تهیه پیشنویس آیین نامه اجرایی قانون تعیین تکلیف مربیان حق التدریس

خبرگزاری شبستان: رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور از تهیه پیشنویس آیین نامه اجرایی قانون تعیین تکلیف مربیان حق التدریس خبر داد و گفت: در صورت تصویب توسط دولت بیش از چهار هزار نفر مربی تعیین تکلیف می شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، دکتر کورش پرند، معاون وزیر کار، تعاون و امور اجتماعی امروز (26اردیبهشت) در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه همایش روابط عمومی های فنی و حرفه ای سراسر کشور امروز برگزار شد، گفت: بحث اشتغال یکی از نکات مهم و اساسی است که در سال 93 باید به آن به صورت ویژه و خاص اهتمام کنیم.


رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، حفظ و صیانت از نیروی کار موجود و ایجاد اشتغال پایدار در کشور را جز اهداف اصلی این سازمان دانست و اظهار داشت: 15 راهبرد در حوزه اشتغال مد نظر شورای عالی اشتغال قرار دارد.
 

وی با یادآوری این مطلب که بسته سیاسی و اجرایی اشتغال توسط شورای عالی اشتغال در اولین جلسه سال 93 با حضور رئیس جمهور نهایی شد، افزود: در بند چهار و 6 راهبردهای اشتغال کشور توسعه مشاغل خانگی و همچنین کسب و کارهای کوچک و خرد جز برنامه های شورای عالی اشتغال است.


این مقام مسئول با تاکید بر اینکه حفظ و تقویت اشتغال در دستور کار قرار دارد، یادآور شد: اشتغال، آموزش محور یکی از برنامه های ماست که آن را اجرایی خواهیم کرد.


دکتر پرند اظهار داشت: یکی از مشکلات کسب و کار خانگی اینست که زنجیره ارزش به درستی دیده نشده است اگر کارآفرین به چرخه پیش و پس از تولید توجه نکند به طور حتم به مشکل بر می خورد.


رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور اضافه کرد: بحث بازاریابی، بازار سازی، برندسازی، بسته بندی و فروش را مد نظر قرار داده ایم چرا که تولید به خاطر عدم توجه به بازاریابی در حوزه فروش با مشکل مواجه می شود.


وی گفت: چهار استاندار آموزشی برای خوشه بسته بندی کشور طراحی شده که در شهرک های صنعتی از این آموزش استفاده می کنند.
دکتر پرند، عدم طراحی مناسب و طراحان آموزش دیده و همچنین تهیه صحیح منابع اولیه را از مشکلات تولیدات خرد دانست و اضافه کرد: مدل های جدیدی در حال اجزاست.


وی از برگزاری مراسم ویژه فارغ التحصیلی نخستین گروه دانش آموختگان این سازمان در حوزه گوهر تراشی با رویکرد الگوی آموزش و اشتغال خبر داد و یادآور شد: این مراسم فردا از ساعت 14 در سازمان فنی و حرفه ای کشور با حضور 60 نفر از فارغ التحصیلان این حوزه برگزار می شود و این افراد موظفند آموزش های مهارتی را به دیگران در کشور آموزش دهند تا افراد آموزش دیده در معادن به تولید در حوزه سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی مشغول شوند.


معاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی خاطر نشان کرد: استاندارهای آموزشی هم کوتاه شده تا افراد آموزش دیده به سرعت وارد بازار کار شود که این حرکت ارزش افزوده بالایی برای کشور دارد.


این مقام مسئول اظهار داشت: در حال حاضر روی پنج حوزه سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، نساجی و پوشاک، قالی بافی، داروهای گیاهی و گیاهان دارویی و همچنین بازاریابی، بازارسازی و برند سازی به صورت حرفه ای تمرکز کرده ایم و کمیته هایی در این خصوص تشکیل شده است.
 

وی از اجرای مدل های جدید آموزش در کشور خبر داد و افزود: در اشتهارد استان البرز شهرک آموزشی نساجی و پوشاک ایجاد شده که در آن 250 نفر در حوزه خیاطی و پوشاک مشغول به آموزش و تولید هستند و این افراد از سوی بنیاد شهید، بهزیستی و یا کمیته امداد به سازمان فنی و حرفه ای معرفی شده اند.


رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور با اشاره به اینکه این افراد بر اساس آموزش های استاندار حوزه پوشاک به صورت صنعتی به صورت نظری، عملی و کاروزی آموزش های لازم را می بینند، تصریح کرد: تا پایان شهریور ماه یک هزار نفر در حوزه پوشاک در اینجا مشغول به کار شوند و افراد پس از آموزش وارد کارخانه های صنعتی می شوند.


دکتر پرند تاکید کرد: فاز دوم این طرح با ایجاد 30 شاخه در استان های مختلف از این برند، کلید می خورد و بر اساس برآورد تا پایان سال 93 مدل های مختلفی را که برای ایجاد 15 هزار شغل انجام شود را ایجاد می شود.


وی بر لزوم توجه به دیپلماسی مهارت تاکید کرد و دیپلماسی مهارت را در راستای دیپلماسی اقتصادی دانست و افزود: تعدادی از مربیان کشور بروندی را که آموزش مهارتی را در تهران آغاز می کنند که افتتاحیه آن در مرکز تربیت مربی سازمان فنی و حرفه ای در روز دوشنبه جاری برگزار می شود.


معاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه در سال گذشته 302 مربی خارجی از کشور های مختلف در حوزه برق، الکترونیک، فن آوری خودرو، تاسیسات، مدیریت آموزشی، صنایع چوب، طراحی دوخت، صنایع ساختمان و ... تحت آموزش این سازمان قرار گرفتند، افزود: از کشور عراق 122 نفر، لبنان 57 نفر، افغانستان 101 نفر و همچنین تانزانیا و زنگبار 20 نفر تحت آموزش قرار گرفتند.


رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور افزود: تاکنون 60 نفر از مربیان ایرانی نیز در مراکز بین المللی هند و تورین ایتالیا تحت تعلیم قرار گرفتند.


وی افزود: پیشنویس آیین نامه اجرایی قانون تعیین تکلیف مربیان حق التدریس سازمان آموزش و فنی و حرفه ای کشور با مشارکت کارشناسان و صاحب نظران و مربیان در ستاد سازمان و ادارت کل استان ها تهیه و به منظور تصویب در هیئت دولت به وزارت کار ارائه شد تا پس از تصویب در هیئت دولت و ابلاغ به سازمان بلافاصله تعیین شود که اولویت با مناطق محروم است و پس از ابلاغ این طرح بیش از چهار هزار و 600 نفر تعیین تکلیف می شوند.


دکتر پرند با اشاره به اینکه برای 447 هزار نفر از 31 استان کشور، در سال 92 کارت هوشمند گواهینامه مهارت صادر شده است، افزود: جعل این کارت هرگز امکان ندارد.


پایان پیام/

کد خبر 367940

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha