سوال از وزیر را به سخنرانی تبدیل کردید/این بدعت با مجلس سازگار نیست

خبرگزاری شبستان: نماینده تهران با انتقاد از اینکه سوال از وزیر دادگستری به سخنرانی اژه ای در مجلس ختم شده است ان را بدعت گذاری جدید در مجلس دانست و گفت: این باعث محدود شدن اختیارات نظارتی مجلس می‌شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، علی مطهری نماینده تهران در جلسه علنی امروز چهارشنبه 31 اردیبهشت در تذکر و اخطار قانون اساسی گفت: ما از آمدن اقای اژه ای و توضیحات وی در مجلس استقبال می کنیم گرچه انتظار داشتیم توضیحاتی از جزییات بیشتر پرونده‌های مفاسد اقتصادی ارایه دهد.

 

وی اظهار کرد: اینکه سوال از وزیر دادگستری تبدیل به سخنرانی در جلسه علنی می شود یک بدعت است که با ایین نامه داخلی مجلس سازگار نیست و باعث محدود شدن اختیارات نظارتی مجلس می شود.

 

مطهری تاکید کرد: طبق اصل 160 قانون اساسی وزیر دادگستری رابط سه قوه قضاییه، مجریه و مقننه و این رابط بودن به معنای این نیست که صرفاً وی طرحی را از دولت یا مجلس به قوه قضاییه ببرد و یا لایحه‌ای را به مجلس بیاورد اگر اینطور باشد یک پیک موتوری هم کافی است. قطعاً این رابط بودن به این معنا است که لازم است وی پاسخگوی مجلس باشد و نظر رییس قوه قضاییه را دریافت و به نمایندگان پاسخ دهد.

 

مطهری گفت: ما امکان رای گیری درباره سوال را با این بدعت از بین بردیم و امیدواریم اقدام همین یکبار باشد و تکرار نشود.

 

محمدرضا باهنر نایب رییس دوم مجلس که در غیاب لاریجانی ریاست جلسه را به عهده داشت در پاسخ به مطهری گفت: ما متاسفانه این را قبول داریم که وزیر دادگستری پاسخگوی عملکرد قوه قضاییه نیست این در حالی است که اصل 160 قانون اساسی ظرفیت های زیادی دارد ولی از ان استفاده نشده است و علتش نیز این است که ما قانونی را پیرامون اصل 160 قانون اساسی تصویب نکرده‌ایم.

 

وی ادامه داد: اگر ما قانونی را در رابطه با این اصل بنویسیم و تصویب کنیم خوب است و این وزیر پاسخگوست درست در قانون اساسی وزیر دادگستری جزء پاسخگوترین وزیرهاست ولی در عملکرد جزء بیکارترین وزرای کشور است.

پایان پیام/
 

کد خبر 369512

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha