فضای باز سیاسی امروز باید بستری برای انجام کار های فرهنگی بزرگ شود

خبرگزاری شبستان: معاون سیاسی اجتماعی استانداری تهران با بیان اینکه بدحجابی محصول کردارهای نادرست سیاستمداران است، گفت:فضای باز سیاسی امروز باید بستری برای انجام کار های فرهنگی بزرگ شود.

به گزارش خبرنگار شبستان، سیدشهاب‌الدین چاووشی، معاون سیاسی اجتماعی استانداری تهران امروز در نخستین جلسه کارگروه بانوان و خانواده گفت: مشکل امروز جامعه ما یکی دو تا نیست. ما یک نظام اسلامی هستیم و ادعا داریم که حکومت ما حکومت علوی می‌باشد، بنابراین اجرایی‌شدن احکام آن در جامعه کار سختی نیست. ما اگر نتوانیم شعارهایی را که در اوایل انقلاب سر دادیم را اجرایی کنیم خسارت‌های زیادی به کشور وارد می‌شود.

 

وی اظهار کرد: سیستمی‌ فکر کردن هنوز در کشور ما جا نیفتاده و ما هنوز دیدگاه‌های متفاوتی در نظام اسلامی داریم، این امر، مشکلی ندارد ولی در جایی که باید تصمیمات اجرایی شود نیازمند یک هم‌سویی در دیدگاه‌ها هستیم.

 

چاووشی تصریح کرد: در نظام جمهوری اسلامی ایران برای فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد که برای عملیات و اجرایی‌کردن همه نظرات فرهنگی به این دیدگاه‌های هم‌سو نیازمند هستیم.

 معاون سیاسی اجتماعی استانداری تهران در ادامه افزود: اگر مسئولان به مواردی که در قانون به آن اشاره شده بود، عمل می‌کردند ما شاهد این مشکلات در جامعه نبودیم.

 

دستگاه‌های اجرایی قادر به اجرای سیاست‌های اجتماعی و فرهنگی نیستند 

وی با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی ما قادر به اجرای سیاست‌های اجتماعی و فرهنگی نیستند، خاطرنشان کرد: ما باید سیاست‌های کلانی را که نشأت‌گرفته از فرمایشات رهبری می‌باشد را به کار بگیریم. این جلسه با تنوع فکری و نوع تحصیلاتی که در جمع شما دیده می‌شود قابلیت و ظرفیت خوبی در جهت رفع مشکلات جامعه دارد.

 

ما گرفتار نگاه مردانه در جامعه شدیم 

چاووشی با بیان اینکه ما گرفتار یک نگاه مردانه در جامعه شدیم، اظهار کرد: همین بدحجابی زنان و دختران که قابل دفاع هم نیست ،بهانه‌ای شده برای اینکه عده‌ای بگویند همه مفسده‌ها زیر سر خانم‌ها است اما کسی نمی‌گوید که چشم‌چرانی مردان گناه کبیره است.

 

وی در ادامه افزود: در کنار آیه حجاب ،چشم‌پوشی از نگاه نامحرم قرار دارد، چرا بدحجابی منکر شناخته می‌شود ،اما نگاه مردان به نامحرم و زن که یک گناه کبیره است گناه محسوب نمی‌شود؟ آیا این امر از مصادیق تقدم‌یافتن فروع بر اصل نیست؟ ما بدحجابی را قابل دفاع نمی‌دانیم ولی این افرادی که هفته گذشته بدون توجه به مضامین قانونی با سوءاستفاده از حضور تعدادی از خواهران محجبه مقابل مجلس تجمع کرده بودند، ایا کار درستی است.

 

معاون سیاسی اجتماعی استانداری تهران در ادامه با طرح این سوال که آیا قانون‌مندی در نظام جمهوری اسلامی ایران مقدس است یا خیر، گفت: اگر قانون در این نظام ارزش نداشته باشد پس چه چیزی مقدس است؟ تفاوت حکومت ما با سایر حکومت‌ها در نوع قوانین برگرفته از شرع است، پس اگر کاری خلاف قانون در جامعه رخ می‌دهد خلاف شرع می‌باشد.

 

وی تصریح کرد: کسانی که قانون را رعایت نمی‌کنند چگونه می‌توانند مدعی دفاع از یک اندیشه دینی باشند؟ مگر اندیشه دینی فقط در بدحجابی و کاکل یک دختر بدحجاب خلاصه می‌شود؟ مگر غیبت، تهمت، افترا جزء گناهان کبیره نیست؟

 

 برخورد گزینه‌ای با احکام شرعی تهدیدی برای وضعیت فرهنگی و اخلاقی جامعه

وی با بیان اینکه برخورد گزینه‌ای با احکام شرعی یکی از خطرناک‌ترین آفت‌هایی است که امروزه وضعیت فرهنگی و اخلاقی ما را تهدید می‌کند، اظهار کرد: ما باید بدانیم اگر مسلمان هستیم باید با همه لوازم‌اش مسلمان باشیم، نمی‌توانیم یک چیزی را علم کنیم و از چیزهای دیگر غافل باشیم.

 

وی با اشاره به دعوت از حضور دختران و پسران در استادیوم آزادی در گذشته خاطرنشان کرد: آن دوره‌ای که رسما اعلام کردند دختران و پسران می‌توانند به صورت مختلط برای تشویق بازیکنان به استادیوم بروند، این گروه در آن دوره کجا بودند که این موضوع را نشنیده و نفهمیدند و احساس مسئولیت خطر برای دین اسلام و مسلمانی نکردند؟

 

چاووشی در ادامه تصریح کرد: جالب این است که همان زمان می‌دانستند که مراجع عظام تقلید، نسبت به این موضوع حساس بوده و موضع‌گیری خواهند کرد ولی با وجود آن به بهانه شکسته‌شدن مرجعیت آن روش را دنبال می‌کردند.

 

وی با بیان اینکه اسلام حقیقت واحدی است و ما نمی‌توانیم بخشی از آن را بگیریم و بخش دیگر را رها کنیم، تصریح کرد: شما هم قرآن می‌خوانید و نمی‌توانید بخشی را بگیرید و بخشی دیگر را رها کنید و آنجایی که مطابق نظر و سلیقه‌های ماست بگوییم اینجا شرع است و کوتاه نمی‌آییم و آنجایی که مغایر با تمایلات و نظرات ما نیست بگوییم مهم نیست.

 

وی با بیان اینکه بسیاری از کارهایی که در جامعه اتفاق می‌افتد مصادیق گناه کبیره است، خاطرنشان کرد: وقتی سایت‌های شناخته‌شده‌ای که حتی نام دین و مذهب را یدک می‌کشند می‌آیند، جلسه خوب و باشکوهی که در ریاست‌جمهوری برای معرفی چهره شفاف حضرت فاطمه برگزار می‌شود را علم می‌کنند و می‌گویند آنجا به همه شرکت‌کنندگان پنج سکه طلا اهدا شد آیا این یک دروغ آشکار و بزرگ نیست، پس چرا کسی نمی‌گوید که این منکر است؟ کدام مقام مسئول این موضوع را پی‌گیری کرد؟ اما همین گروه می‌گویند بدحجابی در جامعه بیداد می‌کند چرا بدحجابی در همین چند ماه اخیر بیداد کرد، مگر هشت سال گذشته وضعیت حجاب بهتر از وضع موجود بود؟

 

بدحجابی محصول کردارهای نادرست سیاستمداران

وی با بیان اینکه بدحجابی محصول کردارهای نادرست سیاستمدارانی است که عملا نسلی از جامعه را به سمتی سوق داده‌اند که به ما دهن‌کجی کنند، افزود: بدحجابی محصول فعالیت‌های فرهنگی 164 شبکه ماهواره‌ای فارسی‌زبان است که روز و شب بمباران فرهنگی می‌کنند.

 

وی ادامه داد: محصول این شبکه‌های فرهنگی افزایش شراب‌خواری، طلاق و عادی‌ جلوه‌دادن روابط زن و مرد در جامعه است، ما در مقابل این هجمه‌ها چه کارهایی انجام دادیم؟ واقعا مسایل منکر فقط بدحجابی است؟

 

همه اسلام در بدحجابی خلاصه نمی شود

چاووشی ادامه داد: بدحجابی را نمی‌پذیریم اما همه اسلام هم در بدحجابی خلاصه نشده است. ما چه کار کرده‌ایم که این موضوع دستاویزی برای یک عده شده که بخواهند با بهانه این موضوع خودی نشان دهند. سوال من این است .آیا تعریف کرده‌اید که بدحجابی موجود با دین و مذهب عناد دارد یا یک پدیده ناخواسته عرفی است؟ اکنون ما در سال فرهنگ قرار داریم چگونه باید این عرف را دگرگون کنیم؟ آیا تدبیری داریم که بتوانیم بدحجابان را به باحجابان تبدیل کنیم.

 

وی ادامه داد: با شعار دادن و نشان دادن این تعارضات که در دوره گذشته هم اتفاق افتاده هیچ‌کسی هم احساس خطر نکرده ،اسلام هم به خطر نیفتاده و مسلمین هم محکم جای خود ایستاده‌اند، حالا اگر بخواهیم این دوره این بحث‌ها را مطرح کنیم کمی نگران‌کننده است.

 

برای مؤمن‌شدن مردم فرهنگ‌سازی کنیم

معاون سیاسی اجتماعی استانداری تهران گفت: ما مسلمان هستیم و باید برای مؤمن‌شدن مردم فرهنگ‌سازی کنیم، اگر حکومت می‌خواهد مردم مومن باشد باید اخلاق و عمل کارگزارانش مومنانه باشد چون بروز رفتار مؤمنانه در رفتارهای شخصی تأثیری ندارد بلکه در عرصه اجتماع، رعایت حقوق مردم، امانت‌داری و صداقت در رفتار و گفتار مسولان بازتاب اجتماعی دارد، اگر بتوانیم این موضوعات را پی‌گیری کنیم بسیاری از مشکلات جامعه قابل کنترل است.

 

چاووشی ادامه داد: چرا بعضی از موضوعات در جامعه ما جا نمی‌افتند چون اولویت‌ها را تشخیص نمی‌دهیم، حجابی که از درون عفاف برنخیزد حجاب نیست.

 

معاون سیاسی اجتماعی استانداری تهران تصریح کرد: ما شکل ظاهری دین را زشت نشان می‌دهیم در حالی که روز به روز دین‌گریزی و دین‌ستیزی در جامعه اسلامی و نسل‌هایی که بعد از انقلاب تربیت شده‌اند رو به افزایش است؛ این جوانان از نسل طاغوت نیستند بلکه از نسل انقلاب هستند.

 

وی ادامه داد: لیستی از احکام آماده کرده‌ام که در صورت اجرای آن به این مرحله نمی‌رسیدیم و در جلسه آینده آنها را مطرح خواهم کرد.

 

وی افزود: در حال حاضر بدحجابی ابزاری سیاسی و اجتماعی برای ابراز نارضایتی نسل جوان شده است که روی این جمله بیشتر باید تأمل کنیم.

 

وی ادامه داد: اصلا این‌گونه تلقی نکنید که جوانان ما بی‌دین و مردم بی‌تفاوت شده‌اند، همه مشکل ما بدحجابی نیست؛ مسایل اصلی‌تر عدالت، استثمار، رشوه، نابرابری و زورگویی است که باید اولویت‌بندی شوند.

 

چاووشی گفت: سرنوشت امر به معروف و نهی از منکر محصول رفتارهای ما در جامعه است.

 

وی افزود: ما اکنون در موضع نقد گذشته نیستیم، ما تابع قول و فعل مقام معظم رهبری هستیم، ایشان فرموده‌اند از خرابی‌های گذشته عبرت بگیرید و حسن‌های گذشته را ادامه دهید که ما نیز همین کار را انجام می‌دهیم.

 

 

وی افزود: همه ما در حوزه خودمان مسئول‌ایم، اگر بنده تشخیص دادم ولی سکوت کردم من هم مسئول‌ام، همه باید سهم مسئولیت خود را در خرابی‌ها، امید‌ها و سازندگی‌ها بپذیریم، نمی‌شود بگوییم که یک رییس‌جمهوری آمد و خراب‌کاری کرد بلکه همه ما در آن سهیم هستیم هرچند این‌طور نیز نبوده است.

 

وی با بیان اینکه خوشبختانه فضای سیاسی امروز کشور با توجه به اشراف اطلاعاتی سازمان‌ها بسیار خوب است، افزود: فضای جامعه از لحاظ سیاسی باز شده است، این فضا باید بستری برای انجام کارهای فرهنگی بزرگ شود و نگذاریم فضای باز سیاسی توسط نااهلان مدیریت شود.

 

وی ادامه داد: نظر ما این است که بتوانیم اعتراضات و نارضایتی‌ها در حد تجمعات هدایت کنیم تا تبدیل به شورش نشوند. اگر ما بخواهیم نظام در اهداف سیاسی و بین‌المللی خود موفق باشد ناگزیر هستیم که به رأی مردم احترام بگذاریم زیرا محبوبیت نظام بستگی به این دارد که مردم در کنار آن حضور داشته باشند.

 

وی ادامه داد: حکومت ما بالاتر از حکومت امیرالمومنین (ع) نیست و تاکنون هم نه رهبری و نه مسئولان دیگر چنین ادعایی داشته‌اند، از این رو هر زمانی که مردم در کنار حضرت علی (ع) نبودند ایشان نتوانسته‌اند حکومت اسلامی را تشکیل دهند.

 

معاون سیاسی اجتماعی استانداری تهران خاطرنشان کرد: ما اجازه تجمع در مورد محیط زیست، اختلاس و موارد دیگر را به معترضان می‌دهیم ولی تظاهرات علیه حجاب را اجازه نمی‌دهیم چون قانون اساسی صراحتا مشخص کرده که هرگونه تظاهرات و اعتراضی که مخل مبانی اسلام باشد قابل پذیرش نیست اما در منکرات و ناهنجاری‌های مشابه این اجازه را به مردم می‌دهیم.

 

وی با اشاره به تجمع یک‌هزار نفری معترضان در خصوص وضعیت حجاب و عفاف جامعه گفت: آیا معترضان حجاب در جامعه ما همان هزار نفری بودند که مقابل مجلس تجمع کرده بودند؟ واقعا این امر قابل پذیرش است؟

 

وی ادامه داد: دوستان ما در استانداری تجمع‌کنندگان را راهنمایی کردند که به شورای همگانی تبلیغات مراجعه کنند تا با تدوین برنامه‌ای سراسری حداقل دو میلیون نفر را جهت تجمع دعوت کنند همان‌طوری که برای همایش دلواپسیم بعد از نماز تظاهرات به راه انداختید، چرا هزار نفر، مگر فقط حوزه علمیه ایروانی دغدغه حجاب جامعه را دارند نه این‌طور نیست بلکه این موضوع دغدغه همه مردم و مسئولان کشور است.

 

وی ادامه داد: از لحاظ افکار عمومی دنیا انعکاس تجمع یک‌هزار نفری برای حجاب معقول نیست، بنابراین ما باید به عنوان کارگزاران نظام به همه موضوعات و احکام شرعی از جمله حجاب حساسیت داشته باشیم.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: ارتقای فرهنگ سیاسی جامعه همراه با اصلاح قوانین می‌تواند بر ساختارهای فرهنگی جامعه کمک کند.

 

پایان پیام/

 

 


 

کد خبر 367245

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha