اعتکاف تمرین سبک زندگی اسلامی است

خبرگزاری شبستان: معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه قزوین گفت: انسان با شرکت در اعتکاف آنچه در سبک زندگی اسلامی اهمیت دارد را می آموزد و اعتکاف تمرین سبک زندگی اسلامی است.

حجت الاسلام علی عباسی در گفتگو با خبرنگار شبستان در قزوین بیان کرد: اعتکاف عملی است که در راستای هدف خلقت قرار دارد و خداوند متعال ما را برای بندگی خلق کرده است و اگر انسان بخواهد بندگی کند باید تفکر و اندیشه کند که خداوند از او چه خواسته و باید چه کاری انجام دهد.
 

وی ادامه داد: اعتکاف فرصتی برای خداشناسی و خودشناسی است و در این فرصت انسان می تواند تکالیفی که از سوی خداوند متعال بر دوش او گذاشته شده است و همچنین اولیای الهی آن را ابلاغ کردند را مورد بررسی قرار دهد و توجه داشته باشد که در ارتباط با جامعه، خانواده، حکومت و غیره چه وطایفی بر عهده دارد.
 

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه قزوین اضافه کرد: انسان برای رسیدن به این نکات باید در فضایی به دور از هیاهو و اشتغالات دنیوی به تفکر و اندیشه بنشیند و سه روز اعتکاف در مسجد زمینه و فرصت خوبی است تا انسان در این امور بیاندیشد.
 

وی عنوان کرد: یک معتکف می تواند در این فرصت سه روزه فکر کند که در راه بندگی هرچه بیشتر خداوند متعال چه می تواند انجام دهد و چه کارهایی می تواند بکند که به نفع خود و بندگان خدا باشد و تفکر در خصوص معاد، قیامت، احوال بهشتیان و جهنمیان از دیگر مواردی است که اعتکاف فرصتی برای پرداختن به انها است.
 

حجت الاسلام عباسی گفت: تفکر در آیات قرآن کریم از دیگر زمینه ها و فرصت های موجود در اعتکاف است و همچنین ادعیه بسیار پرمعنایی از ائمه اطهار نقل شده است که معتکف با خواندن این دعاها، روش سخن گفتن با خداوند سبحان را تکرار می کند.
 

وی تأکید کرد: دوستی با بندگان خوب خدا از دیگر فرصت های اعتکاف است و همه ما می دانیم که دوست انسان در زندگی او نقش دارد و اعتکاف شرایط خوبی است تا انسان دوستی را بیابد که برای بندگی خدا در این مراسم شرکت کرده است.
 

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه قزوین با اشاره به تأثیر اعتکاف در زندگی جوانان گفت: اثرات اعتکاف در جوانان بسیار است، به طوری که روایت است سخن در جوانی بر دل انسان می نشیند مانند نوشتن روی سنگ، جوانان در اعتکاف می توانند بهترین بهره و استفاده را ببرند و این بهره را در زندگی خود به کار گیرند.
 

وی توضیح داد: وقتی جوانی در مراسم اعتکاف شرکت می کند یاد می گیرد که باید از تجملات دوری کند زیرا بندگی خدا با تشریفات و تجمل گرایی جور درنمی آید و همچنین تواضع نسبت به بندگان خدا، توجه به حقوق دیگران و غیره از دیگر مواردی است که یک جوان در اعتکاف می آموزد.
 

حجت الاسلام عباسی خاطر نشان کرد: یکی از مواردی که موجب می شود انسان به حقوق دیگران دست اندازی کند، غفلت از خدا و قیامت است و در واقع اعتکاف فرصتی است که بندگی خدا و قیامت را به انسان متذکر می شود.
 

وی یادآور شد: در واقع انسان با شرکت در اعتکاف آنچه در سبک زندگی اسلامی اهمیت دارد را می آموزد و اعتکاف تمرین سبک زندگی اسلامی است.
 

پایان پیام/
 

کد خبر 367515

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha