کانونهای مساجد در تربیت جوانان مومن فرهنگی نقش موثری ایفا می کنند

خبرگزاری شبستان: مشاور وزیر ارشاد در امور جوانان با بیان اینکه علی‌اکبر(ع) آینه تمام‌نمای ظاهر و باطن رسول الله (ص) بود، اظهارداشت: کانون های فرهنگی هنری مساجد در تربیت جوانان مومن فرهنگی نقش موثری دارند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، مجتبی سلطانی‌احمدی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور جوانان از جمله پژوهش‌گران و محققانی است که در زمینه‌ تاریخ انقلاب اسلامی ایران و تاریخ اسلام کتاب‌ها و مقالاتی را با رویکرد علمی – پژوهشی منتشر کرده است. از وی تاکنون کتاب‌های پژوهشنامه انقلاب اسلامی ایران در سه دفتر، مبدأ نهضت (مجموعه مقالات قیام 15 خرداد)، نامة نیمه خرداد، تاریخ شفاهی زندگی و مبارزات شهید مهدی عراقی و تاریخ شفاهی زندگی و مبارزات شهید صادق امانی به زیور طبع آراسته شده است.


از مقالات این نویسنده در حوزه تاریخ اسلام و تشیع می‌توان به «مقتل‌شناسی امام حسین (ع)»، «امام صادق (ع) احیاگر اسلام محمدی» و همچنین «جنگ‌های صلیبی بقا یا فنا ؟» اشاره کرد.


سلطانی احمدی هم‌اکنون مشاور وزیر ارشاد در امور جوانان، عضو ستاد ساماندهی ملی امور جوانان، مدیرمسئول کتاب ماه تاریخ و جغرافیا و دانشجوی دکترای تخصصی تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه تهران است.


آن‌چه در پی می‌آید چکیده مباحث مطرح شده با سلطانی درباره نقش جوانان در نهضت عاشورا و انقلاب اسلامی است.

 

نقش فرهنگی جوانان در روز عاشورا مقدم بر نقش رزمی بود
سلطانی‌احمدی درباره نقش جوانان و شاخصه‌های آنان در نهضت عاشورا اظهار داشت: در نهضت عظیم عاشورا شاهد هنرنمایی و حماسه‌آفرینی گروه‌های مختلف از پیر و جوان و زن و کودک هستیم. یکی از گروه‌های مؤثر و فعال در این واقعه، جوانان و نوجوانان بودند. آنان با توجه به سن و موقعیت خود و عملکرد دشمن، ایفاگر دو نقش مهم رزمی و فرهنگی بودند.


وی ادامه داد: به گفته‌ منابع، برخی از آنان سخت و عده‌ای عادی می‌جنگیدند و گروهی همانند عبدالله بن حسن علیه‌السلام با سپر کردن دست، به دفاع از امام حسین (ع) پرداختند؛ آنان هم‌چنان که آگاهانه و بدون اکراه به کاروان امام (ع) پیوسته بودند با شور و عشق و ایمان و اخلاص پا به عرصه نبرد گذاشتند.


سلطانی احمدی خاطرنشان کرد: آنها علاوه بر ایفای نقش رزمی، در زمینه‌ فرهنگی نیز فعال بودند و آن را مقدم بر نبرد دانسته، ابتدا به مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن و سپس در قالب رجزها و اشعار به معرفی امام (ع) و زدودن غبار جهل و نادانی کوفیان پرداختند. از اقدام آنها در معرفی پیامبر (ص) و امامشان معلوم می‌شود که تبلیغات سوء و هجمه فرهنگی دشمن شخصیت آن‌ها را ترور کرده و از آنان چهره‌ای غیرواقعی به مردم ارائه داده است و همان تهاجم فرهنگی بوده که شرایط تهاجم نظامی را فراهم کرد. زمانی که دستور حمله بر سپاه امام حسین (ع) صادر می‌شود، عمر بن سعد خطاب به سپاهیان یزید بن معاویه می‌گوید : «ای سپاهیان خدا ! بر مرکب سوار شوید و به بهشت، دل خوش دارید.» و به امام حسین (ع) بشارت آتش و جهنم می‌دهند. از این رو مسئولیت تبلیغ و آگاه کردن مردم، برای یاران امام حسین (ع)، وظیفه و جهادی دیگر در جبهه فرهنگی به‌شمار می‌آمد که همزمان با حضور در جبهه‌ی نظامی، در آن جبهه نیز حضوری فعال داشتند و چنان‌که اشاره کردم، قبل از مقابله‌ی نظامی به مبارزه با تهاجم فرهنگی برخاسته و در آن شرایط بحرانی و دشوار، در فرصت‌هایی هرچند کوتاه، با ایراد رجزهای روشن‌گرانه و هدف‌دار خود به بیان حقایق و واقعیت ها پرداختند و بهانه‌ی ندانستن و نشناختن را از یزیدیان گرفتند.

 

25 نفر از شهیدان کربلا از جوانان و نوجوانان بودند
مدیرمسئول کتاب ماه تاریخ و جغرافیا درباره تعداد جوانان و نوجوانان حاضر در قیام عاشورا گفت: براساس تحقیقات و مطالعات علمی صورت گرفته حداقل 25 نفر از شهیدان کربلا از جوانان و نوجوانان بودند. 7 نفر از فرزندان امام علی (ع)، 4 نفر از فرزندان امام حسن (ع)، 1 نفر از فرزندان امام حسین (ع)، 4 نفر از فرزندان عقیل بن ابی‌طالب، 2 نفر از فرزندان حضرت زینب (س) و 7 نفر هم از جوانان و نوجوانان غیر بنی‌هاشم بودند.

 

 علی‌اکبر (ع) آینه تمام‌نمای ظاهر و باطن رسول الله (ص) بود
وی با هدف تشریح شخصیت والای حضرت علی‌اکبر علیه‌السلام ادامه داد: ابوالحسن علی‌اکبر علیه‌السلام، در یازدهم ماه شعبان سال سی‌وسه هجری به دنیا آمد و در حادثه کربلا 27 سال داشت. مادر آن بزرگوار را «لیلی» دانسته‌اند. مادر لیلی «میمونه» دختر ابی‌سفیان بود. به شهادت و اقرار امام حسین (ع) علی‌اکبر علیه‌السلام آینه تمام‌نمای ظاهر و باطن رسول‌الله (ص) بوده است. ایشان بسیار خوش‌چهره و خوش‌خلق بودند. امام حسین (ع) پس از اعزام علی‌اکبر علیه‌السلام به سوی نبرد، فرمود:«پروردگارا! تو را بر این قوم شاهد می‌گیرم، در برابر اینها شخصی به رزم آمده که او شبیه‌ترین مردم در خلقت ظاهری و اخلاق باطنی و گفتار به رسول تو است.»

دیگر این که فرمود: «پروردگارا ! هر گاه ما شیفته دیدار پیامبر تو بودیم، به او (علی‌اکبر) نظر می‌انداختیم». به نظر من نامیدن روز میلاد حضرت علی‌اکبر علیه‌السلام به عنوان روز جوان بسیار دقیق و هوشمندانه بود. زیرا قرآن کریم پیامبر خاتم (ص) را به عنوان اسوه‌ی حسنه برای انسان‌ها معرفی کرده است و حضرت علی‌اکبر علیه‌السلام به اقرار دوست و دشمن بیشترین شباهت ظاهری و باطنی را با جد بزرگوار خود داشت.


وی افزود: ابوالفرج اصفهانی در کتاب مقاتل الطالبیین از مغیره نقل کرده که طاغوت زمان معاویه بن ابی‌سفیان، حضرت علی‌اکبر علیه‌السلام را آینه‌ی جدش رسول خدا و دارای صفات ممتاز می‌دانست.
علی‌اکبر علیه‌السلام نخستین یاور امام حسین (ع) از اهل بیت رسالت است که عازم میدان رزم شد. چنانچه در زیارت ناحیه مقدسه آمده است: «سلام بر تو، ای اول کشته از نسل بهترین دودمان ابراهیم خلیل»

تکلیف‌محوری و بصیرت از ویژگی‌های شاخص علی‌اکبر علیه‌السلام بود. یزیدیان در روز عاشورا به ایشان به خاطر خویشی مادرش با بنی‌امیه امانش دادند، اما نپذیرفت و در پاسخ فرمود: «مراعات خویشاوندی رسول خدا به حقیقت نزدیک‌تر است.»


وزیر ارشاد در امور جوانان خاطرنشان کرد: با این شاخصه‌ها و ویژگی‌های برجسته مبرهن است که حضرت علی‌اکبر علیه‌السلام تنها متعلق به شیعیان نیست. تبیین ویژگی‌های برجسته شخصیتی ایشان برعهده و وظیفه ماست. شبیه‌ترین مردم به رسول خدا، الگوی شایسته تمامی جوانان جهان است و این وظیفه ما را به عنوان شیعیان اهل بیت (ع) سنگین‌تر می‌کند.


 تربیت جوانان مؤمن و متعهد فتح‌الفتوح انقلاب اسلامی است
مشاور وزیر ارشاد در امور جوانان درباره نقش جوانان در انقلاب اسلامی اظهار داشت: امام خمینی (ره) پس از پیروزی رزمندگان در عملیات طریق‌القدس پیامی را صادر کردند. در آن پیام امام (ره) به جای آنکه پیروزی در این عملیات را فتح‌الفتوح بدانند، تربیت جوانان مؤمن و متعهد را فتح‌الفتوح انقلاب اسلامی دانستند. مقام معظم رهبری هم فرمودند من هم، همین نظر امام راحل را تکرار می‌کنم. فتح‌الفتوح انقلاب اسلامی تربیت جوانان مؤمن و متعهد است.


وی ادامه داد: تبیین قیام عاشورا و الگو قرار دادن نهضت حسینی از عوامل مهم توفیق امام راحل در تربیت نسل جوان مؤمن و متعهد بود. جوانان و نوجوانان ایران اسلامی با تأسی از نهضت عاشورا و الگو قرار دادن شخصیت‌هایی چون حضرت عباس، حضرت علی‌اکبر و حضرت قاسم به ندای حسین زمان لبیک گفتند و حماسه‌ی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را آفریدند.


سلطانی احمدی افزود: در واقع جوانان و نوجوانان قیام عاشورا، افسران تمام‌عیار جنگ نرم و جنگ سخت بودند و در این زمینه ما نیز با الگو قرار دادن این بزرگواران در جبهه جنگ نرم و جنگ سخت به فضل الهی پیروز خواهیم شد.

 

نقش کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در تربیت جوانان مؤمن فرهنگی برجسته است
عضو ستاد ساماندهی ملی جوانان با اشاره به نگاه مقام معظم رهبری درباره‌ اهمیت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گفت: مسجد پایگاه اصلی اسلام و همچنین انقلاب اسلامی ایران بود. اکنون نیز حدود 70 درصد مخاطبان کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد جوانان هستند. از این رو کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد نقش مهمی در آموزش و تربیت نیروی انسانی جوان در عرصه‌ فرهنگ و هنر برعهده دارد. بنابراین تأسیس و حمایت از کانون‌های مساجد فرصت‌های مغتنمی را برای حضور جوانان و نوجوانان فراهم می‌کند. امری که مقام معظم رهبری به دلیل اهمیت نقش کانون‌های فرهنگی و هنری در تربیت نسل جوان متعهد بدان اشاره و تأکید کردند.

 

پایان پیام/

 

کد خبر 374713

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha