287 هزار هکتار تحت مدیریت محیط زیست استان/ گلستان مامن 60 درصد پرندگان

خبرگزاری شبستان: معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان گلستان اعلام کرد: 287 هزار و 441 هکتار از مناطق استان، تحت مدیریت حفاظت محیط زیست قرار دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، مجتبی حسینی، معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان گلستان، امروز (3 تیر) در جمع مدیران، کارکنان و تشکل های غیر دولتی زیست محیطی استان افزود: ایران؛ دریا، خلیج تالاب دارد، کوهستان، دشت، کویر، رودخانه و جنگل دارد و اگر همه این بوم سازگان طبیعی درکنار هم که قرار گیرد گلستان را شکل می دهند.


وی تصریح کرد: بحران هایی که امروز در حوزه محیط زیست گریبان گیر ایران شده محصول شتابزدگی، مدیریت های غیرعلمی، سلیقه ای و درعین حال سهل انگارانه است که گاه برایمان مشکل ساز می شود.


حسینی خشکیدن تالاب ها، بحران ریزگردها، آلودگی هوا، آسیب های جدی به جنگل زاگرس و آسیب جدی به تنوع زیستی را از مصائب پیش رو عنوان کرد و اظهار داشت: اگر ما بخشی نگری را کنار نگذاریم، این مصائب نیز گریبان گیر استان ما هم خواهد شد.


معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان گلستان خاطرنشان کرد: توجه جدی به مدیریت زیست بومی تالاب ها و مدیریت منابع آب در استان در حوزه رودخانه ها به عنوان شریان حیاتی استان و چشمه سارها و مدیریت آبخوانداری و آبخیزداری جهت ذخیره آب و مقابله با فرسایش خاک در ارتفاعات از اقداماتی است که باید اولویت داده شوند.


وی ادامه داد: اجرایی کردن الگوی کشت در کشاورزی استان، توسعه صنایع تبدیلی و کشاورزی، اجرای دقیق طرح تعادل دام و مرتع و ارائه به کار بستن توسعه ای پایدار و در خور استان از دیگر مسائلی است که می تواند به صورت مستقیم وغیر مستقیم در نهادینه کردن اصل پنجاهم قانون اساسی، کمک کند.


حسینی با اعلام اینکه 287 هزار و 441 هکتار از مناطق استان، تحت مدیریت حفاظت محیط زیست قرار دارد، افزود: گلستان 304 گونه پرنده (60 درصد پرندگان کشور)، 81 گونه پستاندار(42 درصد پستانداران کشور) و یک هزار و 704 گونه گیاهی که 24 درصد گونه های گیاهی کشور و هزاران گونه حشره که از ذخیره های ژنی کشور محسوب می شوند، را در خود جای داده است.


معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان گلستان با شااره به تنوع زیستی در استان، اظهار داشت: این مهم وظیفه ما را در قبال نسل های آینده مضاعف می کند و باید بکوشیم این مواهب الهی، میراث گذشتگان و امانت آیندگان را به نیکی نگهداری کنیم.


پایان پیام/

کد خبر 379408

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha