فیلم/قطب منار در دهلی نو

یکی از مکانهای دیدنی دهلی نو، قطب (کتب) منار است که سرتاسر یک منار 72 متری را آیات قرآن نوشته اند و از ساخته های قطب الدین در قرن ۱۲ میلادی است.

ارتفاع این منار عظیم 72.5 متر است که بلندترین بنای آجری دنیا و بلندترین برج در هند است. قطر آن در پایه 14.32 متر و در بالا 2.75 متر است. منار تا آخرین طبقه از داخل خود دسترسی دارد. طبقهٔ اول آن دارای ۱۵۶ پله، طبقهٔ دوم ۷۸ پله، طبقهٔ سوم ۶۲ پله و طبقهٔ چهارم و پنجم هریک دارای ینجاه پله است.

ورودی بنا از طریق دری است که در سمت شمال واقع است. این منار به پنج طبقه تقسیم می‌شود که در فاصلهٔ هر دو طبقه، ایوان مدوری است که چون کمربندی منار را دربر گرفته‌ است. این ایوان‌ها در نگهداری وزن طبقات فوقانی نقش مؤثری دارند که در بنا‌های دیگر آن دوران چنین چیزی مشاهده نمی‌شود.
این بنا از سنگ ماسه‌ای قرمز و قهوه‌ای روشن و سنگ کوارتزی خاکستری ساخته شده و دو ردیف آن نیز با مرمر سفید ساخته شده‌است و تزئینات روی این منار بی‌نظیر است.
تزئینات و نقوش هر پنج طبقه متفاوت هستند. پایین‌ترین طبقه لبه‌های گوه مانندی دارد که یک‌ درمیان نیم‌ستون‌های مدوری در میان آنها قرار گرفته است. گرداگرد طبقه دوم را برآمدگی‌های مدوری پوشیده است و طبقه سوم ستاره‌ای شکل است. طبقه چهارم و پنجم به صورت ساده‌ای گرد و استوانه‌ای هستند.
 

کد خبر 37376

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha