غبارروبی مساجد کردستان در آستانه ماه رمضان

خبرگزاری شبستان: همزمان با فرارسیدن ماه ضیافت الله، غبارروبی، پاشیدن گلاب به مساجد و عطرافشانی آن از دیگر اقداماتی است که هر ساله مردم در آستانه آغاز ماه مبارک رمضان در سطح مساجد استان انجام می‌دهند.

خبرگزاری شبستان- سنندج، غبارروبی مساجد به منظور آماده شدن این فضای مقدس برای ورود به برنامه‌های ایام ماه مبارک رمضان هر ساله به همت مردم و تشکل‌های دینی، هیئات مذهبی، با همراهی جمعی از مسئولان انجام می‌شود.


استقبال از ماه مبارک رمضان، آماده شدن مساجد برای اجرای برنامه‌های معنوی این ایام و همچنین آگاهی نسل جوان از هفته نکوداشت مساجد از جمله اهداف غبارروبی مساجد استان به شمار می‌رود.


علاوه بر غبارروبی، پاشیدن گلاب به مساجد و عطرافشانی آن از دیگر اقداماتی است که هر ساله مردم در آستانه آغاز ماه مبارک رمضان در سطح مساجد استان انجام می‌دهند.


مسئول دبیرخانه هیئت نظارت بر کانون های فرهنگی هنری مساجد کردستان در این آیین معنوی گفت: ماه رمضان به عنوان بهار قرآن یاد شده است و در این ماه خداوند این توفیق بزرگ را به بندگانش داده بنابراین باید از این فرصتها به نحو احسن استفاده کنیم.


کامل گلباغی، به غبارروی مساجد برای آماده شدن به ماه رمضان اشاره کرد و گفت: از قدیم سنتی بوده که مردم برای تمیز کردن مساجد اقدام می کنند و بسیاری از مردم مومن و متدین در این روزها به صورت خود جوش تلاش می کنند تا هم ظاهر مسجد را از غبار ظاهری پاک کنند و هم اینکه با این کار جوانان و نوجوانان را به مساجد جذب کنند.


وی با اشاره به قداست و جایگاه مساجد در بین مسلمانان به‌ویژه در ماه مبارک رمضان اظهار داشت: در آستانه ماه پر خیر و برکت رمضان تمام مساجد سطح استان برای استقبال از این ماه غبارروبی و عطر افشانی شدند.

 

مسئول دبیرخانه امور مساجد کردستان، با اشاره به دهه نکوداشت و بهداشت مساجد بیان داشت: دهه آخر شعبان به عنوان دهه نکوداشت و بهداشت مساجد نام گرفته که در این دهه مومنان الهی با غبارروبی مساجد، این اماکن مقدس را برای ماه میهمانی خدا آماده می‌کنند.

 

گلباغی تاکید کرد: این منزل و مأوی، پذیرای مهمانان خدا و پویندگان طریقت الهی و تهذیب نفس است و میزبان این خانه، خداست و شایسته است که فضای مقدس مسجد، از هر آلودگیِ مادی و معنوی پاکیزه باشد.

 

وی اظهارداشت: هدف از غبارروبی مساجد در این ایام، آماده‌سازی این اماکن مذهبی برای پذیرایی مؤمنان در ماه رمضان است، چرا که اسلام دین پاکیزگی و طهارت است و بهانه خوبی برای رهایی از گناهان و آلودگی‌های باطن است، چرا که باید پاک و مطهر و به دور از هرگونه آلودگی و گناه، به میهمانی خالق هستی برویم و به غبارروبی دیوارها و چهل چراغ‌های مساجد، شستن فرش‌ها و حیاط مسجد و گردگیری محراب و منبر بپردازیم.

 

مسئول دبیرخانه امور مساجد کردستان، افزود: در شرایط فعلی که مساجد محور حرکت‌های دینی و فرهنگی است، باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، چه از نظر برنامه‌ها و فعالیت‌های دینی و چه از نظر فیزیکی که باید پاک‌ترین مکان باشند تا اقشار مختلف به ویژه جوانان بتوانند در این مکان مقدس حضور یابند.

 

گلباغی، حضور مردم در مساجد را عامل رشد و تعالی معنوی آنان دانست و افزود: می‌توان با برنامه‌ریزی و انجام کارهای فرهنگی در مساجد جوانان را نسبت به تهاجم فرهنگی بیمه کرد.

 

وی در پایان از مردم مسلمان و متدین استان کردستان خواست تا همچون سال‌های گذشته مساجد را از هر نظری برای مؤمنان آماده کنند.


پایان پیام/
 

کد خبر 380404

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha