اشتغال گلستان نیاز به یک برنامه استراتژیک دارد

خبرگزاری شبستان: مدیرکل آموزش وپرورش گلستان گفت: 59درصد از دانش آموزان استان برای دوره نظری و 41 درصد برای شاخه فنی و حرفه ای هدایت می شوند، که به لحاظ فنی و حرفه ای از استاندارد متوسط کشور 10 درصد عقب تر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از علی آباد کتول، محمدرضا وطنی، مدیرکل آموزش و پرورش استان گلستان، عصر روز گذشته (30 اردیبهشت) در همایش آموزش های فنی و حرفه ای محور توسعه اقتصادی که در آموزشکده فنی و حرفه ای شهرستان علی آباد کتول برگزار شد، اظهار داشت: برای اشتغال کشورمان باید یک برنامه استراتژیک داشته باشیم و بر اساس نیازهای جامعه تلاش و دوره های آموزشی را تنظیم کنیم.


وی افزود: ما درحال حاضر متاسفانه برنامه خاصی در زمینه اشتغال نداریم و برای آموزش نیروی انسانی هم آماری به عنوان استاندارد لازم در اختیار ما نیست.


وطنی در ادامه گفت: ما تلاش کردیم با کمک استانداری، آماری از نیازهای شغلی جامعه استان را بدست آوریم تا به کمک دانشگاه و بخش خصوصی آنها را متناسب با نیاز جامعه آموزش دهیم.


مدیرکل آموزش و پرورش گلستان تصریح کرد: در حال حاضر در گلستان، 59 درصد از دانش آموزان برای دوره نظری و 41 درصد برای شاخه فنی و حرفه ای هدایت می شوند، که از استاندارد متوسط کشور 10 درصد عقب تر است.


وی ادامه داد: ما باید تلاش کنیم، این آمار را تاپایان برنامه به بالای بیش از60 درصد برسانیم و اقدامات مفیدی هم در این زمینه انجام شده است، از جمله همین همایش امروز که بین هنرستانهای ما و آموزشکده های فنی ما است و لازم است ارتباط برقرار شود و از این طریق و ارتباط بین بخش خصوصی و بخش دولتی و سیستم آموزش و سیستم اشتغال ایجاد شود تا بتوانیم توسعه اقتصادی را شاهد باشیم و رشد خوبی را در این زمینه داشته باشیم.


رئیسی رئیس آموزشکده فنی امام خمینی(ره)علی آباد کتول گفت: با توجه به نامگذاری امسال به سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی و با توجه به ماده 21 قانون برنامه پنجم توسعه کشور که دولت را به افزایش سطح مهارت و دانش حرفه ای هنرجویان و فارغ التحصیلان آموزشکده های فنی وحرفه ای مکلف کرده است، لذا هنرستانها و آموزشکده ها دو بخش از سطح آموزش عالی کشور هستند و می توانند نقش موثری را در توسعه آموزشهای فنی و حرفه ای کشور داشته باشند و می توانند محور توسعه اقتصادی کشور بوده و نقش مهم خود را به خوبی ادا کنند.


وی افزود: این همایش که امروز در اینجا با حضور مدیران آموزشکده ها و هنرستان های فنی و مدیرکل آموزش و پرورش استان در حال برگزاری است، با این موضوعیت بنا شده است که بتوانیم با جذب هنرجویان بومی در آموزشکده ها نقش موثری را در ایجاد اشتغال و ماندگاری هنرجویان بعد از فارغ التحصیلی در استان داشته باشیم و عقیده ما بر این است که وقتی برای آموزش این نیروها هزینه ای می شود باید این نیروها در سطح استان بمانند و در جهت اشتغال و آموزش استان گام بردارند.


فاطمه توحیدی، رئیس دانشکده فنی و حرفه ای گنبد نیز اظهار داشت: دانشکده های فنی، دانشکده هایی متفاوت هستند با این مفهوم که دانشجوی دانشکده فنی بعد از این دوسال مستقیما وارد بازار کار می شود و این به آن دلیل است که اینها در این دو سال درکنار تحصیلشان حرفه و شغلی را یاد می گیرند یعنی تحصیل را همراه با عمل ادامه می دهند.


وی افزود: ما در دانشکده کوثر گنبد 4 رشته داریم، که طراحی دوخت و بافت فرش از این جمله است که در هر دو مورد کارگاه های تولید فرش را نیز راه اندازی کرده ایم.


توحیدی اذعان داشت: با توجه به اینکه استان ما قطب فرش کشور است، در حال حاضر تابلوهای فرش ما آماده عرضه به بازارهای داخلی و خارجی است، اما متاسفانه ما یک دغدغه ای در اینجا داریم که در استان با توجه به اینکه رشته فرش فقط در4 دانشگاه کشور دایر است ورودی دانشگاه ما از استان ما انجام نمی شود و در استان ما رشته فرش دیگری نداریم.


وی تصریح کرد: اگر مسئولان ترتیبی اتخاذ فرمایند که درسال آینده رشته فرش را بتوانیم در دانشکده های دیگری در استان داشته باشیم، این مشکل برطرف خواهد شد.


حسین زارع، رئیس اداره فنی و حرفه ای آموزش و پروش استان گلستان نیز در ادامه گفت: با توجه به محاسباتی که در سطح هنرستان های استان وجود دارد ما به عنوان یک نیروی صنعتی هستیم و خودمان نیروهای صنعتی تولید می کنیم و در آموزش های کشور نیز باید به این مسئله توجه ویژه ای شود.


وی افزود: اصناف اتحادیه و شرکت ها و خروجی هنرستان های ما از عواملی هستند که به این مجموعه می پیوندند و ما همچنان با این واحدها هم ارتباط خواهیم داشت.


زارع برگزاری این همایش را بسیار با اهمیت ارزیابی کرد و گفت: در این همایش جایگاه این نیروها و این هنرستان ها در سطح کلان کشور مشخص می شود و به این منظور ما از پتانسیلی که در هنرستان های ما وجود دارد و آموزش های برون سپاری از مجموعه شرکت ها مجموعه موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی یا دولتی یا شرکت هایی که با ما همکاری کنند استفاده بهینه خواهیم داشت تا بتوانیم نیروهای جامعه و نیروهایی که جامعه ما نیاز دارد را بتوانیم پرورش بدهیم و به سمت صنعت سوق دهیم.


رئیس اداره فنی و حرفه ای آموزش و پروش استان گلستان در ادامه خاطرنشان کرد: در استان گلستان 134 هنرستان مستقل داریم که32 هنرستان آن فنی حرفه ای و 37 هنرستان دیگر کارو دانش و 2 هنرستان بزرگ کشاورزی است.


وی در ادامه گفت: در مجموعه هنرستان های ضمیمه و تک رشته ها که آموزش های برون سپاری ما را هم پشتیبانی می کنند 63 هنرستان داریم و ماحصل رشته هایی که در آموزشکده ها آموزش می دهیم 28 رشته در هنرستان های فنی، 56 رشته درشاخه های کارو دانش و 6 رشته کشاورزی داریم که 3 رشته آن مختص به فنی حرفه ای و 3 رشته آن مختص به رشته های کار و دانش است.


زارع همچنین یادآورشد: در سال تحصیلی92-93 تعداد دانش آموزان سال اول ما که در هنرستان ها مستقر هستند یک هزار و 432 نفر است که در هنرستان های سال دوم در سطح هنرستان های فنی پسرانه، کل هنرجویان پسرانه دو هزار و 5 نفر، در هنرستان های فنی سه هزار و 19 نفر، در هنرستان های کار و دانش در بخش خواهران یک هزار و 132 نفر در رشته های فنی و 1886نفر در هنرستان های کار و دانش هستند اینها دانش آموزان سال سومی هستند که امسال وارد بازار کار می شوند.


رئیس اداره فنی و حرفه ای آموزش و پروش استان گلستان همچنین اظهار داشت: دانش آموزانی که امسال در سال دوم مستقر هستند در بخش هنرستان های فنی پسران یک هزار و 843 نفر در کارودانش دو هزار و 782 نفر و در هنرستان های دخترانه سال دومی ها، یک هزار و 60 نفر در رشته های فنی و یک هزار و 716 نفر در رشته های کارودانش هستند.


پایان پیام/

 

کد خبر 369374

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha