آغاز پروژه قایقرانی در رودخانه خاموش

خبرگزاری شبستان: پروژه قایقرانی در رودخانه خاموش (سپیدرود) با حضور دانیال توحیدی و آریا جعفری با شعار حفظ و آموزش فرهنگ حفاظت محیط‌ زیست از امروز آغاز شد.

دانیال توحیدی، قهرمان ملی‌پوش کشورمان در حاشیه آغاز پروژه قایقرانی در رودخانه خاموش (سپیدرود) به خبرنگار اجتماعی شبستان گفت: قایقرانی در رودخانه سپیدرود حدود 30 تا 40 روز طول می‌کشد که در این سفر 760 کیلومتری از شش استان کشور مسیر رودخانه سپیدرود را که دومین رودخانه طویل ایران است با قایق طی می‌کنیم.

 

وی افزود: این سفر با شعار حفظ و آموزش فرهنگ حفاظت محیط زیست و از شهر دیوان‌دره استان کردستان آغاز می‌شود و پس از طی مسیر رودخانه و عبور از استان‌های زنجان، قزوین، اردبیل، آذربایجان شرقی و گیلان و تالاب بوجاق در دریای کاسپین به پایان می‌رسد.

 

توحیدی با اشاره به اهداف برگزاری این سفر قایقرانی خاطرنشان کرد: بررسی آسیب‌های واردشده به سپیدرود از جمله اهداف اجرای این پروژه است و چون سپیدرود نیز مانند زاینده‌رود و دریاچه ارومیه در حال خشک‌شدن است این پروژه رودخانه خاموش نام گرفته است.

 

قایقران ملی‌پوش کشورمان ادامه داد: در طی این سفر آسیب‌هایی که به زیست‌بوم سپیدرود وارد شده و باعث بحران آب و سدسازی شده است، بررسی می‌شود.

 

وی افزود: برای جوامع محلی 135 روستای حاشیه سپیدرود کارگاه آموزشی برگزار می‌شود و در قالب آن دلایل تخریب سپیدرود برای آنان تعیین می‌شود تا جوامع طبیعی حافظان منابع طبیعی این منطقه هستند بتوانند با آگاهی بیشتر به حفاظت از آن بپردازند.

 

توحیدی با بیان اینکه هفت استان کشور از سپیدرود تغذیه می‌کنند، اظهار داشت: برنامه‌های آموزشی و فرهنگ‌سازی‌های انجام‌شده در این سفر ویژه کودکان خواهد بود تا بتوانند برای حفاظت از زیست‌بوم سپیدرود و محیط زیست منطقه آموزش‌های لازم را ببینند.

 

وی ترویج ورزش همگانی را دیگر هدف اجرای پروژه قایقرانی رودخانه خاموش برشمرد و افزود: سعی می‌کنیم در ابتدا مردم را به ورزش تشویق کنیم، سپس به سالم‌سازی فکر و بعد از آن به حفاظت از مسایل زیست‌محیطی که شامل خانواده، جامعه و منابع طبیعی و زیست‌محیطی می‌شود، ترغیب و تشویق کنیم.

 

این ملی‌پوش کشورمان یادآور شد: در قالب این سفر سعی می‌کنیم فرهنگ‌ها و سنت‌های فراموش‌شده محلی را احیا کنیم.

 

گفتنی است، آریا جعفری به همراه دانیال توحیدی مسیر سپیدرود را طی خواهند کرد. همچنین دانیال توحیدی قایقران ملی‌پوش کشورمان در اولین سفر خود که در دریای خزر با هدف احیای فک خزری انجام شد طی 38 روز 1268 کیلومتر از آب‌های دریای خزر را پیمود.

 

بر اساس این گزارش، پروژه بعدی توحیدی خلیج‌فارس است.

 

پروژه قایقرانی در رودخانه خاموش با حمایت مجتمع فولاد مبارکه اصفهان و نظارت سازمان حفاظت محیط زیست کشور برگزار می‌شود.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 384705

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha