اعتکاف؛ حماسه ایی معنوی در راه رسیدن به خدا

خبرگزاری شبستان: معتکفان با حضور در مسجد و با زبان روزه، عاشقانه وخالصانه به دور ازهیاهوی زندگی مادی باخدا خود خلوت کرده و تمرین بندگی می‌کنند، فرصتی عظیم تا در راستای رفع نقصان و تکامل خود بکوشند.

خبرگزاری شبستان-گیلان؛ ماه رجب دارای فضیلت خاصی است، که یکی از مهمترین اعمال ماه رجب که فضیلت بسیار دارد مراسم زیبای "اعتکاف" است. اعتکاف آمیزه‌ای از چندعبادت با فضیلت است، روزه که خود عبادتی بس ارزشمند و به میهمانی خدا رفتن است و حضور در معبد و سرای دوست که به خودی خود عبادت است.

 

اعتکاف بهترین شیوه برای حفظ هویت دینی است که آمرزش گناهان، نزدیکی به خدا، تقویت اراده، انس با معنویات و دوری از غفلت از آثار برجسته آن است. فرصتی مناسب برای عبادت، تفکر و انس با خداوند متعال است.

اعتکاف

 

معتکفان در روزهای 13، 14 و 15 رجب(در ایام البیض) با حضور در مسجد و با زبان روزه، عاشقانه و خالصانه به دور از هیاهوی زندگی مادی با خدای خود خلوت می‌کنند. معتکف در فضای روحانی و مقدس مسجد فرصتی مناسب پیدا می‌کند تا به کاوش درباره انگیزه‌ها و روحیات خویش بپردازد و در راستای رفع نقصان و تکامل خود بکوشد.

در این ایام که با ولادت حضرت علی(ع) آغاز می‌شود هزارن معتکف در سراسر کشور در آغوش خداوند اشک ریخته و طلب آمرزش و استغفار می‌کنند.

 

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم فرموده است: «ثواب اعتکاف در ماه رمضان، برابر با ثواب دو حج و عمره است.»


اعتکاف دفع رهبانیت است
حجت الاسلام حسین انصاری، امام جمعه تالش، با بیان اینکه اعتکاف عبادتی نیست که اسلام آن را آورده باشد، اظهار کرد: خداوند در قرآن کریم با آیه طهرا بیتی للعاکفین خطاب به حضرت ابراهیم، پیشینه این عبادت عظیم را مشخص می‌کند.


وی خاطرنشان کرد: اعتکاف عبادتی است که در عین شخصی بودن خداوند میل دارد در مسجد انجام شود.

حجت الاسلام انصاری امام جمعه تالش


حجت الاسلام انصاری اعتکاف را به نوعی دفع رهبانیت توصیف کرد و افزود:: اعتکاف در عین اینکه عبادت و ذکر است در مسجد که از مهمترین پایگاه‌های اجتماعی اسلام است، انجام می‎شود و آن سنتی که مسیحیت و گوشه گیران داشتند از بین می‌رود.


وی اعتکاف را بهترین فرصت برای خودسازی و از بین رفت خصلت‌های منیت انسان دانست و گفت: معتکف باید در درجه اول ارتباطش را با خداوند قوی‌تر کند و بعد از اعتکاف در همین مسیر ادامه راه بدهد.


امام جمعه تالش تقویت اراده را از آثار حتمی اعتکاف در زندگی فردی انسان برشمرد و اذعان کرد: کسی که مدتی، بر خلاف خواست درونی خویش، از بسیاری از امور چون حرف زدن در غیر امور عبادی که به طور طبیعی، تمایل به آنها دارد پرهیز کند، خود به خود تمرینی برای اجتناب از بسیاری خواهش‌های نفسانی دیگر است.


وی با اشاره به انس با معنویات از دیگر آثار اعتکاف، تصریح کرد: در پرتو اعمالی چون اعتکاف، کم کم ارتباط روانی خاصی بین انسان و مسجد، قرآن، نماز، نماز شب و ادعیه به وجود می‌آید، به نحوی که انسان مشتاق ارتباط با این امور شده دوری از آنها برایش سخت می‌شود.


امام جمعه تالش تواضع و فروتنی و دوری از غفلت را از دیگر آثار اعتکاف توصیف و اذعان کرد: اعتکاف عبادتی چون نماز و به قول قرآن ذکر الله را در بردارد و ذکر، همان دوری از غفلت است.

اعتکاف


وی با بیان اینکه کاهش جرم و فساد از آثار اجتماعی اعتکاف است، گفت: به عقیده جرم شناسان، گسترش مسایل معنوی، باعث کم شدن جرم و فساد در جوامع می‌شود.


این خطیب برجسته اضافه کرد: اعتکاف در این میدان می‌تواند نقش مهمی ایفا کند، زیرا مشتمل بر چند عبادت است و آثار معنوی ویژه‌ای حتی بر افراد غیر معتکف بر جای می‌گذارد.


وی یادآور شد: آشنایی و برقراری ارتباط با دوستان از آثار مهم و اجتماعی اعتکاف است چرا که حضور مؤمنین شهر در چند مسجد، فرصتی است که مؤمنان یکدیگر را بشناسند و ارتباط دوستانه پیدا کنند.


امام جمعه تالش حضور مشتقانه جوانان در مراسم اعتکاف را ناشی از صفای باطن جوانان ایران دانست و افزود: فرق جوانان ما و جوانان غربی این است که غربی‌ها در شهوت دست و پا می‌زنند و جوانان ما با خدا، مسجد و ذکر انس دارند.

 

اگر اعتکاف نبود، رسالت و ولایتی وجود نداشت

حجت الاسلام تجدد، امام جمعه سنگر به برکات اعتکاف در صدر اسلام اشاره کرد و گفت: پیامبر اکرم(ص) پیش از بعثت هر سال به مدت یک ماه در غار حرا معتکف می‌شدند و از برکات همین اعتکاف مبعوث شدن ایشان به رسالت است.


وی اضافه کرد: حضرت فاطمه بنت اسد سه روز در خانه خدا معتکف شدند و خداوند حضرت علی را به ایشان دادند.

حجت الاسلام تجدد


حجت الاسلام تجدد یادآور شد: اگر اعتکاف نبود، رسالت، رهبری و ولایتی وجود نداشت.


وی تاثیرات اعتکاف در زندگی را به دو گروه کوتاه و بلند مدت تقسیم کرد و گفت: تاثیر کوتاه مدت اعتکاف این است که روحیه و منش جوانان قبل و بعد از اعتکاف ملموساً فرق می‌کند.


این استاد حوزه تاکید کرد: تاثیر بلند اعتکاف تغییر در هویت و فرهنگ یک ملت است.


وی خاطرنشان کرد: گاهی اوقات تجمل پرستی، مقام پرستی، مادی پرستی انسان را فرا می‌گیرد و انسان در زمان اعتکاف در خود و رابطه‌اش با خدا و آیات الهی تفکر می‌کند و این تفکر معنویت آفرین است.


حجت الاسلام تجدد اذعان کرد: با اعتکاف خدای متعال نور حقیقت را در دل او خواهد انداخت و ثمره اعتکاف آن می‌شود که انسان با شناخت خود به خداشناسی میرسد.


وی با بیان اینکه انسان در ایام اعتکاف کمالات ذاتی و استعداد خداجویی و خداطلبی را در خود پیدا می‌کند، اعلام کرد: انسان با شناخت خود حرکتش به سوی خداوند سرعت بیشتری خواهد داشت و با تهی کردن قلبش از چیزهایی که او را از خدا دور می‌کند به ایمان حقیقی می‌رسد.

 

پایان پیام/

کد خبر 367338

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha