جشنواره امام رضا(ع) شیعیان واقعی را به دنیا معرفی می‌کند

خبرگزاری شبستان: معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: متاسفانه در حوزه معرفی معرفت شیعی کم‌کاری کرده‌ایم اما جشنواره امام رضا(ع) فرصتی ایجاد کرده است تا چهره واقعی شیعه را به دنیا نشان دهیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از وبگاه شمس‌توس، علی‌مرداخانی در نشست کارگروه هنری دوازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) در سرعین به فعالیت‌های انجام شده در جشنواره امام رضا(ع) با مطلوبیت و کیفیت خاص اشاره کرد و ادامه داد: کارهایی که در این زمینه انجام شده کارهای حیثیتی و هویتی در حفظ مرام و اندیشه امام رضا (ع) و سبک و سلوک آن حضرت بوده است.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: متاسفانه در حوزه معرفی معرفت شیعی کم‌کاری کرده‌ایم اما جشنواره امام رضا(ع) فرصتی ایجاد کرده است تا چهره واقعی شیعه را به دنیا نشان دهیم زیرا شخصیت مقدس امام هشتم(ع) بسیار قدرتمند است و ایشان امام مهربانی‌ها هستند.
وی به برخی از آثار تولید شده که با بیشترین اقبال مردم روبه‌رو شده اشاره کرد و گفت: ما سال به سال باید با تحلیل و تعقل بیشتر و ارزیابی نقاط ضعف و قوت به نوآوری‌ها در این زمینه توجه کنیم.
مرادخانی حمایت از تولید آثار فاخر هنرمندان با برند مشخص انقلاب اسلامی را خواستار شد و افزود: اگر امروز 75 کشور دنیا میزبان جشنواره رضوی است به دلیل همین تولید آثار فاخر است که از یک سطح ملی و منطقه‌ای فراتر رفته و به نقطه گرایش و استقبال بین‌المللی رسیده است.
وی تصریح کرد: ما در برگزاری جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) باید کاری را بکنیم تا مردم در انتظار برگزاری سالانه این جشنواره باشند تا فراتر و فراغ‌تر از جشنواره فیلم فجر این برنامه رونق گرفته و توسعه پیدا کند.

اردبیل میزبان کنگره بزرگداشت امامزاده صالح (ع) در دهه کرامت

مدیرعامل بنیاد ملی امام رضا (ع) نیز در این نشست گفت: همزمان با دهه کرامت در سال آینده کنگره بزرگداشت امامزاده صالح (ع) به عنوان برادر امام رضا (ع) به میزبانی اردبیل برگزار می‌شود.

سید جواد جعفری همچنین در این نشست با بیان اینکه همزمان با دهه کرامت در سال آینده کنگره بزرگداشت امامزاده صالح (ع) به عنوان برادر امام رضا (ع) به میزبانی اردبیل برگزار می‌شود، اظهار کرد: این کنگره که همراه با برنامه‌‌های متنوع و به شکل موضوعی خواهد بود با همکاری و مشارکت استانداری، فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل و بنیاد ملی نهج‌البلاغه برگزار می‌شود.
وی افزود: از 10 اردیبهشت ماه هفته رضوی در حال برگزاری است که تاکنون در سه استان کشور برگزار شده و قرار است چهارمین استان نیز اردبیل در مرداد ماه میزبان برنامه‌های هفته رضوی باشد.
مدیرعامل بنیاد ملی امام رضا (ع) گفت: جشنواره مدیحه‌سرایی در این استان سال‌ها است که برگزار می‌شود چرا که اردبیل را پایتخت مدیحه‌سرایی ایران می‌دانیم و یکی از موضوعات 88 گانه این جشنواره که در 12 عنوان مطرح شده مدیحه‌سرایی و چاوشی‌خوانی است و اردبیل میزبان این برنامه است.
جعفری افزود: در پاسداشت شعائر اسلامی و اثربخشی کار و کیفی‌سازی جشنواره‌ها اقدامات خوبی انجام شده به طوری که بیش از 8 هزار امامزاده در کشور وجود دارد و افتخار میزبانی کشورمان از امام رضا که وجودشان برای کشور مایه خیر و برکت است همواره مورد شان و تعظیم هستند.
وی خاطرنشان کرد‌: امیدواریم همه این حرکت‌ها به برنامه تحولی در این حوزه کمک کرده و بیش از گذشته فرهنگ منور رضوی در کشور و استان برگزار شود و ما نیز در حد وسع و توان در این زمینه سعی و اهتمام جدی داریم.
مدیرعامل بنیاد ملی امام رضا (ع) یادآور شد: با پیشنهاد مسئولان کنگره بزرگداشت امامزاده صالح اردبیل برادر امام رضا (ع) به میزبانی اردبیل برگزار می‌شود که مقدمات آن باید به نحوی فراهم آید.

پایتخت مدیحه‌سرایی ایران اردبیل است

بر اساس این گزارش امام جمعه و استاندار اردبیل در دیدار با معاون هنری وزیر ارشاد و مدیرعامل بنیاد ملی امام رضا (ع) در اردبیل بر اثربخشی فعالیت‌های جشنواره‌ امام رضا(ع) تاکید داشتند.
استاندار اردبیل در این دیدار اظهار کرد: برگزاری جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) حرکت ارزشمند و فاخری است که در یک دهه گذشته به توسعه فرهنگ رضوی و همچنین شناختن ابعاد مختلف سیره و سلوک امام رضا (ع) در کشور و مناطق مختلف کمک کرده و انتظار این است که این حرکت همچنان با قوت و قدرت ادامه پیدا کند.
وی تصریح کرد: در این حرکت باید اثربخشی کار و خروجی هر دوره از جشنواره مشخص و معلوم باشد و ما دنبال چنین اهدافی بوده‌ایم.
رئیس شورای اداری استان اردبیل ضرورت بازنگری و دقت نظر در برگزاری آبرومند این جشنواره را متناسب با نیاز جامعه، مطالبه جوانان و نسل آینده بیان کرد و افزود: باید تلاش کنیم تا خروجی این جشنواره برای آحاد مردم به ویژه جوانان و نوجوانان شناخت سیره اهل بیت (ع) و فرهنگ قرآنی باشد تا خود ائمه اطهار (ع) به ویژه امام رضا (ع) به الگوی رفتاری و اخلاقی تبدیل شوند.
خدابخش به نیاز جوانان به بهره‌گیری از این گنجینه‌های ارزشمند اشاره کرد و ادامه داد: تنها برگزاری صرف جشنواره کفایت نمی‌کند بلکه بهتر است به اشکال مختلف سعی کنیم تا جشنواره با حال و هوایی تاثیرگذار در نسل آینده و تجلی سیره و سلوک امام رضا (ع) به عنوان امامی رئوف و مهربان به میزبانی اردبیل برگزار شود.
امام جمعه اردبیل نیز گفت: گمشده بشر امروز فرهنگ و معارف اسلام و اهل بیت عصمت و طهارت است چرا که کلکسیونی از معرفت‌شناسی را می‌توان در آن پیدا کرد.
آیت‌الله سید حسن عاملی افزود: انتظار داریم متولیان برگزاری جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) نسبت به تغییر موضوع و محوریت جشنواره مدیحه‌سرایی و چاوشی‌خوانی برای این استان اقدام لازم را انجام دهند و به جای آن مباحث علمی و مناظره‌های پژوهشی را برای این استان در برگزاری جشنواره با هدف شناخت بیشتر شخصیت علمی امام رضا (ع) اقدام کنند چرا که با علم است که می‌توان ائمه اطهار را معرفی کرد.
وی کار در سایه عقلانیت و علم را به هنرمندان و اهالی فرهنگ توصیه کرد و ادامه داد: نباید کارهای هنری به شکل فله‌ای، غیرعقلانی و سلیقه‌ای انجام شود بلکه باید وزارت ارشاد برنامه منظم، سیستماتیک و هدفمند را در حوزه‌های مختلف در پیش بگیرد تا استان‌ها به خود اجازه عدول از این سیاست‌های کلی را ندهند.

شایان ذکر است: در دومین نشست کارگروه هنری دوازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های آذربایجان شرقی (مجری جشنواره سراسری عکس رضوی)، اصفهان (مجری نهمین جشنواره ملی جلوه‌های فرهنگ رضوی در هنرهای سنتی)، خراسان رضوی (مجری جشنواره ملی خوشنویسی رضوی)، فارس (مجری جشنواره ملی هنرهای تجسمی رضوی)، قزوین (مجری جشنواره سراسری نمایشنامه‌نویسی رضوی)، کهگیلویه و بویراحمد (مجری جشنواره سراسری آئین‌های نمایشی و پرده‌خوانی در فرهنگ رضوی)، هرمزگان (مجری جشنواره ملی تئاترکودک و نوجوان رضوی) و نماینده سازمان حفاظت محیط زیست کشور (مجری جشنواره محیط زیست در آموزه‌های رضوی) به ارائه نظرات و پیشنهادات در خصوص جشنواره‌های مذکور پرداختند.

بر اساس این گزارش، دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) از یکم تا یازدهم ذی‌القعده (موسوم به دهه کرامت) برابر با پنجم تا پانزدهم شهریور 1393 در تمام استان‌های ایران و 75 کشور جهان برگزار می‌شود. مراسم اختتامیه این جشنواره در شب میلاد فرخنده ثامن الحجج(ع) در مشهد مقدس برگزار خواهد شد و طی آن از هشت خادم برگزیده رضوی در داخل و هشت خادم برگزیده رضوی در بخش بین‌الملل تقدیر به عمل می‌آید.
علاقه‌مندان برای ثبت‌نام و آگاهی از نحوه شرکت در هر یک از برنامه‌ها می‌توانند به سایت «شمس طوس» به نشانی www.shamstoos.ir مراجعه کنند. همچنین سامانه پیام کوتاه: 30007888 و شماره تلفن‌: 05112283044 به عنوان پل ارتباطی میان جشنواره و مخاطبان معرفی شده است.
 

 

پایان پیام/

کد خبر 375937

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha