رقابت سرسخت انگلیس و آمریکا در حمله به عراق

روزنامه ایندیپندنت با ارائه مدارک مستند از سازمان جاسوسی انگلیس از برنامه های منسجم دولت این کشور برای سبقت از آمریکا در حمله به عراق خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، روزنامه ایندیپندنت انگلیس نوشت: اسناد محرمانه حاکی از آن است که سازمان جاسوسی انگلیس(ام آی 6) طرح کودتا علیه صدام حسین را سه ماه پس از حملات 11 سپتامبر در سال 2001 میلادی ارائه داده بود.
این طرح شامل تغییر نظام عراق و ارائه کمک در حمله هوایی بوده است. همچنین جک استرو، وزیر امور خارجه انگلیس این طرح را بررسی و مهم ارزیابی کرده و به تونی بلر، نخست وزیر توصیه کرده است این طرح را عملی کند.
این سند محرمانه توسط افسر ارشد ام آی 6 به نام(مشور) نوشته شده و گفته می شود در کمیته تفحص عراق به ریاست«چیلکات» این اسناد افشا شده است.
روزنامه ایندیپندنت درباره مهمترین مفاد اسناد محرمانه نوشت «نفت عامل تلاش برای سرنگونی نظام صدام حسین است و به این ترتیب سرنگونی صدام حسین جایزه بزرگی محسوب می شود که می‌تواند امنیت جدیدی برای صادارت نفت ایجاد کند.»

بنابر گزارش الجزیره،ام آی 6 با وجود آنکه می دانست که صدام یا عراق از القاعده حمایت نمی کند ولی با این وجود، تونی بلر در مجلس عوام انگلیس سال 2004 میلادی گفته بود که ما می دانیم روابطی میان القاعده و عراق وجود دارد، ولی نمی دانیم عمق این رابطه تا چه اندازه است.
به دنبال این بهانه تراشی ها آمریکا سال 2003 میلادی با حمایت انگلیس به عنوان تجهیز عراق به سلاح های هسته ای به این کشور حمله و نظام بعث را سرنگون کرد و اکنون نیز با پایان جنگ طمع نفت همچنان شماری از نیروهای نظامی آمریکا را در عراق نگه داشته است.

گفتنی است، از آغاز جنگ عراق تا کنون 122 هزار عراقی بیگناه جان خود را از دست داده اند و همچنان شمار زیادی از عراقی ها در آوارگی و سخت ترین شرایط زندگی به سر می برند.


 

کد خبر 38178

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha