آغاز ساخت ضریح امامزاده ابراهیم توسط هنرمندان استان مرکزی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی از آغاز مراحل ساخت ضریح متبرک امامزاده ابراهیم مجاب(ع) کربلا توسط جمعی از استادان صنایع دستی این استان خبر داد.

محمد حسین فرمهینی فراهانی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی به خبرنگار شبستان گفت: قرارداد ساخت این ضریح متبرکه به ارزش 20میلیارد ریال با سازمان عتبات عالیات منعقد شده است.


وی افزود: در قالب این قرارداد این ضریح متبرک در مدت زمان یک سال و با مشارکت بیش از 20هنرمند برجسته رشته های مختلف صنایع دستی و ظریف کاری فلزی ساخته می شود.


فراهانی اضافه کرد: سازه درودگری و اسکلت چوبی این ضریح با هنرمندی استاد کریم حیدری، زیرساخت فلزی، دوات گری و زرگری آن توسط استاد داوری، طراحی نقوش توسط استاد مهدی باباخانی و قلمزنی قطعات آن توسط گروه هنرمندان با مدیریت استاد باباخانی و مینا کاری توسط استاد چاوشی انجام می شود.


وی خاطرنشان کرد: در طراحی نقوش این ضریح متبرک از نقش های سنتی به ویژه گل های خطایی و اسلیمی استفاده شده و با ظرافتی کم نظیر قرار است اعداد پنج (به نیت پنج تن آل عبا)، دوازده (به نیت دوازده امام )و هفت ( به خاطر اینکه امامزاده ابراهیم مجاب(ع) از نوادگان امام هفتم (ع) است )بر این گل ها حک شود.


مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی با بیان اینکه برای ساخت این ضریح متبرک 730کیلوگرم نقره قلمکاری شده، پنج کیلوگرم طلا، 300کیلوگرم مس و 150کیلوگرم استیل به کار خواهد رفت، اضافه کرد: شیوه قلمزنی این ضریح مطهر به صورت نقوش برجسته خواهد بود که توسط تیم استاد باباخانی صاحب اثر معروف 'آبگینه' که به عنوان اثر معنوی ایران در یونسکو به نمایش درآمده انجام می شود.


وی با بیان اینکه پیش از این کار ساخت ضریح مطهر امامزادگان بیشتر در استان اصفهان انجام می شده است، گفت: تمامی مراحل طراحی و ساخت این ضریح نفیس در استان مرکزی است و سازمان عتبات عالیات برمراحل مختلف این طرح عظیم نظارت دارد.


شایان ذکر است، امامزاده 'ابراهیم مجاب (ع)' فرزند شاهزاده محمد عابد (ع) و نوه امام موسی بن کاظم (ع) است که بارگاه ملکوتی وی در کربلا و در جوار صحن امام حسین (ع) می باشد.


پایان پیام/

کد خبر 38022

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha