6هزارشهید خراسانی در عملیات بیت المقدس به درجه رفیع شهادت نائل آمدند

خبرگزاری شبستان: رییس اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی گفت: خراسان بزرگ در عملیات بیت المقدس 6هزار شهید و 23هزار جانباز تقدیم انقلاب و میهن اسلامی کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در مشهد،سردار سرتیپ دوم پاسدار اکبر نجاتی، رییس اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی ظهر امروز(30اردیبهشت) در نشست صمیمی شاهدان عینی عملیات بیت المقدس و فتح خرمشهر با اشاره به برنامه های طراحی شده برای بزرگداشت سوم خردادسالروز آزادسازی خرمشهر درجمع خبرنگاران اظهارداشت:  به مناسبت فرارسیدن سی و دومین سالگرد آزاد سازی خرمشهر قهرمان و بزرگداشت 6 هزار شهید، 23 هزار جانباز خراسانی عملیات بیت المقدس ویژه برنامه‌های شاخصی را در سطح استان برگزار می‌کنیم.


وی افزود: این برنامه‌ها در 8 بخش بوده که شامل خاطره گویی شاهدان عینی عملیات بیت المقدس و فتح خرمشهر، شب شعر و بیان خاطرات رزمندگان، دیدار استاندار از جانبازان آسایشگاه امام خمینی (ره)، دیدار مسئولان با خانواده شهدا، جانبازان، آزادگان و ایثارگران دفاع مقدس، برگزاری شب خاطره برای سنگر سازان بی سنگر جهاد کشاورزی، برگزاری مسابقات گرافیکی توسط صدا و سیما، برگزاری مراسم پر فیض دعای ندبه در گلزار شهدای بهشت رضا (ع) و برگزاری شب شعر است.


سردارنجاتی تصریح کرد: این برنامه‌ها از امروز آغاز می‌شود و تا 5 خرداد نیز ادامه دارد و از عموم مردم جهت شرکت در این مراسم ها دعوت به عمل می آوریم.

 

رییس اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی با اشاره به اینکه در عملیات بیت المقدس از تیپ امام رضا(ع) 19 گردان حضور داشتند، گفت: در عملیات آزاد سازی خرمشهر نیرو های تاثیر گذاری از خراسان به شهادت رسیدند.


وی افزود: منطقه عمومی عملیات بیت المقدس در میان چهار مانع طبیعی محصور بود که از شمال به رودخانه کرخه کور، از جنوب به رودخانه اروند، از شرق به رودخانه کارون و از غرب به هور الهویزه منتهی می شود که رزمندگان باید با نقشه های متفاوتی از این موانع عبور می کردند.

 

حرکت ایمانی رزمندگان اسلام موجب آزادی خرمشهر شد

در ادامه این نشست حجت الاسلام محمد علی موحدی ، مسئول اطلاعات عملیات بیت المقدس و معاون فرماندهی گردان یا زهرا(س) تیپ 14 امام حسین(ع) آثار امداد های غیبی در عملیات بیت المقدس به صورت عینی قابل مشاهده بود.

 

وی عملیات بیت المقدس را مصداق بارز جنگ بدر معرفی کرد واظهار داشت: در پیش روی عملیات بیت المقدس مشکلات و موانع بسیاری بود که به ظاهر هیچگاه نوید پیروزی را به رزمندگان نمی داد اما رزمندگان اسلام در این عملیات با اتکا به پروردگار و توسل به اهل بیت(ع) توانستند یک حرکت الگویی به همه مسلمانان ارائه دهند.


حجت الاسلام موحدی با بیان اینکه عملیات بیت المقدس عبرت فوق العاده ای را در عرصه های مختلف زندگی برای همه مسلمانان ارائه داد، اظهار داشت: یاد آوری خاطرات آزادی خرمشهر اتصال آسمان به زمین است چرا که به فرموده امام راحل(ره) خرمشهر را خدا آزاد کرد.


مسئول اطلاعات عملیات بیت المقدس با تاکید براینکه حرکت ایمانی رزمندگان اسلام موجب آزادی خرمشهر شد، افزود:ماباید امروز هم با حرکت ایمانی و توسل به اولیای الهی در برابر دشمنان که همان دشمنان دوران دفاع مقدس هستند و در عرصه های دیگر وارد میدان جنگ با ایران اسلامی شده اند ایستادگی کنیم چرا که ایمان به خدا توفنده ترین حرکت های دشمن را خنثی می سازد.


عملیات پیروز بیت المقدس ضربه اساسی و تعیین کننده ای بر پیکر دشمن وارد ساخت
همچنین در ادامه امیر سرتیپ دوم محمدکاظم تارخ ، فرمانده پیشین قرارگاه عملیاتی شمال شرق ارتش با بیان اینکه همدلی و همنوایی رزمندگان اسلام موجب ازادی خرمشهد شد، گفت: عملیات پیروز بیت المقدس که در طول 26 روز منجر به آزادسازی خرمشهر شد ضربه اساسی و تعیین کننده ای بر پیکر دشمن وارد ساخت و تمامی معادلات، و ذهنیت هایی را که درمورد توانایی و قابلیت های نظامی ایران وجود داشت را تغییر داد.


وی افزود: دشمن نیروهایش را در غرب جاده اهواز خرمشهر و در نزدیکی مرز و حوالی شلمچه سازمان داده و می کوشید نیروهای ایران را از پشت جاده عقب براند این جاده تنها موضعی بود که رزمندگان می توانستند با استقرار در پشت آن، با پاتک های دشمن مقابله کنند.


فرمانده پیشین قرارگاه عملیاتی شمال شرق ارتش گفت: در این مرحله از عملیات مقرر که قرارگاه های فتح و نصر از جاده اهواز خرمشهر به سمت نوار مرزی پیشروی کنند و قرارگاه قدس نیز به صورت محدود برای تصرف نقطه ای به عنوان سرپل در جنوب رودخانه کرخه کور و درگیر کردن لشکرهای 5 و 6 عراق در آن منطقه اقدام کند، سپس آن نقطه را گسترش دهد عملیات در ساعت 22و 30دقیقه روز 16 اردیبهشت 61آغاز شد.


وی با بیان اینکه نیروهای قرارگاه فتح، در همان ساعات اولیه به جاده مرزی رسیدند، افزود: یگان های قرارگاه نصر نیز با اندکی تاخیر و تحمل فشارهای شدید دشمن، به مرز رسیدند و با قرارگاه فتح الحاق کردند.


امیر تارخ گفت: پاتک دشمن برای تصرف جاده شروع شد نبردی سخت درگرفت رزمندگان اسلام به نبرد با تانک ها پرداختند در این درگیری اگر چه تانک های عراقی توانستند قسمتی از جاده را تصرف کنند و روی آن مستقر شوند، لیکن با مقاومت رزمندگان این استقرار دوام نیاورد و دشمن با شکست این پاتک ناچار به عقب گریخت.

 

فرمانده پیشین قرارگاه عملیاتی شمال شرق ارتش گفت: در پایان روز اول، وضعیت کلی عملیات به این ترتیب بود که قرارگاههای نصر و فتح، سرپلی به مساحت 800 کیلومتر مربع را تصرف کرده بودند و قرارگاه قدس نیز به غیر از دو محور، در بقیه محورها نتوانسته بود از رودخانه کرخه کور عبور کند.


وی با بیان اینکه امروز نیرو های مسلح ید واحده ای هستند که بر مبنای قاون وظایف خودشان را انجام می دهند، افزود: روحیه خدا خواهی و اخلاص رزمندگان در عملیات بیت المقدس باعث ناگامی دشمن شد.


امیر تارخ گفت: آزاد سازی خرمشهر زمانی صورت گرفت که قوای عراق در منطقه عمومی خرمشهر تقویت می شد که عملیات بیت المقدس با قرائت رمز مبارک یا علی ابن ابیطالب(ع) آغاز شد و نیروهای رزمنده که از ساعت ها قبل در انتظار فرمان حمله بودند در تمام محورهای عملیات به دشمن حمله ور شدند.


وی افزود: اگر چه دشمن با اجرای پاتکی شدید و سنگین توانست 6 کیلومتر از مواضع از دست داده را باز پس گیرد، ولی با مشاهده مسیر پیشروی نیروهای ایران به طرف مرز، لشکرهای 5 و 6 را به عقب کشاند تا ضمن جلوگیری از محاصره و انهدام آنها، خطوط پدافندی بصره و خرمشهر را هر چه بیش تر تقویت کند.


فرمانده پیشین قرارگاه عملیاتی شمال شرق ارتش گفت: در پی این عقب نشینی که از ساعات اولیه روز 18اردببهشت61 آغاز شد نیروهای قرارگاه قدس ضمن تعقیب نیروهای دشمن، تعدادی از آنها را که از قافله عقب مانده بودند، به اسارت خود درآورند و در نتیجه، جاده اهواز خرمشهر تا انتهای جنوب منطقه ای که قرارگاه نصر به عنوان سرپل تصرف کرده بودو نیز مناطقی همچون جفیر، پادگان حمید و هویزه آزاد شدند.


وی گفت: در مرحله سوم عملیات مقرر شد قرارگاه فتح در عمق 6 کیلومتری نوار مرزی نیروهای دشمن را منهدم کند قرارگاه نصر نیز ضمن پاک سازی منطقه حد فاصل جاده خرمشهر اهواز تا نهر عرایض از وجود دشمن، در منطقه شلمچه پیشروی کند قرارگاه قدس هم ماموریت یافت در منطقه کوشک، طلاییه، دشمن را تا پشت مرز عقب براند.


وی افزود: بعد از پشت سرگذاشتن مراحل سه گانه صبح روز 3خرداد61 حلقه محاصره خرمشهر تنگ تر شد و انبوه نیروهای دشمن که 2 روز محاصره در هوایی گرم طاقت شان را به سر آورده بود. مقاومت را بی تاثیر دانستند و با خروج از مواضع خود در تمام شهر، در چند ستون طولانی و کنار هم به سوی پلیس راه آمدند و خود را تسلیم کردند.


فرمانده پیشین قرارگاه عملیاتی شمال شرق ارتش گفت: خرمشهر پس از 34 روز مقاومت در برابر دشمن که در تاریخ 4آذر59اشغال شده بود بعد از 575 روز و طی 26 روز عملیات در ساعت 11 صبح روز3خرداد61 آزاد شد.

 

تقوی و ایمان قلبی باعث بازشدن درهای رحمت به روی رزمندگان اسلام در عملیات بیت المقدس شد
 محمود باقر زاده، فرمانده گردان تیپ21امام رضا(ع) نیز دراین نشست صمیمانه گفت: تقوی و ایمان قلبی باعث بازشدن در های رحمت به روی رزمندگان اسلام در عملیات بیت المقدس شد چرا که در این عملیات غیر از کمک های غیبی کاری از دست کسی برنمی آمد.


وی افزود: عملیات گردان تیپ21امام رضا(ع)  در ساعت 22 روز 19اردیبهشت سال61آغاز شد و هر چند تلفات و خسارات سنگین بر دشمن وارد آمد، ولی هوشیاری و تمرکز نیروهای عراقی در خطوط پدافندی موجب شد رزمندگان اسلام نتوانند به اهداف تعیین شده در این مرحله از عملیات دست یابند.


باقر زاده گفت: عملیات بیت المقدس از سمت سوسنگرد و هویزه تا شرق خرمشهر باید انجام می شد در این مسیر ما با انواع وسایل تدافعی دشمن روبرو بودیم که برای جلوگیری از رسیدن ما به خرمشهر در مناطق مختلف تدارک دیده بود و آنها با پیشرفته ترین وسایل تدافعی دور تا دور منطقه را محافظت می کردند تا مبادا خرمشهر را از دست بدهند.


خانواده ها در پشت جبهه روحیه جهادی رزمندگان را تقویت می کردند

همچنین در ادامه این نشست محمود شهیری پارسا، مسئول جهاد سازندگی و مسئول خط در عملیات بیت المقدس با بیان اینکه دعای امام راحل(ره) و وجود ایشان در جماران و پشتوانه بودن خانواده ها در پشت جبهه روحیه جهادی رزمندگان را تقویت می کرد، گفت: در این عملیات شهدای زیادی را تقدیم انقلاب کردیم اما باز پس گیری پاره ای از ایران برای ما بسیار ارزش داشت.


وی با اشاره به اینکه جهاد گران خراسان رضوی در عملیات بیت المقدس رشادت های زیادی را انجام دادند، تصریح کرد: حضور جهاد گران در خط مقدم کمر دشمن را شکست.


مسئول خط در عملیات بیت المقدس گفت: شهدایی همچون شهید ساجدی و شهید رضوی در عملیات بیت المقدس کار های بسیار تاثیر گذاری را انجام دادند که منجربه آزادی خرمشهر شد.


شهیری پارسا تصریح کرد: در این عملیات که به آزادسازی 5هزارو 38کیلومتر مربع از اراضی اشغال شده انجامید هویزه، پادگان حمید و جاده اهواز خرمشهر نیز آزاد شد و در اختیار رزمندگان جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.


پایان پیام/
 

کد خبر 369323

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha