رمضان بهترین فرصت برای خودسازی معنوی و کسب فضائل اخلاقی است

خبرگزاری شبستان: امام جمعه موقت همدان، با بیان اینکه رمضان بهترین فرصت برای خودسازی معنوی و کسب فضائل اخلاقی است، گفت: ماه رمضان پارسایی و تقوا را برای انسان های مومن به همراه می آورد.

حجت الاسلام محمد جوادی، امام جمعه موقت همدان با بیان اینکه ماه رمضان علاوه بر جنبه‌های عبادی دارای جنبه‌های بسیار مهم اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است که مهم‌ترین ویژگی این ماه خودسازی افراد مومن است، در گفت و گو با خبرنگارشبستان گفت: دوری از گناه و آشتی انسان با خداوند و بهره بردن از برکات و آثار معنوی ماه مبارک رمضان مهمترین ویژگی ماه مهمانی خداوند است.


وی افزود: ماه رمضان ماه خود سازی و قدم بر روی نفس گذاشتن است که در این ماه می توانیم از گناهان خود توبه نماییم و دست نیاز را برای بخشش به سمت پروردگار دراز کنیم.

 

وی با بیان اینکه مهمترین پیام تربیتی این ماه خودسازی انسان ها است، اضافه کرد: نزول کتاب سعادت بخش بشریت یعنی قرآن کریم از دیگر ویژگی مهم این ماه است که وسیله هدایت و روشنایی برای بشریت است.

 

امام جمعه موقت همدان، با بیان اینکه انسان باید در این ماه برای شناخت خود تلاش کند و فضیلت‌ها و قدرت‌هایی که در او وجود دارد را بشناسد و از آنها استفاده بهینه کند، خاطر نشان کرد: رمضان فرصت نیک برای رفع نواقص و نارسایی های رفتاری انسانها است.

 

وی با بیان اینکه ماه رمضان ماه برگشت از گناهان و خطاها به سوی معبود است چراکه رمضان به معنی ذوب شدن گناهان است، گفت: در این ماه مومنان با روزه داری و تحمل تشنگی و گرسنگی همراه کناره گیری از منکرات گناهان خود را ذوب می کنند.

 

وی تصریح کرد: کامل ترین نوع روزه داری در میان ادیان مختلف، مختص مسلمانان است چرا که پیروان این دین 30 روز از سال را به انجام فریضه دینی روزه داری اختصاص می دهند و طی این مدت طولانی تغیراتی در نحوه و میزان خورد و خوراک و زمان خواب آنان ایجاد می شود.

 

امام جمعه موقت همدان، با اشاره به اینکه مسجد محل رسیدن به خود سازی است، ادامه داد: مساجد به عنوان مهم ترین مرکز فرهنگی قابل اعتماد مردم است و در زندگی و حیات اجتماعی مسلمانان نقش موثری دارد بنابراین می توان در این ماه مبارک از فضیلت حضور در مساجد بیشتر بهره برد.

 

ماه رمضان، زمینه خودسازی و بازگشت به معنویت برای انسان فراهم است


وی با بیان اینکه خداوند رمضان را در میان 12 ماه سال قرار داد تا فرصتی باشد برای همه انسان‌هایی که می‌خواهند دوباره پاک بودن را تجربه کنند، گفت: خداوند به همه ما فرصتی دوباره را در هر زمان می‌دهد نه فقط ماه رمضان اما این ماه فرصتی ویژه است زیرا شب قدر، نزول قرآن و شهادت امام علی (ع) این ماه را ویژه‌ تر از همه ماه‌ها در سال کرده است.

 

امام جمعه موقت همدان، با تاکید بر اینکه معنویت‌ روز،‌ شب، ساعت و همه ارکان و اجزا ماه مبارک رمضان متفاوت است، افزود: ماه رمضان بیانگر اوج سخاوتمندی خداوند در برابر پاکی حتی اندک انسان‌هاست و با مطالعه می توانیم دریابم که همه راز و رموز این ماه در نزول کتابت‌الله نهفته است.

 

حجت الاسلام جوادی، ضمن دعوت مردم به داشتن تقوای الهی و اجتناب از گناه و معصیت گفت: تلاوت قرآن، صله رحم، امتناع از خوردن و آشامیدن و کنترل اعضاء و جوارح بدن و به یاد خداوند بودن از مهمترین اعمال ماه مبارک رمضان است ولی مهمترین و بزرگترین عمل این ماه در گفتار معصومین، دوری از گناه عنوان شده است.

 

وی افزود: رمضان از بهترین ماه های سال است و خداوند امتیازات فراوانی برای آن عنایت کرده است و امتیازاتی که در هیچ یک از ماه های دیگر وجود ندارد و ممکن نیست انسان در غیر آن ماه به آن فضایل و پاداش ها دست یابد.


پایان پیام/

 

 

کد خبر 380947

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha