راه‌اندازی نهضت مطالعه مفید تا 11 سال دیگر/انتقاد از کتاب‌سازی در صنعت

خبرگزاری شبستان: جنتی گفت: گفت: بر اساس سند 1404، ایران باید تا 11 سال دیگر نخستین کشور در منطقه باشد و ما در این خصوص به دنبال راه‌اندازی نهضت مطالعه مفید هستیم.

به گزارش خبرنگار ادبیات شبستان، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم پایانی بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران طی سخنانی گفت: برگزاری نمایشگاه کتاب فرصتی برای تکریم و درک منزلت جایگاه اهل قلم دارد. دستاوردهای فرهنگی به‌ویژه در حوزه کتاب وا‌م‌دار و مرهون کسانی است که اندیشه خود را بر کاغذ نگارش می‌کنند.

وی ادامه داد: نمایشگاه کتاب به عنوان بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی کشور میعادگاه اندیشه و اهل قلم به شمار می‌آید. نمایشگاه کتاب در بیست و هفتمین دوره خود و در طلیعه دولت تدبیر و امید کوشید همگان را به ضیافت کلمات فرا خواند، از این رو در طول برگزاری این نمایشگاه شاهد حضور شاداب و پرنشاط مردم بودیم.

جنتی با اشاره به حضور گسترده ناشران و نهادهای همکار بیان کرد: در این دوره گام‌های بلندی برای هم‌افزایی و همدلی مؤسسات همکار به منظور ایجاد کیفیت بهتر برداشته شد. همچنین امسال میزبان نخبگانی بودیم که در سال‌های قبل حضور کمتری در نمایشگاه کتاب داشته‌اند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه توصیه و رهنمود درباره نشر کشور در حضور بزرگان این عرصه کاری دشوار است، چند نکته را ذکر کرد و توضیح داد: نکته اول اینکه باید بیشتر وقت‌مان را صرف کتاب‌های چاپ نخست کنیم چون این کتاب‌ها چشمه جوشان هستند که اگر خوب چاپ شوند در سال‌های متمادی به چاپ‌های متعدد خواهند رسید. نکته دوم اینکه هرچند تولید سالانه تعداد عناوین کتاب‌های کشورمان نسبت به کشورهای همسایه بیشتر است اما باید توجه کرد که چه تعداد از آنها نگارش نویسندگان بوده است و چه تعداد از آنها بر مبنای شیوه رایج کتاب‌سازی پدید آمده‌اند، از این رو انتخاب ناشران در زمینه چاپ کتاب بسیار مهم است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر تحول در حوزه دیجیتال صنعت نشر گفت: صنعت نشر به مدد فناوری‌های دیجیتال در حال تحول است و این در حالی است که ما کمتر به کتاب‌های الکترونیکی و کاربرد آنها توجه می‌کنیم و کاروان نشر ایران از این قافله عقب مانده است.

وی در ادامه اظهار کرد: نکته بعدی این است که عصر ارتباطات با حضور رسانه‌ها معنا می‌یابد و هر کس فرصتی برای تبلیغات داشته باشد سود بیشتری عایدش می‌شود اما آنچه که تاکنون به آن توجه نشده تبلیغات کالاهای فرهنگی است که تأثیر آن منجر به توسعه فرهنگی می‌شود، از این رو شاید بتوان کتاب را مظلوم‌ترین کالا دانست که کمترین اقدام برای تبلیغ آن صورت گرفته است.

جنتی پنجمین نکته خود را لزوم توجه به نهضت مطالعه مفید دانست و در این باره گفت: بر اساس سند 1404، ایران باید تا 11 سال دیگر نخستین کشور در منطقه باشد و ما در این خصوص به دنبال راه‌اندازی نهضت مطالعه مفید هستیم و برنامه‌ریزی‌های ما در وزارت ارشاد باید به گونه‌ای پیش رود که کتاب و کتابخوانی در جامعه نهادینه شود.

وی تاکید کرد: در این راستا نیازمند عزم ملی و تلاش جمعی هستیم چرا که در این خصوص مقام معظم رهبری نیز کتاب خوب را همچون غذای خوب معرفی کرده‌اند. همچنین ایشان کتاب خوب را مادر و عصاره تمدن‌ها دانسته‌اند، از این رو کوشش برای تحقق مطالبات رهبری آن هم در سالی که به عنوان اقتصاد و فرهنگ نام‌گذاری شده تلاش بیشتر مسئولان فرهنگی و آفرینش‌گران کتاب را می‌طلبد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنان‌اش ضمن تشکر از رییس‌جمهور، رییس مجلس شورای اسلامی و همه مسئولان نمایشگاه کتاب گفت: وزارت ارشاد برای گسترش همدلی‌ها و هم‌افزایی‌ها می‌کوشد و در همه برنامه‌های فرهنگی دستان پرتوان صاحبان اندیشه را می‌فشارد تا اقتصاد و فرهنگ را رونق بیشتری ببخشد.

پایان پیام/

 


 

کد خبر 366404

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha