صوت قرآن در فضای شهر پیچید/ گیلان آکنده از عطر قرآن

خبرگزاری شبستان: ماه رمضان با صوت زیبای قرآن عجین است با فرا رسیدن این ماه تمام شهر به یکباره قرآنی شده و از هر گوشه و کناری صوت دلنشین قرآن به گوش می‌رسد که موجب صیقل دادن روح وجسم بشر خاکی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از گیلان، شهررمضان الذی انزل فیه القرآن هدی للناس وبینات من الهدی والفرقان...(بقره/185). ماه رمضان،ماه نزول قرآن است.قرآنی که راهنمای مردم ونشانه روشن هدایت وشناخت حق وباطل است.

 

ماه رمضان، ماه ضیافت الهی و ماه نزول قرآن فرا رسید. ماهی که دارای چنان اهمیت و برکاتی است که در دیگر ماه‌های سال وجود ندارد و در آن بر تهذیب نفس و خودسازی تاکید فراوان شده است.

 

ماه رمضان با صوت زیبای قرآن عجین است با فرا رسیدن این ماه تمام شهر به یکباره قرآنی شده و از هر کوی و برزنی صوت دلنشین قرآن به گوش می‌رسد که موجب صیقل دادن روح وجسم بشر خاکی می‌شود.


هنگام سحر و افطار از هر منزل، مسجدی و حتی فضاهای عمومی هم صوت قرآن شنیده می‌شود، افزایش برنامه‌های قرآنی و مراسم جزء خوانی قرآن در جای جای شهر، گیلان را به مهد قرآن بدل کرده است.

 

ترتیل خوانی قرآن کریم در مصلی رشت
ساغری، مسئول کانون فرهنگی و هنری مصلی رشت به خبرنگار شبستان گفت: همزمان با ماه رمضان مراسم ترتیل خوانی قرآن کریم به همت دفتر نماینده ولی فقیه در استان و تبلیغات اسلامی هر روز به مدت یک ساعت در مصلی رشت برگزار می‌شود.

 

وی ادامه داد: این مراسم با استقبال گسترده مردم از ساعت 30: 14 آغاز شده که به طور زنده از سیمای مرکز گیلان پخش می‌شود.

 

تفسیر سوره قصص در بیت نماینده ولی فقیه در گیلان
ویژه برنامه تفسیر سوره قصص توسط آیت الله قربانی، نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت هر شب بعد از نماز مغرب و عشا و رأس ساعت 22 در بیت ایشان برگزار می‌شود.


این جلسات که با استقبال خوب به ویژه در جوانان و دانشجویان و همچنین اعضای کانون‎های فرهنگی و هنری مساجد استان برخوردار است، از شبکه استانی باران و رادیو گیلان پخش می‌شود.


محفل سی روز با قرآن کریم در گیلان
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان از اجرای مراسم سی روز با قرآن کریم در رشت و شهرستان‌های استان خبر داد و گفت: این مراسم هر روز با ترتیل خوانی یک جز قرآن و تفسیر آیات منتخب در مجتمع‌های فرهنگی و هنری سراسر استان برگزار می‎شود.


وی ادامه داد: تجلیل از خادمان قرآنی، اجرای مسابقات قرآنی برای کودکان و بانوان، پاسخ به سوالات شرعی و اجرای نمایش و قصص قرآنی، مشق نور(کتابت قرآن) از افطار تا سحر و ضیافت افطار و سحر در یکی از شب‌های لیالی قدر از دیگر برنامه های اداره کل در ماه رمضان است.


فاضلی از اجرای محفل شبی با قرآن در طرح‌های سالم سازی دریا خبر دادو اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه قرآنی، برپایی شبی با قرآن در هفت مسجد شهر رشت و پنج مسجد توابع شهرستان رشت، اجرای تواشیح و قرآن در مثنوی از دیگر برنامه‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در ماه رمضان است.


تفسیر سوره جمعه در سپاه گیلان
مهدی زاده، معاونت عقیدتی سیاسی سپاه قدس گیلان با بیان اینکه تفسیر سوره جمعه از جمله مهمترین ویژه برنامه‌های ماه رمضان در سپاه است گفت: معاونت تربیت و آموزش عقیدتی سیاسی در تدوام طرح نور مبین در سپاه با تاکید بر آموزش مفاهیم قرآن کریم در ماه مباک رمضان، تفسیر سوره مبارک جمعه را در دستور کار خود قرار داده است.


وی ادامه داد: در حوزه اخلاق موضوعاتی چون حق مومن برای برادر مومن، اخوت و برادری و پرهیز از سوء گمان و بدبینی مورد بررسی قرار می‌گیرد.


مهدی زاده با بیان اینکه 38 کلاس در سطح استان در حال برگزاری است افزود: از این تعداد 12 کلاس در مرکز استان است که حدود 4 هزار نفر در این کلاس‎ها شرکت دارند.


اعزام یک هزار مبلغ در ماه رمضان به مساجد گیلان

حجت الاسلام سید حسین گلمیرزاده، یکی از فعالیت‌های سازمان تبلیغات اسلامی را اعزام مبلغ دانست و گفت: اعزام مبلغ در سازمان تبلیغات اسلامی به دو بخش اعزام در طول سال و ایام تبلیغی تقسیم می‌شود.

 

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی گیلان اظهار کرد: در ماه رمضان یک هزار مبلغ از سوی سازمان تبلیغات اسلامی گیلان به مساجد استان اعزام می‌شوند و این مبلغان بیش از سه هزار روز تبلیغ فعالیت خواهند داشت.

 

گلمیرزاده تصریح کرد: علاوه بر این تعداد مبلغین بومی و روحانیون مسقر نیز در ماه مبارک رمضان فعالیت‌های تبلیغی انجام می‌دهند.

 

341 بقعه متبرکه مجری طرح ضیافت الهی
محمد قاسم پور، معاون فرهنگی اوقاف گیلان با اشاره به برنامه‌های مختلف اوقاف گیلان در ماه مبارک رمضان تحت عنوان طرح ضیافت الهی اعلام کرد: 341 بقعه متبرکه در گیلان مجری برگزاری طرح ضیافت الهی هستند.

 

وی از بکارگیری60 نفر مبلغ اعزامی از قم و 150 مبلغ بومی نیز در طرح ضیافت الهی خبر داد و اذعان کرد: محافل انس با قرآن کریم به دو صورت روزانه ترتیل و تفسیر قرآن کریم و برگزاری محافل قرائت قرآن کریم برگزار می‌شود.


معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف گیلان اذعان کرد: قاری مصری معرفی شده به گیلان طی سه روز در 10 محفل انس با قرآن کریم تلاوت می‌کند.


قاسم پور با اشاره به ویژه برنامه شب‌های قدر در بقاع متبرکه اظهار کرد: بقاع مجری طرح ضیافت الهی در ایام ولادت امام حسن مجتبی(ع)، روز قدس و عید فطر برنامه‌های خاصی را دنبال می‌کنند.


برپایی نمایشگاه قرآنی در 16 شهرستان گیلان
علیزاده، مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گیلان از برپایی مراسم معنوی افطار برای کوکان عضو کانون‌ها خبر داد و اذعان کرد: ماه رمضان امسال با فعالیت‌های اوقات فراغت متقارن شده است که باید از این فرصت در راستای آشنایی کودکان و نوجوانان با احکام و آموزه‌های دینی نهایت بهره را برد.


وی با بیان اینکه تمام برنامه های کانون با محوریت قرآنی برگزار می‌شود تصریح کرد: برپایی نمایشگاه قرآنی در 16 شهرستان و 140 قصه قرآنی برای کوکان از دیگر برنامههای کانون در ماه رمضان است.


علیزاده تصریح کرد: روخوانی کتاب، معرفی شخصیت، سرزمین و وقایع، نشریه دیواری، کاردستی، نمایش عروسکی، نمایش فیلم، داستان نویسی، سرودن شعر، قرآن و حدیث، نجوم، تحقیق و پژوهش، نقاشی، خوشنویسی و دیگر فعالیت ها در غنی سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان در 31مرکز فرهنگی هنری برگزار می‌شود.

 

 

پایان پیام/

 

 


 

کد خبر 381278

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha