مساجدگیلان آماده استقبال ازماه رمضان می شوند/ افزایش برنامه‌های قرآنی

خبرگزاری شبستان: سنت «غبار روبی از مساجد» در دهه آخر ماه شعبان همزمان با سراسر کشور در گیلان نیز اجرا شده و امسال نیز بیش از سه هزار مسجد و 940 بقعه متبرکه در استان آماده استقبال از ماه رمضان هستند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از گیلان، مسجد خانه امن خدا، پایگاه مردمی، مدرسه انسان سازی و بندگی حق تعالی و رها شدن از قید و بند هر چه جز اوست، غبار روبی مساجد سنتی است که در دهه آخر شعبان انجام می‌گیرد، در این آیین، فرش‌ها را تطهیر و شستشو می‌دهند و با عطر و گلاب مساجد را برای عبادت و ضیافت آماده می‌سازند.


مؤمنین خداجوی در این هفته گرد و غبار را از صورت خانه‌های خدا در زمین می‌گیرند، آنها را نظافت می‌کنند تا مهیای مهمانی بزرگ خدا شوند. با کمی دقت در روایات و فرمایش‌های پیشوایان دینی درمی‌یابیم که خداوند روی زمین خانه‌های دیگری نیز دارد، که طبق همین قاعده نه تنها باید از آلوده شدن آنها جلوگیری کرد، بلکه در آستانه ماه ضیافت الهی آنها را نیز گرد گیری کرد.


مسجد محور فعالیت های فرهنگی جامعه

حجت الاسلام سید حسین گلمیرزاده، معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی گیلان در گفتگو با خبرنگار شبستان از گیلان، با تاکید بر قرار گرفتن مسجد در محور فعالیت‌های فرهنگی و معرفی جایگاه مسجد در کشور، اظهار کرد: جایگاه مسجد همواره مورد توجه بزرگان اسلام و حتی دشمنان اسلام بوده است.


وی به نقش مساجد در پیروزی انقلاب اشاره و کرد و گفت: دشمنان اسلام از نقش مسجد در ترویج و تعمین دین هراس دارند و همواره با برنامه‌های خود به دنبال مهجور کردن مساجد هستند.


معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی گیلان خاطرنشان کرد: به برکت انقلاب اسلامی مساجد ما به حدی رشد کرده‌اند و کاربردشان افزایش یافته که بدیلی برای مسجد و کارکردهایش متصور نیست.


وی با اشاره به اهمیت نقش نظافت مساجد در جذب نوجوانان و جوانان، گفت: مسجد تراز جامعه اسلامی که قرار است کانون حضور همه اقشار به ویژه جوانان و نوجوانان باشد باید در درجه اول نظافت ظاهری را رعایت کند.


گلمیرزاده یادآور شد: جوان باید از حضور در مسجد لذت برده و نظافت مسجد برایش جذاب باشد نه اینکه فوراً نماز بخواند و به هر شکلی بخواهد از مسجد بیرون برود.


وی با اشاره به حدیثی از پیامبر اسلام(ص) اظهار کرد: هر کس مسجدی را رُفت و روب کند، خداوند برایش پاداش آزاد کردن برده می‌نویسد و هر کس هر چیزی که چشمی را ناخوش آید، از آن بیرون بَرد (غبارروبی کند) خدایش دو بهره از رحمت خویش برایش می‌نویسد.


معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی گیلان اضافه کرد: به همین خاطر مساجد و خانه‌های خدا همیشه پاک و مطهر بوده‌اند و خداوند نیز انسان‌ها را از آلوده کردن آنها نهی کرده است.


غبار روبی و نظافت مساجد تنها وظیفه یک اداره و نهاد نیست
وی با بیان اینکه غبار روبی و نظافت مساجد تنها وظیفه یک اداره و نهاد نیست، گفت: مسجد یکی از برجسته ترین ارکان جامعه اسلامی بوده و همگان ازجمله دستگاه‎های متولی فرهنگ موظف به همکاری در نظافت آن هستند.


گلمیرزاده به تشکیل ستاد رسیدگی به امور مساجد در گیلان با حضور نمایندگانی از دانشگاه علوم پزشکی، نیروی انتظامی و صدا و سیمای مرکز گیلان اظهار و اعلام کرد: همیاری همه نهادهای متولی فرهنگ سبب می‌شود تا جایگاه مسجد آنچنان که در شان مسجد باشد منعکس شود.
 

وی نظافت مسجد را از ابتدائی ترین ملزومات نگهداری و نکوداشت مسجد برشمرد و گفت: در هفته آخر ماه شعبان و هفته نکوداشت مسجد در گیلان علاوه بر نظافت مساجد مراسم تجلیل از هیئت امنا و ائمه جماعت مساجد فعال و شاخص در حوزه عبادی و فرهنگی برگزار می‌شود.


یک سوم از سه هزار مسجد گیلان فعال هستند
معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی گیلان از فعالیت بیش از 10 مسجد در شهر رشت در اقامه نماز صبح خبر داد و گفت: در حوزه فعال بودن مساجد نسبت به استان‎های دیگر زیاد عقب نیستیم.


وی اعلام کرد: از سه هزار مسجد گیلان یک سوم مساجد فعال هستند و مابقی قابلیت فعالیت روزانه را ندارند.


گلمیرزاده، فعالیت‌های مساجد را به سه بخش عبادی و اقامه نماز، برنامه‌های هفتگی مانند قرائت ادعیه و فعالیت‌های مناسبتی در ماه محرم و رمضان تقسیم کرد و گفت: عموم مساجد گیلان فعالیت روزانه دارند.


وی در ادامه یکی از فعالیت‌های سازمان تبلیغات اسلامی را اعزام مبلغ دانست و گفت: اعزام مبلغ در سازمان تبلیغات اسلامی به دو بخش اعزام در طول سال و ایام تبلیغی تقسیم می‌شود.


اعزام یک هزار مبلغ در ماه رمضان به مساجد گیلان

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی گیلان اظهار کرد: در ماه رمضان یک هزار مبلغ از سوی سازمان تبلیغات اسلامی گیلان به مساجد استان اعزام می‌شوند و این مبلغان بیش از سه هزار روز تبلیغ فعالیت خواهند داشت.


گلمیرزاده تصریح کرد: علاوه بر این تعداد مبلغین بومی و روحانیون مسقر نیز در ماه مبارک رمضان فعالیت‌های تبلیغی انجام می‌دهند.


341 بقعه در گیلان مجری طرح ضیافت الهی

محمد قاسم پور، معاون فرهنگی اوقاف گیلان با اشاره به برنامه‌های مختلف اوقاف گیلان در ماه مبارک رمضان تحت عنوان طرح ضیافت الهی اعلام کرد: 341 بقعه متبرکه در گیلان مجری برگزاری طرح ضیافت الهی هستند.


وی از بکارگیری60 نفر مبلغ اعزامی از قم برای اجرای طرح ضیافت الهی خبرداد و گفت: 150 مبلغ بومی نیز در برگزاری این طرح مشارکت دارند.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف گیلان یادآور شد: مبلغین اعزامی و بومی در طرح ضیافت الهی در سطح بقاع متبرکه مجری برگزاری نماز جماعت، تفسیر قرآن، خیمه‌های معرفت و پاسخگویی به شبهات دینی هستند.

 

برنامه‌های قرآنی طرح ضیافت الهی در گیلان

قاسم پور، برگزاری محافل انس با قرآن کریم را از دیگر برنامه‌های طرح ضیافت الهی عنوان و اعلام کرد: محافل انس با قرآن کریم به دو صورت روزانه ترتیل و تفسیر قرآن کریم و برگزاری محافل قرائت قرآن کریم برگزار می‌شود.

 

وی با اشاره به استفاده از قاریان برجسته استانی و ملی در محافل انس با قرآن کریم درقالب طرح ضیافت الهی، اظهار کرد: در ماه رمضان سال جاری نیز مانند سال گذشته شاهد برگزاری محافل انس با قرآن کریم با حضور قاریان برجسته مصری در گیلان خواهیم بود.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف گیلان اذعان کرد: قاری مصری معرفی شده به گیلان طی سه روز در 10 محفل انس با قرآن کریم تلاوت می‌کند.

 

وی برپایی نمازجماعت را از ارکان طرح ضیافت الهی دانست و گفت: در هر یک از بقاع متبرکه مجری طرح ضیافت الهی حداقل یک نوبت نماز به صورت جماعت اقامه می‎شود.

 

قاسم پور با اشاره به ویژه برنامه شب‌های قدر در بقاع متبرکه اظهار کرد: بقاع مجری طرح ضیافت الهی در ایام ولادت امام حسن مجتبی(ع)، روز قدس و عید فطر برنامه‌های خاصی را دنبال می‌کنند.


وی با اشاره به هفته آخر ماه مبارک شعبان و غبارروبی مساجد، اظهار کرد: در اوقاف گیلان نیز هیئت امنای بقاع متبرکه به همراه اعضای کانون‌های فرهنگی و قرآنی برنامه‌های ویژه‌ای را برای پذیرایی از ماه مبارک رمضان و زائران رمضانیه بقاع متبرکه گیلان دارند.


معاون فرهنگی اوقاف گیلان با بیان اینکه غبارروبی بقاع متبرکه با حضور مردم، مسئولان و مدیران انجام می‌شود، گفت: مرتب سازی محیط برای القای فضای معنوی بقاع متبرکه بسیار مفید است.


وی خاطر نشان کرد: از آنجائیکه بیش از 60 درصد بقاع متبرکه گیلان در مناطق روستایی و در طبیعت واقع شده‌اند، زیباسازی محیطی و نظافت فضای سبز و محوطه بقعه استقبال مسافران و زائران را برای رجوع دوباره به این بقاع افزایش می‌دهد.


قاسم پور یادآور شد: به هیئت امنای بقاع متبرکه توصیه شده تا قرآن، کتب ادعیه و مناجات را که جلد آنها فرسوده شده تعویض کنند.


وی از آذین بندی بقاع متبرکه شاخص گیلان متناسب با شان ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: بقاع متبرکه گیلان برای استقبال از ماه مبارک رمضان و اجرای طرح ضیافت الهی آمادگی کامل دارند.


معاون فرهنگی اوقاف گیلان اظهار کرد: در بقاع مجری طرح ضیافت الهی سلسله پوسترهای نمایشگاهی با موضوع معارف اسلامی نصب می‌شود.


پایان پیام/

کد خبر 380040

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha