ارتباط با قرآن و نماز، معیار سنجش اعتقادات

خبرگزاری شبستان: حجت الاسلام و المسلمین سلیمانی گفت: موانعی بر سر راه ترویج نماز قرار دارد که باید کنار گذاشته شوند و به هر قیمتی بر این مسیر استوار ماند.

به گزارش خبرگزاری شبستان؛ دوره آموزشی فعالان اجرایی اقامه نماز برگزار شد و طی آن حجت الاسلام سلیمانی دبیر ستاد عالی کانون های مساجد کشور ضمن تشکر از زحمتکشان عرصه نماز گفت: خداوند توفیقی به شما عنایت کرده که بتوانید در عرصه نماز خدمت کنید، عرصه ای که 124 هزار پیامبر برای آن خدمت کردند و امام حسین (ع) در مسیر آن به شهادت رسید.
وی افزود: وظیفه سنگینی را عزیزان بر دوش دارند هرچند ممکن است در محیط های اداری حق این تکلیف آنگونه که شایسته آن است ادا نشود، اما زحمتکشان این عرصه باید باور داشته باشند که مسئله مهمی را بر دوش دارند و نباید با حرف دیگران بر مسیر خود سست شوند.
وی در تایید سخن خود به حدیثی از حضرت امیرالمومنین (ع) اشاره کرد و گفت: اگر در دست شما گوهری است و دیگران می گویند چیز ناچیزی است درحالی که خود باور به گوهر بودن آن دارید، به خاطر حرف دیگران آن گوهر را ناچیز ندانید و اگر در دست شما گردویی است و دیگران تبلیغ می کنند آن گوهر گرانبهایی است، وقتی خودتان می دانید گوهر نیست بی جهت دل خوش نکنید و احساس شادی بی جا به شما دست ندهد. خلاصه سخن این که کار نماز کاری است که مایه سرافرازی دنیا و آخرت است و باهیچ کار دیگری قابل مقایسه نیست.
 

حجت الاسلام سلیمانی با بیان اینکه دوره آموزشی فعالان اجرایی اقامه نماز برای همه دستگاه های دولتی مختلف برگزار می شود گفت: بهترین مدیران باید برای اقامه مسئله نماز به صحنه بیایند چراکه در روایت داریم که در آخرالزمان اذان را کسانی خواهند گفت که این افراد شخصیت اجتماعی بالایی ندارند در حالی که الگوی موذنان امام علی (ع) بودند و متاسفانه در مورد نماز هم گاهی این اتفاق می افتد. به همین دلیل شایسته است مشارکتی جدی از سوی مدیران لایق صورت پذیرد تا بهترین افراد برای اقامه نماز انتخاب گردند.
وی سخن خود را با آیه 92 سوره انعام ادامه داد و گفت: خداوند در این آیه می فرمایند: «وَهَـٰذَا کِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ مُبَارَ‌کٌ مُّصَدِّقُ الَّذِی بَیْنَ یَدَیْهِ وَلِتُنذِرَ‌ أُمَّ الْقُرَ‌ىٰ وَمَنْ حَوْلَهَا ۚ وَالَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَ‌ةِ یُؤْمِنُونَ بِهِ ۖ وَهُمْ عَلَىٰ صَلَاتِهِمْ یُحَافِظُونَ» که بیان می دارد قرآن کتابی است که ما آن را نازل کردیم و در آن دو ویژگی وجود دارد که اولین آن مبارک بودن آن است، بدین معنا که از جمیع جهات در آن برکت وجود دارد و مایه حیات و حرکت و نورانیت است و ویژگی دوم آنکه قرآن تصدیق کننده کتب الهی پیشین است و فلسفه نزول قرآن را در وسیله انذار بودن آن خطاب می کند.


وی در توضیح ادامه این آیه گفت: خدا می فرماید کسانی که ایمان به آخرت دارند به قرآن نیز ایمان پیدا می کنند و این نشان از رابطه بین آخرت و مفاهیم قرآنی است چراکه اگر انسان به آخرت ایمان داشته باشد باور پیدا خواهد کرد که این دنیا مقدمه است و مزرعه و تجارت گاهی بیش نیست. این مزرعه برای اینکه محصولی خوب داشته باشد باید آخرتی وجود داشته باشد و برای رسیدن به این نقطه باید از تعالیم انبیا و قرآن استفاده کرد بنابراین کسانی که ایمان به آخرت دارند براساس آن ایمان، به انبیا و کتاب الهی و قرآن نیز ایمان پیدا خواهند کرد.
حجت الاسلام سلیمانی افزود: خداوند در پایان این آیه می فرماید آن کسی که ایمان به آخرت دارد علاوه بر ایمان به قرآن از نماز محافظت می کند.


وی با تاکید بر پیام های مهم این آیه تصریح کرد: پیام اول این آیه در آن است که اگر ایمان به آخرت باشد حتما ایمان به قران و توجه به نماز در انسان زنده می شود و پیام دوم آنکه اگر جامعه ای را می خواهید در مورد ایمان به آخرت بسنجید باید به دو شاخصه قرآن و نماز توجه کرد و میزان ارزشگذاری به این دو شاخصه معیار ایمان به آخرت و دینداری در جوامع قرار گیرد چراکه سنجش و معیار خوبی است که می توان با آن وزارت ارشاد کشور را نیز مورد سنجش قرار داد و میزان باورها و اعتقادات را بر معیار رابطه با نماز و قرآن ارزشگذاری نمود.
دبیر ستاد عالی کانون های مساجد کشور با بیان اینکه قرآن بیان کننده درد و درمان است افزود: ارتباط با قرآن و معارف اهل بیت راه های پنهان را بر انسان می گشاید و در آستانه ماه مبارک رمضان که ماه نزول قرآن می باشد بایستی توجه بیشتری به این ظرفیت داشته باشیم و در این ماه بهترین فرصت است که برای سنجش اعتقادات خود به سنجش رابطه خود با قرآن بپردازیم.


وی با بیان اینکه در قیامت درجات بهشتی ها را بر اساس ارتباط آنها با قرآن تعیین می کنند گفت: در ماه مبارک رمضان باید فرهنگ این با قرآن را ارتقا داد و کسانی می توانند خادم این حرکت باشند که بتوانند خود نیز ارتباط خوبی با قرآن برقرار کنند.
حجت الاسلام سلیمانی در ادامه گفت: حضرت امام خمینی (ع) بر مراقبت از خود تاکید بسیاری داشتند و بایستی از شرایط ماه مبارک رمضان برای رسیدن به این مراقبت استفاده کرد و بهره برد.
وی در ادامه افزود: پیشنهاداتی در مورد فعالیت های اقامه نماز در قالب یک تفاهمنامه با همکاری ستاد اقامه نماز کشور تنظیم و حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه شد و به امضای ایشان رسید که به فراخور آن همه بخش ها باید به این تفاهمنامه اهتمام ویژه داشته باشند.


مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: باید بتوانیم از ظرفیت نماز استفاده کنیم و در هر برنامه ای سهمی برای نماز قائل شد. افرادی که مسئولیت اقامه نماز قرار دارند باید این پرچم را محکم بلند نگه داشته و عمل خود را یک کار فرهنگی بزرگ و بهترین روش برای مقابله با تهاجم فرهنگی بدانند چراکه پیروزی در این تقابل در گرو تکریم و احیای ارزش های اسلامی است که نماز در بین همه ارزشها جایگاه ویژه ای دارد.
وی بیان کرد: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید دین مردم را تقویت کرد و نباید سرگرم مسائل بی اهمیت شد و راه را گم کرد چراکه ما در این منسب پرچمدار این حرکت هستیم.
وی در مورد اهمیت نماز افزود: مقام معظم رهبری هر سال در مورد دو مسئله پیام می دهند یکی مسئله حج و دیگری مسئله نماز و این اهمیت و جایگاه والای نماز را می رساند و ایشان به دنبال ثمره درخت نماز هستند، پس بایستی به دنبال مصوبات حرکت کرد و منتظر نتیجه بود.
وی تصریح کرد: موانعی بر سر راه ترویج نماز قرار دارد که باید کنار گذاشته شوند و به هر قیمتی بر این مسیر استوار ماند و نباید موانع باعث گردد حرکت ما در این مسیر سست شود.
حجت الاسلام سلیمانی تصریح نمود: باید بیش از پیش بر روی این وظیفه اصرار کرد و نمی شود کار خدا را به خاطر مشکلات و بعضا ضعف ها و مشکلاتی که وجو دارد تعطیل نمود و آنچه که در این مسیر مهم است آن است که نیت های خود را دایما پاک و خالص گردانیم و در همه حال به خدا توکل کنیم. 

وی در توضیح این مطلب گفت: امام علی (ع) در غررالحکم می فرمایند اگر نیت شما درست شد برکت بر شما سرازیر می گردد و در جایی دیگر فرمودند که سوءنیت داشتن باعث سرازیر شدن بلا و گرفتاری می شود، پس باید نیت ها را برای نماز خالص کرد و کار نماز را برای صاحب نماز انجام داد و به نوعی با خالص شدن در این مسیر، بهانه های دنیایی را کنار گذاشت تا برکات نازل شود.
وی در پایان در مورد ارزش خالص کردن نیت افزود: وقتی امیرالمومنین از جنگ صفین مراجعت می کرد، شخصی خدمت ایشان عرض کرد: یا امیرالمؤمنین! دوست داشتم برادرم هم همراه ما و در رکاب شما بود و حضرت فرمود: بگو نیتش چیست؟ آیا این برادر تو معذور بود و نتوانست بیاید، یا معذور نبود و نیامد؟ اگر معذور نبود و نیامد، بهتر همان که نیامد و اگر معذور بود و نیامد ولی دلش با ما بود پس با ما بوده. گفت: بله یا امیرالمؤمنین! او معذور بود. فرمود: نه تنها برادر تو با ما بوده، بلکه با ما بوده اند افرادی که هنوز در رحمهای مادرانند، با ما بوده اند افرادی که هنوز در اصلاب پدرانند. تا دامنه ی قیامت اگر افرادی پیدا شوند که واقعاً از صمیم قلب، نیت و آرزویشان این باشد که ای کاش علی را درک می کردم و در رکاب او می جنگیدم، ما آنها را جزء اصحاب صفین می شماریم حتی اگر متولد نشده باشند و این نگاه امام علی (ع) گستره اثر نیت را می رساند و ما می توانیم با همسویی نیت خود با پیامبر اکرم (ص) و ائمه (ع) و خالص شدن در آن نیات در راه و ثواب آنها شریک شویم پس می توان با جهت دادن به نیات، بهشتی شد.

 

پایان پیام/

 

کد خبر 381201

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha