آمادگی 4هزار مسجدسراسر کشور برای حضور 700 هزار معتکف

خبرگزاری شبستان: معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی از آمادگی ۴ هزار مسجد در کشور برای انجام مراسم اعتکاف خبرداد و گفت: پیش‌بینی می شود،۷۰۰ هزار نفر در این مراسم شرکت کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام حسین روحانی نژاد، معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به برگزاری مراسم معنوی اعتکاف در چهار هزار مسجد سراسر کشور گفت: اعتکاف باید فقط در مسجد برگزار شود، اعم از مسجد جامع و یا مسجدی که یک مرکزیتی دارد و متعلق به افراد خاصی نیستند، همه می‌توانند در آنجا حضور یابند.


حجت‌الاسلام روحانی‌نژاد ادامه داد: ثبت‌نام مراسم معنوی اعتکاف از نیمه دوم فروردین ماه آغاز شده و تاکنون نیز ادامه دارد که در حال حاضر 600 هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند و پیش‌بینی ما این است که به 700 هزار نفر هم برسد، چرا که بسیاری از افراد در روزهای پایانی برای ثبت‌نام اقدام می‌کنند.

 

وی اظهار کرد: مراسم اعتکاف، فی‌نفسه یک عمل مستحبی است، اما می‌تواند بیش از سه روز هم باشد، بیان د اگر فردی روز اول و دوم را معتکف شد، واجب است که روز سوم را نیز معتکف بماند. همین طور نیز اگر اعتکاف 6 روزه باشد روزهای 4 و 5 مستحبی و روز ششم واجب است و اگر کسی بخواهد 9 روز معتکف شود، روزهای 7 و 8 مستحب و روز نهم بر او واجب می‌شود.

 

حجت‌الاسلام روحانی‌نژاد تصریح کرد:‌ علاوه بر ستاد مرکزی اعتکاف در سراسر کشور در مراکز استان‌ها نیز ستادهای اعتکاف تشکیل شده و آن دسته از دستگاه‌هایی که می‌توانند با نهادهای مردمی مرتبط شوند، از آن‌ها نیز دعوت شده که شامل اورژانس، آتش‌نشانی و نیروی انتظامی است که می‌توانند در امدادرسانی به معتکفان مؤثر باشند، همچنین دستگاه‌های فرهنگی هم عضو ستاد اعتکاف هستند و می‌توانند فعالیت فرهنگی را در مراکز برگزارکننده ارائه دهند.

 

 

معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی اذعان کرد: از میان افرادی که در اعتکاف شرکت کرده‌اند، 69 درصد مردم شهری و 31 درصد هم مربوط به مناطق روستایی است و خوشبختانه جمعیتی که در اعتکاف حضور می‌یابند، 70 درصد آن را جوانان 15 تا 29 سال و 72 درصد شرکت‌کنندگان را خانم‌ها و 28 درصد را آقایان تشکیل می‌دهند و 33 درصد از معتکفان برای اولین بار و 27 درصد برای دومین بار و 21 درصد برای سومین بار و 19 درصد هم هر ساله در مراسم معنوی اعتکاف شرکت می‌کنند.

 

وی افزود: هزینه‌های اعتکاف توسط خود مردم تأمین می‌شود که در شهرها و روستاها هزینه متفاوتی را در بر می‌گیرد که توسط هیأت امنا و مدیریت مسجد اداره می شود و البته هماهنگی این امور با سازمان تبلیغات اسلامی است، از این رو ما نمی‌توانیم برای کل کشور، یک مبلغ واحدی را اعلام کنیم.

 

وی با بیان اینکه کتاب‌هایی برای مطالعه معتکفان در اختیار مساجد قرار گرفته است، ادامه داد: حداقل یک گفتمان‌ اندیشه‌ای را در حوزه مسائل اجتماعی و معنوی در هر یک از مساجد برپا می‌شود و ائمه جماعات و متصدیان برگزارکننده اعتکاف توجه داشته باشند که زمان سخنرانی‌ها در حداقل زمان انجام شود.

 

حجت‌الاسلام روحانی‌نژاد خاطرنشان کرد: امسال نزدیک به 200 مسجد در دانشگاه‌ها، مراسم اعتکاف برگزار می‌کنند و ظرفیت دانشگاه‌ها تا حدود 50 هزار نفر اعلام شده است، همچنین در چهار اماکن مقدسه حرم امام رضا(ع)، حضرت معصومه(س)، احمد بن موسی(ع) و حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) نیز برنامه‌های اعتکاف را به صورت ویژه برگزار می‌کنند.

 

وی در خصوص میزان رشد جمعیت شرکت‌کننده در اعتکاف گفت: سال گذشته نسبت به سال 91 به دلیل برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و همزمانی با ایام امتحانات ما با کاهش جمعیت مواجه بودیم، اما اگر امسال آمار افراد شرکت‌کننده به 700 هزار نفر برسد، در واقع 28 درصد افزایش داشته‌ایم.

 

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: برای اولین بار شبکه اجتماعی «معتکفین» توسط مؤسسه تبیان راه‌اندازی شد و این شبکه این امکان را به وجود آورد که معتکفان عزیز علاوه بر تولید محتوا، جلوه‌های معنوی اعتکاف را به صورت کلیپ و متن بر روی این شبکه قرار دهند و از این رو می‌توان گفتمان اعتکاف را گسترش دهند و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک این شبکه اجتماعی در کشور و جهان مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

 پایان پیام/


 

کد خبر 366493

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha