از نان و انگور مهدوی‌کنی تا حضور رئیس جمهور در درس اخلاق مرحوم مشکینی

خبرگزاری شبستان: همزمان با هفتمین سالگرد ارتحال آیت‌الله مشکینی همایش بزرگداشت آن مرحوم در قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، همایش بزرگداشت آیت‌الله مشکینی امروز (25 اردیبهشت) با حضور آیت‌الله نوری همدانی از مراجع عظام تقلید قم، آیت‌الله مهدوی کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، آیت‌الله ری شهری تولیت آستان مقدس حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، سردار نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین، آیت‌الله حسینی‌بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و... برگزار شد.


این همایش دارای بخش‌های بسیاری بود که در یکی از بخش‌های آن از آثار مرحوم آیت‌الله مشکینی که به صورت کتاب در آمده بود، رونمایی شد.


این آثار شامل 50 عنوان کتاب است که 13 عنوان با موضوع قرآن، 22 اثر فقهی، 10 عنوان شرح تحریرالوسیله امام راحل و نیز موضوعات اخلاقی است.


همچنین در این مراسم از هفت یادنامه آیت‌الله مشکینی از جمله اسناد ساواک، سخنرانی‏‌‏های ایشان در مجلس خبرگان و جامعه مدرسین و.... رونمایی شد.


نکته قابل توجه اینکه اگر تعداد صفحات منتشر شده از آیت‌الله مشکینی را تقسیم بر عمر ایشان کنیم، متوجه خواهیم شد که ایشان روزانه یک صفحه کتاب نوشته‌اند.


همچنین در این مراسم از کتاب تفسیر آیت‌الله مشکینی نیز رونمایی شد، آیت‌الله مشکینی در زمان حیات تا جز‍ء 19 قرآن کریم را تفسیر روان کرده‌ بودند و طبق وصیت ایشان پس از حیاتشان نیز این کار ادامه یافت و آیت‌الله استادی کار تفسیر را عهده دار شد.


*شیفته اخلاق آیت‌الله مشکینی شدم
آیت‌الله ری‌شهری تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظم حسنی(ع) و داماد آیت‌الله مشکینی در این مراسم به بیان خاطرات زندگی آن مرحوم پرداخت و گفت: ایشان فوق العاده با اخلاق و متواضع بودند و از شدت تواضع این بزرگوار بنده شگفت زده بودم.


آیت‌الله ری‌شهری گفت: یکی دیگر از مصادیق اسوه اخلاق عملی ایشان، زهد و پارسایی آیت‌الله مشکینی بود و به روشنی مشخص بود که ایشان هیچ توجهی به دنیا نداشتند.
 

وی تصریح کرد: یکی از نکاتی که خیلی تاکید داشتند، نظم ایشان بود که اعتقاد راسخی داشتند و همواره در راستای این موضوع تلاش می‌کردند.
 

آیت‌الله ری‌شهری گفت: ایشان هیچ گاه زمان را از دست نمی‌دادند و از این موضوع من درس گرفتم که باید مورد توجه همگان باشد.
 

*ماجرای حضور آیت‌الله مشکینی در بیمارستان و شوخی با پرستارها
تولیت آستانه مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) بیان داشت: ایشان دو هفته قبل از وفاتشان برای عیادت به خدمت ایشان رسیدم و عرض کردم که حاج آقا دنیا را چگونه می‌بینید و ایشان فرمودند که دنیا را آنگونه می‌بینم که در اوایل طلبگی یکی از اساتید به بنده نشان داد.


وی افزود: بعد از آن یک تبسمی کردند و گفتند می‌بینم که با اقوام و دوستان خداحافظی می‌کنم اما با دوستان بهتری همچون مطهری، بهشتی و امام راحل مانوس می‌شود.
 

آیت‌الله ری‌شهری گفت: بعد از آن اشاره کردند به پرستاران و گفتند این‌ها می‌خواهند با عزاریل مبارزه کنند اما نمی‌شود.
 

تولیت آستانه مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) گفت: ایشان با تفسیر آیاتی که انجام دادند معلوم بود که آماده رفتن هستند و امیدواریم روز به روز بتوانیم از ایشان درس بگیریم.
 

*آیت الله مشکینی رساله چاپ نکردند
وی گفت: بعد از فوت آیت‌الله اراکی به ایشان گفتند رساله خود را منتشر کن که ایشان مطلبی را در خصوص جایگاه مرجعیت فرمودند که من درک نکردم و هرگز حاضر نشدند اقدام به چنین کاری کنند.


وی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند: جایگاه رفیع آیت‌الله مشکینی در ریاست مجلس خبرگان که نشانه حرمت و مکانت آن بزرگوار در میان نخبگان و علمای بزرگ بود هرگز نتوانست خدشه‌ای در تواضع و فروتنی در زندگی زاهدانه وی به وجود بیاورد.

 

*امثال آقای مشکینی شناسنامه نظام هستند
رئیس دفتر مقام معظم رهبری نیز در این مراسم گفت: آیت الله مشکینی تمام عمر خود را قبل و بعد از انقلاب در جهت اعلای کلمه حق صرف کرد.


وی بیان داشت: آشنایی بنده با ایشان به 52 سال قبل بر می گردد که در محضر وی در مدرسه علوی تحصیل می‌کردیم و ایشان شب های جمعه برای طلاب سخنرانی می کردند.


*حضور حجت‌الاسلام روحانی در درس اخلاق آیت‌الله مشکینی
حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی ابراز داشت: یکی از طلابی که در درس ایشان حضور داشت شخص رئیس جمهور فعلی بود، آیت‌الله ری شهری و بنده هم بودیم.


رئیس دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به چهره نورانی آیت‌الله مشکینی عنوان داشت: انسان نگاه به آن چهره نورانی می کرد به یاد خدا می افتاد و باید این مسائل برای ما درس و الگو باشد.
 

*حضور یک ماهه آیت‌الله مشکینی در منزل حجت‌الاسلام محمدی‌گلپایگانی
وی عنوان داشت: آیت‌الله مشکینی را در دوران ستم شاهی بارها و بارها تبعید کردند و از جمله شهرهایی که تبعید کردند شهر گلپایگان بود که بنده به استقبال ایشان رفتم و چه بسیار ایشان را در شهربانی اذیت کرده بودند.


حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی گفت: آیت‌الله مشکینی یک ماه در منزل ما مهمان بود و بنده نیز افتخار میزبانی ایشان را داشتم و سحرها که بیدار می شدم و مشاهده می کردم که به چه میزان راز و نیاز با خداوند داشتند.
 

*مرحوم مشکینی شب‌ها بر بستر نرم نمی‌خوابیدند
رئیس دفتر مقام معظم رهبری عنوان داشت: شب‌های اول برای خواب برایشان بستر می انداختم و یکی دو شب که گذشت گفت که شب ها برای استراحت من این بستر را پهن نکن و وقتی دلیل را پرسیدم گفت وقتی این بستر نرم باشد خوابم سنگین می شود و از برنامه های شبانه و عبادت باز می مانم.


وی افزود: آیت‌الله مشکینی در تمام طول عمرش یک مبارز بود و با همه مسئولیت های سنگینی که داشت اما توانست همه آنها را خوبی انجام دهد.
 

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی تاکید کرد: امثال آقای مشکینی شناسنامه نظام ما هستند و اینها در حوزه به عنوان یک نماد روشن و بزرگ به دنیا معرفی می شوند و ما باید تکریم کنیم.
 

*حضور مقام معظم رهبری در بیت آیت‌الله مشکینی
وی گفت: آیت‌الله مشکینی تابستان‌ها در منزلی در تهران مستقر بودند و هر زمان که به تهران می‌آمدند مقام معظم رهبری شخصا به دیدن ایشان می‌رفتند و جویای احوال بودند.


رئیس دفتر مقام معظم رهبری گفت: یک سال بنده نیز با ایشان به بیت مرحوم مشکینی رفتم و به قدری آن جلسه با صمیمیت و نورانیت برگزار شد که سابقه ندارد.

 

* باید از صفات آیت‌الله مشکینی تاسی بگیریم
آیت‌الله مهدوی‌کنی دیگر سخنران این همایش بود که گفت: بنده از سن 17 سالگی مرحوم آیت‌الله مشکینی را شناختم، سال اولی که به قم وارد شدم و با ایشان آشنا شدم و در درس ایشان شرکت کردم.


وی بیان داشت: اولین دلیل بنده برای حضور در این جلسه به دلیل عرض ادب به ایشان به عنوان یک استاد است و از سوی دیگر ایشان مسئولیت مجلس خبرگان رهبری را داشتند و بنده حقیر نیز بر خود لازم دیدم که در این مراسم شرکت کنم.
 

*آیت‌الله مشکینی یک لحظه از وقت خود غافل نبود
رئیس مجلس خبرگان رهبری عنوان داشت: در خصوص برکت وجودی ایشان نکات زیادی نهفته است و در ایامی که در تبعید بودند از تمام وقت خود استفاده می‌کردند و حتی در اوقات تبعید نیز بر نوشتن و تدریس تاکید داشتند.


آیت‌الله مهدوی‌کنی تصریح کرد: شخصیت آیت‌الله مشکینی از جهات مختلف مورد بحث است و ایشان از جنبه‌های مختلف یک مرد پربرکتی بودند.
 

وی گفت: ایشان هر جا بودند وجودی مبارک داشتند و از وقتشان نهایت استفاده را می‌کردند در تهران وقتی تشریف می‌آوردند مشغول نوشتن تفسیر قرآن بودند که اثر بسیار خوبی است.
 

رئیس مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: باید همه از وجود آیت‌الله مشکینی بهره برده و به ایشان تاسی کنیم تا بتوانیم از وجود ایشان درس بگیریم.
 

*آیت‌الله مشکینی خودسازی می‌کرد
آیت‌الله مهدوی‌کنی گفت: آیت‌الله مشکینی یک انسان خود ساخته بود و به این امر اهتمام ویژه‌ای داشتند و باید ما نیز بکوشیم تا در خودسازی کوشیده و در این راستا نهایت تلاش را بکنیم.


وی گفت: ایشان از مصادیق صبر بودند که این از ویژگی‌های مهم است و این امر موجب می‌شود تا انسان به درستی تصمیم گرفته و با گذشته به کارها بپردازد.
 

رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: مقام معظم رهبری نیز همینگونه هستند و بسیاری می‌گویند که باید ایشان یک گروه خاص را فقط تایید کنند اما ایشان تحمل دارند و همه را می‌پذیرند.
 

*ماجرای ناهار نان و انگور
آیت‌الله مهدوی کنی با ذکر خاطره‌ای از مرحوم مشکینی گفت: ایشان تابستان‌ها به تهران می‌رفتند و بنده چون خودم را شاگرد ایشان می‌دانستم به دیدن ایشان می‌رفتم و یک روز به شوخی به من گفت؛ فلانی تو در اینجا هم دست از سر ما بر نمی‌داری؟ من می‌خواهم تفسیر قرآن را تمام کنم.


وی گفت: یادم می‌آید ایشان به قدری ساده زندگی می‌کردند که ناهار نان و انگور می‌خوردند و یک روز به ما هم ناهار همین غذا را دادند و حتی پنیر هم نداشتند.

 

*آیت‌الله مشکینی الگوی عملی طلاب است
آیت‌الله رضا استادی نیز در این مراسم گفت: ایشان به گونه‌ای زندگی می‌کردند که با وجود فقری که داشتند اما از نظر علمی در بالاترین درجات بودند.


وی بیان داشت: این نشان می‌دهد که فقر دلیلی بر عدم توانایی در درس خواندن نیست و باید همه به این موضوع اهتمام داشته و از مرحوم آیت‌الله مشکینی درس بگیرند.
 

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه آیت‌الله مشکینی هیچ تفاوتی در زندگی خود نداشتند گفت: از زمانی که مسئولیت نداشتند تا زمانی که پست‌های مهم مملکت در اختیار ایشان بود، هیچ تفاوتی در نوع زندگی ایشان به وجود نیامد و با گذشته هیچ تفاوتی نکردند.
 

آیت‌الله استادی با بیان اینکه باید طلاب آیت‌الله مشکینی را سرلوحه کار خود قرار دهند گفت: باید طلاب و فضلا از ایشان درس گرفته و بدانند که تمامی فعالیت‌های علمی و پژوهشی آیت الله مشکینی کاربردی بوده است.
 

وی با اشاره به فعالیت‌های قرآنی آیت‌الله مشکینی گفت: ایشان در این زمینه هم فعالیت‌های چشمگیری انجام دادند و باید حوزه‌های ما و طلاب در این عرصه نیز قدم بردارند.
 

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه به خدمات آیت‌الله مشکینی در زمان انقلاب اشاره کرد و گفت: ایشان در ایام انقلاب همواره در کنار امام راحل قرار گرفته و دفاع از نظام را وظیفه خود دانستند و همواره در این عرصه تلاش کردند.
 

آیت‌الله استادی به آثار منتشر شده از آیت‌الله مشکینی اشاره کرد و گفت: با همت و تلاشی که انجام شد، 50 جلد از آثار آیت‌الله مشکینی تدوین و رونمایی شد که از اثرات برگزاری چنین همایش‌هایی است.
 

وی به تفسر قرآن کریم آیت‌الله مشکینی اشاره کرد و گفت: ایشان در زمان حیات خویش تا جز 19 را تفسیر کرده بودند و وصیت کردند که بعد از ایشان هم به اتمام برسد که امروز این موضوع نیز به اتمام رسیده و در اختیار طلاب است.
پایان پیام/

کد خبر 367871

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha