چرا غربی ها ترور استاد هسته ای ایران را محکوم نمی کنند؟

رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه گفت: کشورهای غربی برای متوقف کردن برنامه صلح آمیز هسته ای ایران و محروم کردن جامعه ایرانی از انرژی خدادادی دست به ترور دانشمندان هسته ای ما می زنند.

به گزارش خبرنگار شبستان ، رامین مهمانپرست ، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست هفتگی پرسش و پاسخ خود با خبرنگاران داخلی و خارجی که پیش از ظهر امروز ( سه شنبه 16آذر ) برگزار شد در پاسخ به پرسش یکی از خبر نگاران مبنی بر اینکه " ارزیابی وزارت امور خارجه از روند گفتگوها با گروه 1+5 که امروز روز دوم خود را سپری می کند ، چیست ؟ " گفت : با توجه به اینکه ما با رویکردی کاملا مثیت و سازنده وارد این مذاکرات شده ایم. انتظار داریم که کشور های عضو گروه 1+5 نیز یا تغییر رویکرد قبلی خود فضای مثبت و سازنده ای را در این زمینه ایجاد کنند.
وی با اشاره به اینکه رفتار این کشورها می تواند تعیین کننده نتیجه مذاکرات باشد ، افزود : امیدواریم با احترام گذاشتن آنها به حقوق ملت ایران بتوانیم شاهد نتیجه بخش بودن این مذاکرات باشیم.
مهمانپرست خاطر نشان کرد : ما این فرصت را در اختیار غرب قرار داده ایم، تا فضای جدیدی مبتنی بر عدالت در دنیای امروز حاکم شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان سپس در پاسخ به این پرسش که " با توجه به اینکه قبل از شروع مذاکرات قرار بود بحثی درباره مسائل هسته ای مطرح نشود چگونه امروز قرار شده که این موضوع در دستور کار قرار داشته باشد ؟" تصریح کرد : دستور کار مذاکرات بر اساس نامه آقای جلیلی بوده و مبنای آن اشاره به موضوعات مختلف بین المللی و جهانی و حل آنهاست.
وی ادامه داد : بحث های مربوط به فعالیت های هسته ای در دنیای امروز و معاهده ان پی تی می تواند در این مذاکرات مطرح شود و اینکه همه کشورها نسبت به خلع سلاح هسته ای و عدم اشاعه و حق همه کشورها برای برخورداری از انرژی صلح آمیز تعهد داشته باشند موضوعی دارای اهمیت و قابل بحث است.
رامین مهمانپرست در پاسخ به پرسش یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر اینکه "نظر وزارت خارجه نسبت به اخبار روزنامه های انگلیسی درباره دخالت موساد در ترور دکتر شهریاری ، دانشمند هسته ای ایران چیست ؟ " گفت : ما قبلا هم تاکید کرده ایم که کشورهای غربی باید پاسخگو باشند که به چه دلیل برای متوقف کردن برنامه صلح آمیز هسته ای ایران و جلوگیری از ایجاد جامعه ای که می تواند با استفاده از این انرژی از رفاه برخوردار باشد دست به ترور دانشمندان هسته ای ما می زنند، چرا این ترورها را محکوم نمی کنند و چرا با گروه های تروریستی ارتباط دارند.
وی افزود : با توجه به سخنان جناب آقای متکی ، وزیر امور خارجه کشورمان در کویت قرار است نامه ای به کشورهای غربی و اروپایی ارسال کنیم و از آنها بخواهیم که موضع خود در قبال این ترورها را اعلام کنند زیرا سکوت آنها در این باره تعجب آمیز و حیرت انگیز است.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به در خواست کشورهای عربی برای شرکت در مذاکرات ایران با گروه 1+5 تاکید کرد : مذاکراتی که برای حل بحران های بین المللی در زمینه های سیسی ، اقتصادی و غیره است حتما نیاز به مشارکت همه کشورهای مستقل دارد.
مهمانپرست در ادامه نشست امروز در پاسخ به این پرسش که " خودکفایی ایران برای تولید کیک زرد چه تاثیری بر رویکرد غرب در قبال ایران خواهد داشت ؟"گفت : این بستگی به خود کشور های غربی دارد که تا چه اندازه می خواهند اشتباهات قبلی خود را تکرار کنند .
وی افزود : آنچه مربوط به دانش هسته ای است در کشورمان به صورت بومی و در یک چرخه کامل در حال پیشروی است و البته همه این فعالیت ها تحت نظارت کامل آژانس انجام می شود.
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در واکنش به اظهارات هیلاری کلینتون ، وزیر امور خارجه امریکا مبنی بر حق استفاده ایران از انرژی صلح آمیز هسته ای تصریح کرد : این یک قدم مثبت از سوی آمریکا تلقی می شود اما آنچه مهم است این است که آنها در عمل این حق را بپذیرند .
مهمانپرست همچنین گفت : پذیرش حق ملت ما در داشتن چرخه سوخت هسته ای می تواند آغازی برای همکاری های گسترده در زمینه هسته ای باشد.
وی ادامه داد : ما فکر می کنیم که این تصمیم نیاز به شجاعت از سوی کشورهای غربی در این مقطع زمانی دارد تا آنها برای یک بار هم که شده حق ملت ها را به رسمیت بشناسند و و منفع خود را به منافع ملت ها ترجیح ندهند.
یکی از خبرنگاران با اشاره همایش کمک به به اسرای در چنگال اشغالگران که در الجزایر برگزار شده و موضوع چهار دیپلمات ربوده شده ایرانی از سوی رژیم صهیونیستی در آن مطرح شد ارزیابی وزارت خارجه از این همایش و سرنوشت این چها دیپلمات ایرانی را جویا شد که مهمانپرست در پاسخ به او چنین گفت : هر اقدامی در هر نقطه از جهان برای محکوم کردن جنایات اسراییل صورت گیرد مورد استقبال ماست .
وی خاطر نشان کرد : پیگیری وضعیت دیپلمات های ایرانی همواره در دستور کار وزارت خارجه بوده و این موضوع در مجامع بین المللی همواره مطرح شده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه اسراییل باید پاسخگوی وضعیت این چهار دیپلمات باشد ، گفت : متهم اصلی در این زمینه رژیم صهیونیستی است و هیچ نشانه ای در این باره که گروه یا کشور دیگری مسئول این قضیه باشد وجود ندارد.
مهمانپرست سپس درباره دستاوردهای ایران در در نشست امنیتی منامه گفت : کشور ما با حضور در این نشست راهکارهای مشخصی را برای تامین امنیت منطقه ارائه کرد .
وی خاطر نشان کرد : کشورهای فرا منطقه ای باید بدانند که حل بحران های منطقه بدون مشارکت خود کشورهای منطقه امکان پذیر نیست و با شیوه های نظامی گری نمی توان امنیت را برای منطقه تامین کرد.

پایان پیام/

کد خبر 3685

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha