انداز برای نمایشگاه کتاب پیرو صحبت های رهبری خبر داد و گفت: ما سند چشم انداز به صورت کلی در همه برنامه ها داریم که در همان سند کلی بحث نمایشگاه نیز دیده شده است اما به عنوان سندی که بشود برنامه های اجرایی را از آن استخراج کرد، نداریم؛ باید برنامه مدون درازمدتی برای این مسئله تدوین شود که این مسئله به دبیرخانه دائمی نمایشگاه برمی گردد و در دستور کار این دبیرخانه قرار دارد. امسال کمیته مستندسازی برای اولین بار در نمایشگاه شکل گرفته است و در حال تلاش هستند که تجربه های این نمایشگاه و نمایشگاه های گذشته را مستند کنند تا مورد استفاده دبیرخانه دایمی قرار بگیرد در دبیرخانه دایمی صدور احکام تعیین کمیته ها، تعیین ساختار کمیته ها و همچنین ساختار خود نمایشگاه مورد توجه قرار می گیرد.

 

شهرام نیا در خصوص واکنش روسای نمایشگاه های کتاب خارجی و همچنین سفرای کشورهای خارجی از نمایشگاه کتاب تهران نیز گفت: بعضی از این افراد بهت زده می شدند و معتقد بودند که این نمایشگاه پرجمعیت ترین نمایشگاه دنیا از جهت بازدید مردمی است.

 

وی درباره طرح هایی برای نمایشگاه که تا به حال اجرایی نشده است، نیز توضیح داد: طرح های زیادی بوده است در نمایشگاه ما بعضی مسائل باید بعضی مسائل کمرنگ شود نمایشگاه ما یک وجهه نمایشگاهی دارد که با سالن یاس و بازار جهانی این جنبه امسال تقویت شده است. جنبه گردشگری نمایشگاه کتاب خوب بوده و امسال این جنبه گردشگری با فعالیت های کمیته جنبی پررنگ تر شده است. همچنین جنبه علمی نمایشگاه هم که با حدود 500نشست در نمایشگاه برگزار می شود، این جنبه تقویت شده است.

 

قائم مقام نمایشگاه کتاب در پایان گفت: بحث اطلاع رسانی در نمایشگاه باید پررنگ تر شود و تلاشی در جهت افزایش جنبه نمایشگاهی نمایشگاه اتفاق بیفتد، چون این مسئله به تفکیک مخاطب بسیار کمک می کند تا مخاطبان سرگردان نشوند و به صورت موضوعی به حیطه مورد علاقه خودشان برسند؛ بنابراین کارکرد نمایشگاه باید تغییر کند.

 

پایان پیام/

کد خبر 366211

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha