رشد 6 برابری پرداخت زکات در کردستان

خبرگزاری شبستان: نماینده ولی‌فقیه در کردستان از رشد 6 برابری پرداخت زکات طی سه سال اخیر در این استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از سنندج و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی کمیته امداد امام خمینی(ره) استان کردستان، حجت‌الاسلام سیدمحمد حسینی‌شاهرودی، نماینده ولی‌فقیه در کردستان در همایش توجیهی مبلغین و تجلیل از موثرین زکات در مریوان اظهار کرد: طی سه سال گذشته در زمینه جمع‌آوری زکات در کردستان شاهد رشد 6 برابری هستیم که این حاصل توجه ویژه مردم این استان به انجام فرائض ‌دینی و الهی است.

 

وی ادامه داد: خوشبختانه استان کردستان از استان‌های برتر در حوزه جمع‌آوری و مدیریت زکات در سطح کشور است و این در حالی است که تنها 10 درصد از کل زکاتی که باید پرداخت شود از کانال دبیرخانه شورای زکات صورت می‌گیرد.

 

نماینده ولی‌فقیه در کردستان افزود: توجه به نحوه مدیریت زکات در کنار گسترش این فریضه الهی از مباحث قابل توجهی است که امروزه به صورت ویژه در سطح کشور و استان به آن توجه می‌شود.

 

حجت الاسلام شاهرودی با بیان اینکه زکات همواره در راس برنامه‌های انبیا قرار داشته است، اذعان کرد: پیامبر عظیم‌الشان اسلام به عنوان خاتم انبیا در زمینه اهمیت پرداخت زکات احادیث فراوانی داشته که هر کدام از آنها اهمیت توجه به این مهم را به ما نشان می‌دهد.

 

این مقام مسئول از زکات به عنوان واجب الهی نام برد و بیان داشت: پرداخت زکات در موقع خود از ویژگی‌های مومنان بوده که در سوره مومنون خداوند تبارک و تعالی بر آن تاکید داشته است.

 

وی با بیان اینکه همان گونه که پرداخت زکات وظیفه‌ای فردی است و باید ادا شود، از دیدگاه دین اسلام و احادیث پیامبران این مهم یک وظیفه حکومتی نیز بوده که در نظام‌های اسلامی باید مورد توجه قرار گیرد.

 

نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان با بیان اینکه آثار و برکات پرداخت زکات از دیدگاه اسلام و منظر قرآن بسیار زیاد است، افزود: افرادی که در ادای این فریضه الهی کوتاهی و سستی می‌کنند گمراه هستند.

 

حجت الاسلام شاهرودی خاطرنشان کرد: زکات بستری برای رساندن کمک‌های مردمی به دست نیازمندان و حذف ریشه‌های فقر و شکاف‌های اقتصادی است که خوشبختانه در نظام اسلامی ایران توجه خاصی به احیای این مهم شده است.

 

وی افزود: در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری شده باید با بهره‌گیری از ظرفیت زکات بستر را برای رفع بخشی از مشکلات اقتصادی نیازمندان و اجرای پروژه‌های عمرانی فراهم کرد.


10 درصد معادل سازی زکات در مریوان محقق شده است

 

 

 

رئیس شورای زکات مریوان نیز در ادامه این همایش گفت: در سال‌های 90 و 91 هر ساله 600 میلیون تومان مصوب و معادل‌سازی شده اما تنها 10 درصد آن محقق شده است.

 

ماموستا مصطفی شیرزادی ادامه داد: ادای زکات حافظ مال و ثروت است و اگر ثروتمندان زکات خود را آنچنان که اسلام فرموده است پرداخت کنند هیچگاه مورد غضب خداوند قرار نمی‌گیرند و ثروت‌شان به قوت خود باقی خواهد ماند.

 

وی افزود: خداوند متعال در قرآن کریم بر ادای زکات تاکید زیادی دارد و این امر از سوی عالمان دینی نیز به عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان اسلام نام برده می‌شود.

 

رئیس شورای زکات شهرستان مریوان خاطرنشان کرد: طبق گفته قرآن کریم اگر کسی به عمد از دادن زکات خودداری کند از دین مبرا شده و کافر می‌شود.

 

امام جمعه مریوان عنوان کرد: فلسفه زکات برای ایجاد تعامل بیشتر بین مسلمانان برای رفع معضلات درون جامعه است و این امر نیز اگر درست ساماندهی شود می‌تواند آینده‌ای روشن را برای جامعه بسازد.

 

به گفته امام جمعه مریوان، مردم این شهرستان نسبت به ادای فرائض دینی از جمله پرداخت زکات اهتمام ویژه‌ای دارند و همین امر موجب شده است که همواره در پنج سال اخیر جایگاه نخست کشور در بین شهرستان‌ها را به خود اختصاص دهد.

 

ماموستا شیرزادی گفت خواستار توجه ویژه مسئولان دولتی در پرداخت وجه معادل‌سازی با هدف تشویق مردم در پرداخت وجوهات زکات شد و این موضوع را بستری برای افزایش آمار جمع‌آوری وجوهات زکات عنوان کرد.

 

وی افزود: در سال گذشته 10 واحد مسکن از طریق خیرین احداث شده است و امسال هم با توجه به اهدای هفت هزار و 800 متر توسط خیرین، انتظار تامین اعتبار برای ساخت مسکن محرومین داریم.

 

وی تصریح کرد: در حال حاضر 2 هزار و 500 دختر در شرایط ازدواج در مریوان زندگی می‌کنند که تامین اعتبار جهیزیه آن‌ها ضرورت دارد.

 

امام جمعه مریوان افزود: در سال گذشته از محل وجوهات زکات 140 مورد جهیزیه تهیه شده و اکنون نیز در حال حاضر 350 دختر مزدوج در نوبت تامین جهیزیه هستند.

 

ماموستا شیرزادی خاطرنشان کرد: 110 دانشجو و دانش‌آموز زیرپوشش کمیته امداد قرار دارند که می‌توان از محل وجوهات پرداختی زکات نسبت به تامین مخارج تحصیلی این افراد اقدام کرد.
 

 

 

پایان پیام/

کد خبر 368040

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha