اعتکاف بهترین فرصت برای خود سازی و پاک سازی نفس است

خبرگزاری شبستان: رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی همدان، با بیان اینکه اعتکاف بهترین فرصت برای خود سازی و پاک سازی نفس است، گفت: اعتکاف جدا شدن از ظواهر دنیوی است.

حجت الاسلام سید محمدحسن فاضلیان، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی همدان، با بیان اینکه مهم‌ترین عمل از اعمال اختصاصی ماه رجب اعتکاف است که باید برای جذب جوانان به این برنامه معنوی تلاش کرد، در گفت و گو با خبرنگار شبستان گفت: از دیگر اعمال اختصاصی این ماه زیارت امام حسین(ع)، دعای ام‌داوود و اعمال ام‌داوود است.

 

وی در ادامه ضمن تبریک میلاد با سعادت حضرت امام محمد تقی" جواد الائمه(ع)  اضافه کرد: ولادت امام نهم شیعیان یک نقطه عطف در جریان امامت و ولایت پس از امام رضا(ع) بوده است.

 

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال نیز مانند سال‌های گذشته شاهد حضور پرشور جوانان در مراسم معنوی اعتکاف باشیم، افزود: اعتکاف تاثیر شگرفی در وضعیت جسمی و روحی انسان می گذارد.

 

وی با بیان اینکه اعتکاف در سطح جامعه انسان را به نیازهای خود متنبه می کند و انسان را برای رفع نیازهای خود به سمت خدا سوق می دهد، اظهار داشت: ماه رجب مقدمه خودسازی برای حضور در ضیافت الهی ماه مبارک رمضان است.

 

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی همدان، با بیان اینکه اعتکاف بریدن از امور دنیوی و پل زدن به سوی خداوند است، گفت: فریضه اعتکاف را نباید سبک و ساده شمرده شود چرا که اصل اعتکاف یک عبادت مستحبی است که در اسلام به این عمل سفارش شده است.

 

حجت الاسلام فاضلیان، با بیان اینکه برگزاری مراسم اعتکاف دوره ای کوتاه برای محاسبه نفس، خود سازی و تمرین بردباری است، گفت: دوره سه روزه اعتکاف زمینه بستر را برای اندیشه، تفکرو رها سازی انسان ها از حاکمیت غریزه هاست.

 

وی خاطر نشان کرد: در سال های متوالی بارها تجربه نشان داده است که حالات معتکفین هنگام ورود و هنگام خروج از محل اعتکاف به هیچ عنوان قابل قیاس با هم نیست و هنگام خروج وابستگی خاصی به اعتکاف و برنامه های آن پیدا کرده اند.

 

وی با اشاره به جایگاه عظیم و رفیع سنت اعتکاف در فرهنگ غنی اسلام، گفت: باید با استفاده از سنت نیکوی پیامبر خاتم و تبعیت از سیره عملی و رفتاری ائمه معصومین(ع) به بهترین الگو تربیتی برای هدایت نسل جوان و نوجوان جامعه دست یافت.

 

اعتکاف آموزش مناجات و خلوت گزینی در جمع است

 

حجت الاسلام فاضلیان، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی همدان، با بیان اینکه اعتکاف آموزش مناجات و خلوت گزینی در جمع است، اضافه کرد: سنت حسنه اعتکاف بهترین فرصت برای خود سازی و پاکسازی نفس از آلایش های دنیا است و باید با استفاده بهینه از این سه روز تقویت و افزایش بصیرت دینی نسل جوان جامعه را تقویت کرد.

 

وی با بیان اینکه اعتکاف بهترین فرصت برای نزدیکی به قرب خداست، اضافه کرد: ایام اعتکاف بهترین فرصت برای نزدیکی هر چه بیشتر به خداوند یکتاست و باید قدر این ایام را بدانیم تا بهترین بهره کافی را دست یابیم.

 

حجت الاسلام فاضلیان، با بیان اینکه ماه رجب ماه عظیمی است که خداوند در این ماه اعمال نیک را چند برابر و گناهان را محو می‌کند، خاطر نشان کرد: یکی از زیباترین روزهای ماه رجب میلاد با سعادت و فرخنده امیر المومنین (ع) است، فضائل و کرامات امام علی زبانزد خاص و عام است و ایشان باید الگو نسل جوان قرار گیرد.

 

وی با بیان اینکه برگزاری مراسم پر فیض و معنوی اعتکاف برای نسل جوان و خام جامعه بسیار مفید و ارزنده است، گفت: جوانان باید تقوا، ایمان، نجابت، پاکی و اخلاص را در مدت اعتکاف آموزش ببینند.

 

 اعتکاف فرصتی مغتنم برای درک درست از ماه رمضان است

 

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی همدان، با بیان اینکه مراسم اعتکاف فرصت مغتنمی برای کسب آمادگی و درک درست و شایسته از ماه رمضان و رسیدن به خداست، گفت: علاوه بر ماه مبارک رمضان ماه رجب نیز یکی از بهترین ماه ها و طلایی ترین غنیمت ها برای استغفار بندگان بنابراین از این رو گرفتن روزه در این ماه مبارک بسیار سفارش شده است.

 

حجت الاسلام فاضلیان اعتکاف را محل کرامت معنوی خواند، و اضافه کرد: در اعتکاف افراد با طرز تفکرهای مختلف، دیده گاه های سیاسی گوناگون و جایگاه اجتماعی مناسب با هدف مشخص دینی و مذهبی در کنار هم قرار می گیرند و ارتقای بصیرت متعکفین از جمله مهم ترین اهداف ورود به اعتکاف است.

 

وی با بیان اینکه بصیرت بخشی و ارتقای بینش متعکفان از مواجب حضور در اعتکاف است که در مقابله با جنگ نرم دشمن تاثیر بسزایی دارد، گفت: یکی از اعمال ماه رجب حضور در اعتکاف است که نشات گرفته از سیره پیامبر است.

 

وی با اشاره به اینکه پیامبر اکرم(ص) در دهه آخر ماه مبارک رمضان در مسجد متعکف می شدند، ادامه داد: این امر بیانگر آن است که فریضه الهی اعتکاف فرانسوی پیامبر اکرم(ص) است که طبق شرایط، زمان و مکان خاصی ادا می شد.

 

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی همدان، با بیان اینکه شاید در طول سال فرصت زیادی برای خلوت کردن با خود و خالق یکتا را نداشته باشیم و این مدت سه روز بهترین فرصت برای برقراری ارتباط محکم با متعال و دوری از گناهان و معصیت است، گفت: اسلام برای رسیدن به خدای متعال و به منظور رشد معنوی انسان ها برنامه های متنوعی بیان شده است.

 

حجت الاسلام فاضلیان، با بیان اینکه توجه به اعتکاف پس از پیروزی انقلاب اسلامی جای خود را در کشور باز کرده است به طوری که اکنون جوانان حضور پررنگ تری را در اعتکاف دارند، اضافه کرد: تعمیق بخشی فرهنگ دینی و معنوی در سطوح مختلف جامعه امری است که نهادینه شدن فرهنگ ناب اسلام یاری رسانده است و موجب رشد و شکوفایی نسل جوان می شود.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 366350

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha