سوم خرداد، حماسه ملی

خبرگزاری شبستان: اسناد بین الملل و مطالعات بین المللی اساتید برجسته دانشگاه های معتبر جهان، آنچنان که انقلاب اسلامی ایران را حماسه ملی قلمداد می کنند، سوم خرداد را یک حماسه ملی می دانند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در البرز، فتح خرمشهر درسوم خرداد 1361، با انجام عملیات بیت المقدس واقع شد، که فرماندهی نیروهای ارتش با شهید صیاد شیرازی و نیروهای یگان سپاه، محسن رضایی بوده است.

 

با اعلام خبر فتح خرمشهر مردم ایران بسان خانواده‌ای بزرگ که فرزند از دست رفته خود را باز یافته است اشک های شادی و شعف خود را نثار روح شهدای حماسه‌آفرین صحنه‌های شورانگیز این نبرد کردند.

 

برای پی بردن به عظمت این نبرد حماسی کافی است بدانیم که نیروهای متجاوز عراق پیش از نبرد سرنوشت ساز رزمندگان ما برای آزادی خرمشهر در اطلاعیه‌ای به نیروهای خود دستور داده بودند که دفاع از خرمشهر را به منزله دفاع از بصره، بغداد و تمام شهرهای عراق محسوب دارند.

 

تجهیزات و امکانات دفاعی دشمن در این منطقه نشان می‌داد که عراق خرمشهر را به عنوان نماد پیروزی خود در جنگ به حساب آورده و قصد داشته است به هر قیمت،‌ این شهر را در تصرف نیروهای خویش نگه دارد.

 

هنگامی که مرحله اول و دوم عملیات بیت‌المقدس به پایان رسید و رزمندگان ایران در اطراف خرمشهر مستقرشدند، رادیوی رژیم بعثی، کوشید در تبلیغات کاذب خود، حضور نیروهای عراق را در خرمشهر به رخ بکشد تا توجیهی برای ترمیم روحیه نیروهای شکست خورده و رو به هزیمت عراق باشد.

 

فتح خرمشهر در زمانی کمتر از 24 ساعت، موجب شد که بخش قابل توجهی از نیروهای مهاجم عراقی به اسارت نیروهای جمهوری اسلامی ایران درآیند.

 

 

نبرد بزرگ، سرنوشت‌ساز و غرورآفرین بیت ‌المقدس که برای رها سازی خرمشهر از سلطه‌ نیروهای مهاجم عراقی انجام شد، از دهم اردیبهشت ماه تا چهارم خرداد ماه1361 به طول انجامید.

 

عملیات بیت‌المقدس برجسته‌ترین عملیات پدآفندی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران

 

ابراهیم رضاپور، مشاور امور ایثارگران در استانداری البرز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در البرز در خصوص حماسه سوم خردا و نبرد بیت المقدس گفت: این نبرد حماسی علاوه بر پایان بخشیدن به 19 ماه اشغال بخشی از حساس‌ترین مناطق خوزستان و آزادسازی خرمشهر، ضربه‌ای سهمگین و کمرشکن به توان رزمی و جنگ طلبی‌های دشمن مهاجم وارد ساخت.

 

به گفته رضاپور، مهم ترین اهدافی که در این عملیات دنبال می شد، عبارت بودند از: انهدام نیروی دشمن، حداقل بیش از دو لشکر، آزاد سازی حدود 5400 کیلومتر مربع از خاک ایران؛ از جمله شهرهای خرمشهر، هویزه و پادگان حمید، خارج نمودن شهرهای اهواز، حمیدیه و سوسنگرد از برد توپخانه دشمن، تامین مرز بین المللی (حدفاصل پاسگاه طلائیه تا شلمچه) آزادسازی جاده اهواز – خرمشهر و خارج شدن جاده اهواز – آبادان از برد توپخانه دشمن.

 

وی افزود: منطقه عمومی عملیات بیت المقدس در میان چهار مانع طبیعی محصور است، که از شمال به رودخانه کرخه کور، از جنوب به رودخانه اروند، از شرق به رودخانه کارون و از غرب به هور الهویزه منتهی می شد.

 

رضاپور منطقه مرتفع اهواز – خرمشهر، را فاقد هر گونه عارضه مهم برای پدافند دانست و توضیح داد: منطقه مرتفع اهواز-خرمشهر به دلیل عدم پدافند موجب شد تا زمین منطقه – به دلیل مسطح بودن – برای مانور زرهی مناسب، و برای حرکت نیروهای پیاده – به دلیل در دید و تیر قرار داشتن – نامناسب باشد. نقاط حساس و استراتژیک منطقه شامل بندر و شهر خرمشهر، پادگان حمید، جفیر، جاده آسفالت اهواز – خرمشهر، شهر هویزه و رودخانه های کارون، کرخه کور و اروند بود.

 

این استاد علوم سیاسی اعلام کرد: با توجه به شاخص های بین المللی عملیات بیت‌المقدس به عنوان برجسته‌ترین عملیات پدآفندی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تاریخ نظامی 8 سال دفاع مقدس ثبت شده است.

 

وی با تاکید به اهمیت بین المللی روز حماسی سوم خرداد تصریح کرد: بر اساس اسناد بین الملل و مطالعات بین المللی اساتید برجسته دانشگاه های معتبر جهان، آنچنان که انقلاب اسلامی ایران را حماسه ملی قلمداد می کنند، سوم خرداد را یک حماسه ملی است؛ اگر حضور ملت در صحنه جبهه های دفاع نبود، نه حماسه آن پیروزی تحقق می یافت و نه حماسه حضور مردم در جشن پس از پیروزی. لذا به حق می توان گفت پاسداشت فتح خرمشهر در گرو پاسداشت حضور مردمی در همه صحنه هاست.

 

در میان شماری از نتایج آزادسازی خرمشهر می توان به آزاد سازی 503 کیلومتر مربع از اراضی اشغال شده از جمله شهرهای خرمشهر و هویزه و نیز پادگان حمید و جاده اهواز – خرمشهر اشاره کرد.

 

همچنین در این عملیات حماسه ساز شهرهای اهواز، حمیدیه و سوسنگرد از تیررس توپخانه دشمن خارج شدند و 180 کیلومتر از خط مرزی تامین شد.

 

فتح خرمشهر موجب انفعال ارتش عراق شد

 

با فتح خرمشهر، برتری نظامی ایران بر عراق مورد تایید کارشناسان و تحلیل گران نظامی قرار گرفت، فتح خرمشهر موجب انفعال ارتش عراق شد؛ به گونه ای که نظامیان عراقی تا مدت زیادی نتوانستند از لاک دفاعی خارج شوند.

 

عملیات بیت المقدس موجب شد تا کشورهای عرب منطقه به تقویت مالی و نظامی عراق مبادرت ورزند، طی این عملیات حدود نوزده هزار تن از نیروهای دشمن به اسارت درآمده و بالغ بر شانزده هزار تن کشته و زخمی شدند.

 

اشغال خرمشهر توسط عراق به عنوان آخرین و مهم ترین برگ برنده این کشور برای وادار ساختن ایران به شرکت در هر گونه مذاکرات صلح تلقی می شد، اما آزاد سازی این شهر توانست سمبل تحمیل اراده سیاسی جمهوری اسلامی بر متجاوز و اثبات برتری نظامی اش باشد.

 

مستندات آزادسازی خرمشهر بیان کننده عزم راسخ مردان مردی است، که دوش به دوش سرداران خود با عزم الهی حرکت مقتدرانه آزادسازی سرزمین خرمشهر را تحقق بخشیدند.

 

آنان شایستگانی بودند از تبار بهشت که چند صباحی در دنیا به قصد قرب حق و لبیک گفتن به بهشت شهادت عزم خرمشهر را پیموده بودند.

 

سید محمد علی جهان آرا و تمامی شهدای آزاد سازی خرمشهر، آزاد مردانی بودند، که مادرانشان شهد عشق امام حسین(ع) را به کامشان نوشانده بودند.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 368772

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha