فرهنگسازی در جامعه نخستین اولویت در دستیابی به اقتصاد مقاومتی

خبرگزاری شبستان: استاندار یزد، از فرهنگسازی در جامعه به عنوان نخستین اولویت در جهت دستیابی به اقتصاد مقاومتی یاد کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط عمومی استانداری یزد سید محمد میرمحمدی استاندار یزد، در نشست مشترک دولت، بخش خصوصی و دانشگاه پیرامون هم اندیشی جهت بررسی زوایای مختلف اقتصاد مقاومتی هدف از تشکیل این نشست را همفکری و هم نظری جهت دستیابی به مفهوم مشترکی در ارتباط با اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: مراکز دانشگاهی به عنوان مراجع علمی، بخش های خصوصی و صنعتی به عنوان مراجع اجرایی و دولت نیز در جایگاه رابط و حمایت کننده در این مسیر نقش آفرینی می کنند و اگر این مجموعه بتوانند زبان مشترکی داشته باشند، راحت تر می توانند مسائل شان را با هم در میان بگذارند و به انجام کار سرعت دهند.

وی اولین قدم در راستای حرکت جمعی به سمت اقتصاد مقاومتی را ارائه یک تعریف مشترک از این امر دانست و خاطر نشان کرد: با توجه به سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری، هم مبانی و هم الزامات اقتصاد مقاومتی مشخص بوده و مفهوم اقتصاد مقاومتی نیز در بیانات ایشان روشن است. 

استاندار یزد، با اشاره به اولین گردهمایی مشترک مدیران استان در دولت تدبیر و امید، به تعریف ارائه شده از اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: با عنایت به فرمایشات مقام معظم رهبری این مفهوم را از بیانات ایشان استخراج کرده و به این صورت تعریف کردیم که اقتصاد مقاومتی عبارت است از ثروت آفرینی و فقر زدایی با رویکرد عدالت اجتماعی بنابراین هر اقدامی که منجر به ایجاد ثروت و رفع فقر شود، در حیطه اقتصاد مقاومتی قرار دارد و هر رابطه ای که در اقتصاد موجب عدالت اجتماعی شود، پایه های روابط اقتصادی آن را تشکیل می دهد.

وی با اشاره به برگزاری این نشست، رسیدن به مفهوم مشترک جهت درک زوایای گوناگون اقتصاد مقاومتی را از اهداف این نشست دانست و گفت: اولین اقدام ما، رسیدن به فهم و زبان مشترک در موضوع اقتصاد مقاومتی است.

میرمحمدی، خاطر نشان کرد: اقتصاد مقاومتی باید بتواند در قبال بحران های داخلی و تکانه های اقتصادی خارجی دوام بیاورد و پایدار بماند، به عنوان مثال اگر در غرب و آمریکا بحران اقتصادی ایجاد شد، اقتصاد ما نباید با تاثیر پذیری از آن بحران، دچار تلاطم شود و حال باید ببینیم چنین اقتصادی باید بر چه مبانی استوار شود؟

وی ادامه داد: این مبانی در فرمایشات مقام معظم رهبری دقیقاً ذکر شده و الزامات دستیابی به چنین اقتصادی در بیانات ایشان عنوان شده است.

عالی ترین مقام اجرایی استان یزد|، سپس با اشاره به سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در ارتباط با اقتصاد مقاومتی به برخی از این مبانی اشاره کرد و افزود: ایشان بحث استفاده درست از آب، انرژی و اجرای الگوی مصرف مناسب را مطرح کرده اند و نامگذاری سال از سوی ایشان در حقیقت به منزله ارائه نقشه راه بوده و سیاست های اقتصاد مقاومتی را در واقع پیمایش این نقشه راه ذکر کرده اند.

استاندار یزد، افزود: نظر مقام معظم رهبری این است که ما اقتصاد را مقاوم سازی کنیم، همان کاری که در دنیا شده و کشورهای مختلف نیز اقتصادشان را برای اینکه آسیب پذیری کمتری داشته باشند مقاوم سازی کرده اند. دلایل ایشان نیز در تاکید بر این مدل اقتصادی، یکی منافع مشترک ما با همه کشورها و یکی هم استقلال خواهی و عزت طلبی نظام ما در عرصه بین المللی است، بنابراین اقتصاد ما باید نسبت به بحران ها و آسیب ها و تکانه های اقتصادی بیرونی و مشکلات درونی مقاوم شود.

وی مولفه های الگوی اقتصاد مقاومتی را ایجاد تحرک و پویایی در اقتصاد کشور، بهبود شاخص های اقتصادی، افزایش بهره وری و عدالت و رشد اقتصادی ذکر کرد و حرکت کشور در این عرصه را دائمی و بلند مدت نامید.

میرمحمدی، در ادامه به برخی از نکات و ظرفیت های اصلی نهفته در سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و آنها را " وجود ظرفیت های فراوان مادی و معنوی از نظر برخورداری از نیروی جوان کشور، 25 برابر شدن تعداد دانشجویان نسبت به دوران قبل از انقلاب، وجود ده میلیون دانش آموخته دانشگاهی در کشور، برخورداری از توان 65هزار عضو هیئت علمی و وجود 5 هزار شرکت دانش بنیان با 17 هزار متخصص فعال در این شرکت ها" دانست و گفت: اینها پتانسیل ها و ظرفیت های موجود کشور است که سال به سال رو به گسترش است، بنابراین باید بتوانیم با این منابع، دستاوردهای بسیار بالاتری از وضع موجود را عرضه کنیم.

وی همچنین از دیگر سرمایه ها و پتانسیل های ناب کشور در جهت حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی و دستیابی به این مهم را " ظرفیت های عظیم صنعتی و معدنی، دارا بودن رتبه اول از مجموع ذخایر نفت و گاز در دنیا، بهره مندی فراوان از معادن طلا، فلزات کمیاب و سنگ های زینتی، برخورداری از رتبه اقتصادی 17 در اقتصاد جهانی با تولید 17 میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی، بهره مندی از ظرفیت بیش از 600 سد در کشور، گستره عظیم راه های دسترسی و سیستم حمل و نقل سراسری، ظرفیت ها و مزیتهای جغرافیایی و قرار گرفتن ایران در چهار راه شمال و جنوب و شرق و غرب دنیا به علاوه موقعیت استراتژیک و سوق الجیشی و تنوع اقلیمی کشور و بهره مندی از ظرفیت انرژی خورشیدی و هسته ای و سایر انرژی های پاک" عنوان کرد و خاطر نشان ساخت: همه این موارد، ظرفیت های اقتصادی کشور است، بنابراین این ظرفیت ها و پتانسیل ها و امکانات بالقوه باید با نیروی انسانی دانشمند، کارآزموده و مجرب به فعلیت در آید و حال باید پرسید که با این پتانسیل های موجود چه تدبیری را باید اندیشید و چه روشی را باید اتخاذ کرد و چه برنامه ای را باید پیاده نمود تا آسیب پذیری اقتصاد کشور به حداقل برسد واگر تحریمی بر ما تحمیل شود اقتصاد ما بتواند روی پای خود ایستادگی نماید؟


میرمحمدی، افزود: این مواردی است که ما به دنبال آن هستیم و این جلسات می تواند با توجه به این مبانی و این الزامات راه و روش های اجرایی موثر را طراحی کند و به کار گیرد، جلساتی نیز به همین صورت در سایر استان ها تشکیل می شود و جمع بندی آن در جلسات مرکزی به یک طرح و برنامه حساب شده ، بررسی شده و سنجیده بدل می شود و سپس با عنوان برنامه اقتصاد مقاومتی کشور- در چارچوب سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری- جهت اجرا ابلاغ خواهد شد و اقتصاد کشور بر این مبنا شکل گرفته و رفته رفته به جلو میرویم.


استاندار یزد، نیاز به فرهنگ سازی در جامعه را، اولویت دستیابی به اقتصاد مقاومتی دانست و خاطر نشان کرد: برای انجام هر کاری، ابتدا باید فرهنگ آن را ایجاد کنیم و در آغاز راه بایستی فرهیختگان جامعه با هم باشند تا آحاد مردم با آنها همراه شوند.


وی ادامه داد: این جلسات را می توان گسترده تر برگزار کرد و نیروهای متخصص و اقتصاددان بیشتری را در این جلسات مشارکت داد و سپس به جمع بندی مناسب رسید تا هر کس بتواند نقش خود را در این مسیر به درستی ایفاء کند و به تبیین جنبه های مختلف این اقتصاد بپردازد و آنگاه در این صورت است که مردم به اقتصاد مقاومتی با نگاه اقتصاد ریاضتی و صرفه جویی نخواهند نگریست و به این مهم پی خواهند برد که کشور، اقتصادی را دنبال می کند که بر پایه علم و دانش است.

میرمحمدی، خاطر نشان ساخت: باید مصارف مازاد و ضایعات را حذف کنیم و آنها را با تکیه بر علم و فناوری روز، به ارزش افزوده بدل کنیم و بدانیم که اقتصاد، تبلیغات خاص خود را می طلبد تا بازار را رونق دهد.

وی سپس با انتقاد از صادرات فله ای محصولات به خارج از کشور و عدم بهره گیری از بسته بندی مناسب و جذاب در این خصوص، رویداد چنین مباحثی را بر خلاف حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: در بحث آموزش نگه داری از محصولات هم باید فرهنگ سازی کنیم و از طرفی ریخت و پاش های زاید در میهمانی ها نیز، باید بدل به ضد ارزش در جامعه شود و بدانیم که اقتصاد مقاومتی از این موارد پیشگیری می کند و فرهنگ مصرف را اصلاح و فرهنگ دخل و خرج را ایجاد میکند و بهره وری را در جامعه افزایش می دهد.

استاندار یزد، با بیان این نکته که باید تفکر اقتصادی داشته باشیم، گفت: وقتی بنیه اقتصادیمان در دنیا قوی شد و ذخایر ارزی ما بالا رفت و قدرت اقتصادی پیداکردیم آنگاه، بهتر میتوانیم در مناسبات جهانی نقش آفرینی کنیم.

میرمحمدی، چهار عامل مهم حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی در کشور را " رسیدن به مفهوم مشترک پیرامون مبانی اقتصاد مقاومتی، فرهنگ سازی در این خصوص، برنامه ریزی در بخش های دولتی، خصوصی و دانشگاهی جهت حرکت در این مسیر و اجرای صحیح و به موقع این برنامه ها " ذکر کرد و خاطر نشان ساخت: مسائل اقتصادی کشور را باید هم درونی دید و هم بیرونی، یعنی هم به ظرفیت های داخلی کشور تکیه نماییم و هم از ظرفیت های برقراری مناسبات با خارج از کشور بهره گیریم و خود را به داخل کشورمحدود نکنیم.

وی "اطلاع رسانی مناسب " و" تعدیل مفاهیم مطروحه جهت درک بهتر عامه مردم" در برگزاری گردهمایی های اقتصادی را مهم توصیف کرد و خاطر نشان کرد: بایستی در برگزاری چنین برنامه هایی در سطح استان، موارد فوق لحاظ گردد. 

استاندار یزد، سپس با انتقاد از عدم پیگیری موثر در خصوص احداث کلینیک صنعت در استان از سوی صنعتگران و بخش خصوصی در 8 سال گذشته، خاطر نشان ساخت: باید انجام امور را همواره به مسئولان یادآوری کنید و با پیگیری جدی، مطالبات خود را دنبال کنید. نباید مسئولان را آرام بگذارید تا کار به نتیجه برسد و مسئولین نیز در طول دوره خدمت خود ماموریت دارند تا مطالبات اصولی مردم را به سرانجام برسانند.

وی در ادامه بر لزوم انطباق قوانین بخش اقتصادی با سیاست های ابلاغی در زمینه اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری تاکید کرد و خاطر نشان کرد: که در این خصوص اعمال سلایق نقشی ندارد و قوانین باید ابتدا در مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شود تا با سیاست های ابلاغی مغایراتی نداشته باشد.

میرمحمدی، بر بهره گیری از هوش رقابت مدار در عرصه اقتصادی کشور تاکید کرد و گفت: باید بتوانیم رقابتی عمل کنیم نه اینکه برای پیشرفت خود، سعی در عقب نگه داشتن دیگران داشته باشیم و رقابتی عمل کردن نیز به این معنی است که در شرایط برابر و در شروع از یک نقطه، بتوانیم در کمال انصاف و مروت و اخلاق از هم جلو بزنیم و به یاد داشته باشیم که دید رقابتی به این معنی است که اگر بتوانیم در عرصه رقابت به رقیب خود نیز کمکی کنیم، از او دریغ نکنیم چرا که او هم عنصری از این اقتصاد است و باید بتواند نقش خود در این عرصه را به درستی ایفا کند.


وی در پایان خاطر نشان ساخت: می توانیم در عرصه بهبود کیفیت محصولات، نوع محصول، افزایش ارزش افزوده، کاهش هزینه تولید و مدیریت فروش و عرضه، رقابت کنیم و آنگاه شاهد گستردگی دامنه رقابت خواهیم بود و همواره به این اصل مهم توجه کنیم که باید عرصه های اقتصادی را در نوردیم و اقتصادمان را شکوفا و مقاوم و آسیب ناپذیرکنیم.
 

پایان پیام/

کد خبر 371428

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha