جوانان، امدادگران، داوطلبان/تلاشی برای حفظ کرامت انسان‌ها

خبرگزاری شبستان:خیلی مهم است که اگر تصمیم گرفتید به کسی کمک کنید حتما راه و روش کمک کردن به آن را هم بلد باشید، مخصوصا اگر کسی که نیاز به کمک شما دارد مصدوم یک حادثه باشد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از گیلان، 18 اردیبهشت روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر است، سازمانی که با داشتن اعضای جوان، امدادگر و داوطلب نقش بسیار مهم و اساسی را در حفظ حیات و کرامت انسان‌ها در شرایط بسیار حساس و سرنوشت سازی که حادثه و بحران رخ داده باشد، ایفا می کند.

 این سازمان برای حفظ حرمت و کرامت انسانی فارغ از تقسیمات سیاسی و جغرافیایی در خدمت به اقشار مختلف مردم هنگام نیازمندی‌ها، عملیات امدادرسانی و نجات را به عنوان نخستین اولویت خود در سطح بین المللی می‌شمارد.

 

امدادگران با به خطر انداختن جان خود برای نجات انسان در هر نقطه‌ایی از این عالم بزرگ تلاش کرده و در بهبود اوضاع جسمانی و روحی آسیب دیدگان از هر طبقه و گروهی اهتمام می‌ورزند. هلال احمر با به کارگیری نیروهای متعهد و تربیت انسان‌های فداکار و ایثارگر می‌کوشد که سفیر صلح و دوستی و فرشته نجات مصدومان و گرفتارانی باشد که در شرایط دشوار و ناگوار زندگی در چنگال حوادث گرفتار می‌شوند.

 

رفتن به حال و هوای اعضای این جمعیت کاری بس دشوار است چون باید انسان با احساسی باشی که  هنگام وقوع حوادث با تمام وجود به کمک رسانی و امداد بشتابی و از سوی دیگر سخت و محکم باشی که با دیدن بحران و آسیب دیدگی شدید بتوانی مقاومت کنی و به ادامه کارت که همان کمک کردن است بپردازی.به همین مناسبت به سراغ چند نفر از اعضای جوانان، امدادگران و داوطلبان جمعیت گیلان رفتیم تا با ما از خاطراتشان بگویند.

 

ن- کریمی که از اعضای قدیمی این سازمان است با بیان اینکه همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی و تغییر نام جمعیت شیر خورشید سرخ به جمعیت هلال احمر، فعالیت‌های سازمان جوانان با رویکرد جدیدی آغاز به کار کرد، به خبرنگار خبرگزاری شبستان، گفت: فعالیت جوانان در این جمعیت با توجه به اهداف خدمت به همنوع، بالا بردن سطح بهداشت فردی و اجتماعی و ایجاد و توسعه دوستی و تفاهم بین المللی، سازماندهی شده است.

 

هلال احمری‌ها ضامن ماندگاری و رونق فرهنگ اصیل ایثار و مهربانی هستند
وی افزود: رده‌های 12 تا 29 سال در شاخه‌های دانش‌آموزی، دانشجویی، آزاد، طلاب و کارگری می‌توانند با عضویت در این سازمان از آموزش‌های امدادی، فعالیت در تیم‌های بشر دوستانه و امدادی و امکانات فرهنگی و تفریحی از جمله تربیت بدنی، اردوها، همایش‌ها، جشنواره‌های متنوع و... به عنوان یک جوان نوعدوست، بهره‌مند شوند.

 

کریمی با اشاره به اینکه هزاران جوان مهرورز ایرانی عضو هلال احمر، داوطلبانه و بدون هیچگونه چشم داشتی برای خدمت به هموطنان در ایام و مناسبت‌های خاص و به بهانه‌های مختلف با کمترین امکانات و شرایط نسبتا دشوار، برای ایمنی، آرامش و آسودگی همنوعانشان تلاش می‌کنند، تصریح کرد: به نظرم آنان بهترین بندگان خدا و ضامن ماندگاری، پایداری و رونق فرهنگ اصیل ایثار و مهربانی هستند که البته این صفات در وجود همه مردم سرزمینمان نقش بسته است.

 

وی با توجه به اصول هفت گانه نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر که انسانیت، بی غرضی، بی طرفی، نداشتن وابستگی، خدمت داوطلبانه، یگانگی و جهان شمولی است، ادامه داد: کشور ما با وسعت زیادش همه جور اقلیم را داراست از این رو ما جوانان باید با توجه به شعار "در هر خانه یک امدادگر" بتوانیم از وقوع هر گونه حادثه‌ای، پیشگیری کنیم.

 

برگزاری دوره‌های آموزشی برای آمادگی همیشگی امدادگران ضروریست
امیر مومنی، امدادگر 30 ساله‌ای که از 11 سالگی عضو جمعیت هلال احمر گیلان شده است نیز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان، اظهار کرد: در راه مدرسه با دیدن نمایشگاهی که عملکرد جمعیت هلال احمر را نشان می‌داد با فعالیت‌های این سازمان بین المللی آشنا و به شدت علاقه مند شدم.

 

وی با بیان اینکه رشته اصلی ورزشی‌اش غواصی و شناست، گفت: با عضویت در این سازمان و گذراندن دوره‌های تخصصی در غریق نجات، کوهستان، جاده و... توانستم رتبه نجاتگر دوم جمعیت هلال احمر را کسب کنم.

 

مومنی، برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های بازآموزی برای آماده نگه داشتن یک امدادگر را بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: وظیفه ذاتی یک امدادگر حضور در کلیه اتفاقات بین المللی همچون جنگ، رانش زمین، سیل، زلزله و حوادثی چون تصادفات، دریا، گم شدن در جنگل و صحرا و... است که با مهارت، علم و آمادگی امدادگران می‌تواند عمق فاجعه را کمتر و به نجات جان انسان‌ها، بینجامد.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه در گذشته امکانات بسیار کمتر بود ولی اکنون تجهیزات بهتر و بیشتری در اختیار جمعیت و امدادگران است، ادامه داد: مردم نیز می‌توانند کلیه نیازها و درخواست‌های امدادی خود را از طریق تلفن 112 به ما اطلاع رسانی کنند.

 

مومنی با تاکید بر اینکه مردم هلال احمر را خوب می‌شناسند و با فعالیت‌های آن آشنا هستند، به برفی که در آغاز سال نو بارید اشاره کرد و افزود: در راه اعزام برای کمک به در برف ماندگان عید نوروز93 بودیم که برای خرید نان جلوی یک نانوایی در مسیر راهمان توقف کردیم، بدون اینکه چیزی بگوییم مردم با روی خوش وقتی دیدند ما با لباس هلال احمر هستیم، گفتند این بندگان خدا سرشان خیلی شلوغ است و کار دارند، نان را بدون نوبت به ما دادند تا ما سریعا به کارمان برسیم.

 

وی از خاطرات تلخ و خوشی که در این ماموریت‌ها برایش پیش آمده می گوید و اضافه می کند: فرقی نمی کند امدادگر باشی یا نباشی حادثه ممکن است برای ما هم اتفاق بیفتد.

 

مومنی گفت: در یک مانور آموزشی که در محله استخر فلکه راضی رشت برگزار شد در حال غواصی بودم که وقتی خواستم از زیر آب بالا بیایم قایق موتوری با سرعت به من نزدیک شد و اگر سریعا قوص نمی دادم پایم قطع می شد که خوشبختانه فقط کف پایم زخمی شد و به خیر گذشت.

 

وی در خصوص خاطره خوشی که از او پرسیدیم نیز بیان کرد: در یکی از محله‌های قدیمی خیابان مطهری رشت در حال عبور بودم که صدای ماشین‌های آتش نشانی نظرم را جلب کرد، حس کنجکاوی و روحیه امدادی مرا به سمت آنان کشاند که در جریان حادثه قرار بگیرم که متوجه شدم خانمی در مغازه دوطبقه محل آتش سوزی گیر افتاده و حالت هوشیاری‌اش را از دست داده است.

 

مومنی ادامه داد: هنوز نیروهای اورژانس مستقر نشده بودند که همکاران آتش نشانی با توجه به شناخت و آشنایی که با من داشتند اجازه دخالت دادند و من با همان لباس شخصی از روی ماشین‌های آتش نشانی بالا رفته و از روی سقف مغازه‌های دیگر خودم را به مغازه در حال سوختن رساندم و با انجام کمک‌های اولیه و CPR توانستم به لطف خدا مصدوم را از محل حادثه سالم بیرون بیاورم.

 

داوطلبان هلال احمر مسئولیت سنگینی‌ در قبال افراد نیازمند احساس می کنند
فرشته پوررستم، که یکی از داوطلبان جمعیت هلال احمر گیلان است از سال 79، فعالیتش را در هلال احمر شهرستان آستارا آغاز کرده است، در گفتگو با خبرنگار شبستان اظهار کرد: 14 سال است که با عشق و انگیزه‌ای که در کمک به هم نوعان خود دارم در این سازمان مشغول هستم.

 

وی گفت: با گذراندن کلاس‌های آموزشی مثل گلدوزی، خیاطی، کامپیوتر، کمک‌های اولیه و علاقه‌ای که مربی آموزشی ما در وجودم زنده کرد توانستم در هلال احمر به عضویت سازمان جوانان در بیایم و با شرکت در فعالیت‎های بشردوستانه همچون کمک به زلزله زدگان بم، جنگ زدگان افغانستان و عراق، طرح‌های مسافرین نوروزی، هوای پاک، هفته سلامت و... و حضور در همایش‌ها و اردوهای کشوری به عنوان عضو نمونه این سازمان با خدمات این نهاد، بیشتر آشنا شوم.

 

پوررستم، تصریح کرد: در سال 83 نیز با گذراندن دوره‌های مهارت مربیگری به عنوان یکی از مربیان این سازمان انتخاب شدم و همچنان فعالیت‌های خود را در کمک به همنوعان ادامه دادم.

 

وی با اشاره به اینکه پس از پایان 29 سالگی با وارد شدن به حوزه داوطلبان شور و نشاطی که در حوزه سازمان جوانان بود به یک مسئولیت سنگین‌تر در قبال افراد نیازمند تبدیل شد، گفت: البته مشارکت خیرینی که با جمعیت هلال احمر فعالیت می‌کنند نشان از اعتمادی دارد که این جمعیت توانسته در جلب مشارکت‌ها از خود باقی بگذارد.

 

پوررستم، کمک به همنوعان را خاطره‌ای پرشور و عشق وصف ناشدنی توصیف کرد و ادامه داد: تنها وقتی که نمی‌توانیم به نیازمندی که از ما درخواست کمک کرده، مساعدت داشته باشیم، حالمان بد می‌شود.

 

وی با بیان اینکه یک ماه مانده به ماه مبارک رمضان و یک ماه مانده به عید نوروز، داوطلبان هلال احمر در طرح‌های همای رحمت و فرشتگان با دعوت از خیران آنان را برای کمک به نیازمندان به مشارکت می‌گیرند، افزود: کاروان نیکوکاری، کاروان سلامت، احسان ماندگار، جهاد محرم و... از جمله فعالیت‌های حوزه داوطلبین هلال احمر است که با ارسال سبد غذایی، ویزیت و داروی رایگان، آموزش‌های لازم برای خانواده‌ها در مناطق محروم، سعی در حفظ کرامت انسان‌ها می‌کند.

 

پوررستم در ادامه خاطر نشان کرد: اعضای هلال احمر به خصوص نیروهای داوطلبان آن پل ارتباطی خیران و نیازمندان هستند که با رعایت اصول و قوانین بین المللی در هرکجا که باشند برای نشاندن لبخندی کوچک بر دل‌های زخمی آسیب دیدگان بیشترین تلاش را ارایه می‎دهند.

 

گفتنی است، 18 الی 24 اردیبهشت هفته بزرگداشت صلیب سرخ و هلال احمر نامگذاری شده است.

 

پایان پیام/

 

کد خبر 366503

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha