120 هزار کردستانی فاقد بیمه /ثبت نام 86 هزار نفر در طرح بیمه همگانی

خبرگزاری شبستان: مدیر کل بیمه سلامت کردستان با بیان اینکه پیش بینی می شود حدود 120 هزار نفر درسطح استان فاقد هرنوع بیمه ای باشند، گفت: تاکنون بیش از 86 هزار نفر در سامانه طرح بیمه سلامت همگانی ثبت نام کرده اند.

سید علی موسوی جم، مدیر کل بیمه سلامت کردستان به خبرنگار خبرگزاری شبستان در سنندج گفت: تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری تمامی افراد بالای 18 سال فاقد هرنوع پوشش بیمه ای می توانند در قالب طرح بیمه سلامت همگانی ثبت نام کرده و از خدمات بیمه رایگان بهره‌مند شوند.


وی با بیان اینکه بیمه جدید تمامی مزایای سایر دفترچه های درمانی را دارد، افزود: پیش بینی می شود حدود 120 هزار نفر در سطح استان فاقد هر نوع بیمه ای باشند و امید می رود این افراد با مراجعه به دفاتر پیشخوان در قالب بیمه سلامت ثبت نام کرده و از خدمات بیمه ای رایگان بهره مند شوند.


مدیر کل بیمه سلامت کردستان اظهار داشت: در این طرح متقاضیان واجد شرایط تنها 2 هزار تومان بابت ثبت نام در دفاتر پیشخوان پرداخت می کنند و اگر سوء استفاده ای در این زمینه صورت گرفت و مبلغ بیشتری از کسی دریافت شد باید مراتب اطلاع رسانی شود.


به گفته وی حدود 940 هزار نفر از مردم در سطح استان تحت پوشش بیمه سلامت ایرانیان و 640 هزار نفر نیز تحت پوشش خدمات بیمه روستایی قرار دارند.


وی در ادامه با بیان اینکه از آغاز این طرح تاکنون 86 هزار و 985 نفر در سطح استان ثبت نام کرده اند، تصریح کرد: بیشترین آمار در سطح استان به ترتیب مربوط به سنندج با 20 هزار و 476 نفر، سقز17 هزار و 452 نفر و مریوان با 15 هزار و 475 نفر بوده است.


موسوی جم کمترین آمار ثبت نامی در این طرح را مربوط به شهرستان سروآباد با حدود 50 نفرعنوان کرد و افزود: به علت اینکه سروآباد شهر زیر 20 هزار نفر جمعیت است و اکثر تحت پوشش بیمه روستایی قرار دارند لذا افراد فاقد بیمه در این شهرستان کمتر است.


مدیر کل بیمه سلامت کردستان اجرای این طرح را نگاه ویژه دولت به مقوله سلامت و کاهش پرداخت از جیب مردم عنوان کرد و افزود: هم اکنون حدود 60 درصد از هزینه های درمانی بیمار از جیب مردم پرداخت می شود و دولت قصد دارد با اجرای این طرح این پرداخت ها را تا 30 درصد کاهش دهد.


وی با بیان اینکه دفترچه های درمانی افراد ثبت نام شده در طرح بیمه سلامت همگانی یک ماه پس از ثبت نام صادر می شود، گفت: در این مدت اگر فردی در بیمارستان بستری شد برای وی معرفی نامه صادر صادر خواهد شد.


موسوی جم در ادامه به طرح تحول نظام سلامت که از 15 اردیبهشت آغاز شده نیز اشاره کرد و افزود: سند توسعه تحول نظام سلامت و بیمه همگانی در یک راستا حرکت کرده و هدف اصلی این طرح ها کاهش هزینه های درمانی بیماران است.


وی با بیان اینکه در استان کردستان 12 بیمارستان مشمول طرح تحول نظام سلامت قرار دارند اظهار داشت: براساس این طرح بیماران بستری بیمارستان های دولتی تنها 10 درصد از هزینه درمانی و بیمارستانی خود را پرداخت می کنند این پرداخت برای روستاییان پنج درصد است.


این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بر اساس مصوبه هیات مدیره سازمان بیمه سلامت از 15 اردیبهشت جاری کلیه خدمات شیمی درمانی و رادیوتراپی در مراکز دولتی و عمومی غیردولتی در کشور و به تبع آن در استان به صورت رایگان و برابر قوانین و مقررات به بیمه شدگان ارائه می شود.


وی افزود: قبلا 10 درصد خدمات شیمی درمانی شامل تزریق، لوازم مصرفی، ویزیت پزشک و مواردی دیگر توسط بیمار و 90درصد نیز توسط بیمه پرداخت می شد که بر اساس این طرح از 15 اردیبهشت تمامی این هزینه ها به جز داروی این بیماران به صورت 100 درصدی پرداخت می شود.


موسوی به هزینه های رادیوتراپی بیماران نیز اشاره کرد و اظهار داشت: رادیوتراپی دارای هزینه های بسیار سنگینی است و بسته به نوع سرطان و تعداد جلسات رادیوتراپی میانگین هزینه مابین یک و نیم تا پنج میلیون تومان برای هر بیمار است.


وی با بیان اینکه هم اکنون و براساس این مصوبه کلیه این هزینه ها برای بیماران رایگان شده و توسط بیمارستان پرداخت خواهد شد گفت: قبل از این طرح تنها 70 درصد هزینه ها توسط بیمه پرداخت می شد.


به گفته وی سال گذشته 875 میلیارد ریال برای بیماران تحت پوشش بیمه سلامت در استان هزینه شده است.
 

پایان پیام/

کد خبر 366445

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha