آذربایجان جایگاه ویژه ای در تاریخ خوشنویسی اسلامی دارد

خبرگزاری شبستان: رئیس انجمن خوشنویسان استان آذربایجان شرقی بر جایگاه ویژه آذربایجان و تبریز در گستره تاریخ خوشنویسی ایرانی اسلامی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از تبریز، میرحسین زنوزی، رئیس انجمن خوشنویسان استان آذربایجان شرقی، شب گذشته (22تیر) در همایش بزرگداشت مقام هنری کاتب کلام وحی استاد میرزا طاهر خوشنویس که در نمایشگاه قرآن برگزار شد، با اشاره به اینکه آذربایجان و تبریز در گستره تاریخ خوشنویسی ایران اسلامی از جایگاه ویژه ای برخوردار است، ابراز داشت: تلفیق دو خط نسخ و نستعلیق بواسطه میرعلی تبریزی و ظهور نستعلیق به مثابه عروس خطوط اسلامی، برهان واضحی است.


وی افزود: خوشنویسان به نام و شهره آفاق از آذربایجان و تبریز به پا خاسته اند و در حفظ میراث به جای مانده آن شهیران عرصه هنر، سهم سرنوشت سازی در گنجینه هنر کشور داشته اند.


زنوزی با اشاره به ابنیه های تاریخی و کلکسیون های شخصی به جای مانده از بزرگان عرصه خوشنویسی اظهار داشت: اوج کتاب آرایی و خوشنویسی همزمان با تغییر مرکزیت سیاسی حکومت مغولان، در سلطانیه و مراغه و تبریز بود که در قرن هشتم هجری قمری به سعی خواجه رشیدالدین فضل الله کانون علمی وفرهنگی ربع رشیدی در نزدیکی تبریز تاسیس و مکتب جدید کتاب آرایی تبریز را در آن بنیان نهاد که این مکتب رشد کرد و شاهکارهای مولانا شمس الدین در قرن نهم هجری قمری ساخته شد.


رئیس انجمن خوشنویسان استان آذربایجان شرقی ادامه داد: بعدها از قلب مکتب تبریز،  مکتب قزوینی و بخارا زاده شد و دامنه آن از طریق تبریز به سرزمین های هند و عثمانی گسترش یافت.


وی گفت: اگر تبریز از دیرباز مهدظهور اعاظم خط و خوشنویسی بوده و هنرمندانی چون میرعلی تبریزی، علاء الدین تبریزی بدیع الزمان، علیرضا عباسی، ملامحمدحسین تبریزی استاد میرعماد، میرزا شفیع تبریزی، امیرنظام گروسی، استاد هریسی، طاهر خوشنویس و دیگر در گرانبها را در بطن صدف گهر پرورده است، اما نقطه ظریف این است که در این جهان مادی، هنرمندان سعی در ناگسستن ریشه ها را داشتند.


زنوزی ادامه داد: در این میان رادمردی چون طاهر خوشنویس در کمال شجاعت به پاسداری از ارزش های مذهبی و اصالت دینی برخاسته و دل در گرو مهر ائمه اطهار و معصومین(ع) نهاده و میراثی ناتمام و مانا بر جای گذاشت.


رئیس انجمن خوشنویسان استان آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: کتابت هیچ کلامی به اندازه نوشتن آیات الهی، خوشنویسان تشنه را سیراب نمی کند و هیچ مطلبی جز آیات الهی، مورد توجه و ذوق آزمایی خوشنویسان قرار نگرفت.


وی افزود: همه با عشق و ایمان و با تمام هستی خویش، بدون در نظر گرفتن مرزهای جغرافیایی، این ندای وحدت آفرین را به صورت طرح ها و ترکیبات بدیع و سرشار از عشق صادقانه و آزاد با کمال فروتنی تقدیم به پیشگاه حق کرده اند که برای دنیای ماشین زده و صنعتی امری باور نکردنی و غیرقابل تصور است.


پایان پیام/
 

کد خبر 385439

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha