نوآوری مداحان در سبک های عزاداری باید بر پایه سنت های کهن باشد

رییس کانون مداحان استان مازندران با تاکید بر اینکه نوآوری مداحان باید بر پایه سنت های کهن باشد گفت: متاسفانه امروزه عده ای معدود با استفاده از ضرباهنگ های غربی به خلوص مجالس لطمه می زنند.

محمدحسن زاده گنجی، رییس کانون مداحان استان مازندران به خبرنگار شبستان گفت: مداحی سنتی یعنی این که مداحان بتوانند آنچه را که پیشکسوتان رعایت می کردند مدنظر قرار دهند و با حفظ اصول به مداحی رو بیاورند. مداحان قدیمی احترام ویژه ای برای اهل بیت (ع) قائل بودند و هیچگاه نام آنان را بدون پسوند و پیشوند نمی آورند و این را نوعی بی احترامی به آنان می دانستند.

محسن زاده ادامه داد: مداحان سنتی هیچگاه بدون وضو در مجلس اباعبدالله الحسین(ع) حاضر نمی شدند در ضمن در خواندن اشعار بسیار دقت داشتند و حتماً قبل از خواندن شعر در مجلس آن را به عالمی نشان می دادند تا از اعتبار و صحت شعر خود مطمئن شوند.

وی ویژگی دیگر مداحان سنتی را استفاده از ضرباهنگ های بومی دانست و افزود: متاسفانه امروزه عده ای معدود با استفاده از ضرباهنگ های غربی به خلوص مجالس لطمه می زنند.

 

رییس کانون مداحان استان مازندران با بیان اینکه مداح به کسی می گویند که اطلاعات کافی و وافی در مورد ممدوح خود داشته باشد گفت: اگر مداح اینگونه باشد می تواند مانند فرزدق جلوی حاکم ظالم بایستد و طوری امام زمان خویش را معرفی کندکه مدحش جاودانه شود. مداحان امروز باید با حفظ اصول مداحی به نوآوری در این عرصه بپردازند.

این مداح اهل بیت (ع) استفاده از مقتل را باعث استناد روضه و برکت مجالس دانست و افزود: مداح باید بتواند با هنر خود مقتل را به اشعار زیبا درآمیزد تا اثر آن بیشتر شود و در جذب مخاطبان جوان نیز موثر باشد.

وی با اشاره به مقاتل معتبر و روان گفت: ساده ترین مقتل معتبر لهوف سیدبن طاووس است در کنار آن مداحان جوان می توانند از کتاب هایی چون در کربلا چه گذشت، نوشته شیخ عباس قمی و کتاب سحاب رحمت نیز استفاده کنند.

پایان پیام/

قال رسول الله صلى الله علیه و آله: یقبر ابنى بأرض یقال لها کربلا هى البقعة التى کانت فیها قبة الاسلام نجا الله التى علیها المؤمنین الذین امنوا مع نوح فى الطوفان.  (کامل الزیارات، ص269، باب 88، ح 8 )
پیامبر خدا (ص) فرمود: پسرم حسین در سرزمینى به خاک سپرده مى‏شود که به آن کربلا گویند، زمین ممتازى که همواره گنبد اسلام بوده است، چنانکه خدا یاران مؤمن حضرت نوح را در همانجا از طوفان نجات داد.
 

کد خبر 3801

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha