دولت های حامی فلسطین هر روز زیاد می شوند

آرژانتین و برزیل فلسطین را به رسمیت شناختند و آمریکا فشار بر توقف شهرکسازی اسراییل در فلسطین را افزایش داد.

 خبرگزاری شبستان، آرژانتین آخرین کشوری است که در آمریکای لاتین بعد از برزیل، دولت فلسطین را به رسمیت شناخت.

به رسمیت شناخته شدن دولت فلسطین از سوی دو کشور آرژانتین و برزیل درست در زمانی که مذاکرات مستقیم به خاطر ادامه شهرکسازی ها متوقف شده پیروزی بزرگی برای مردم فلسطین محسوب می شود.

گر چه برخی از تحلیلگران سیاسی نامه های به رسمیت شناخته شدن فلسطین را که از سوی دولتهای آرژانتین و برزیلی تسلیم شد را حمایتی سمبولیک دانسته و برقراری صلح را بدون دخالت آمریکا غیر عملی می دانند و آمریکا تلاش می کند تا با بر جسته کردن مسئله توقف شهرکسازی بی طرفی خود را در این مذاکرات نشان دهد اما باید دانست که حمایتهای پشت پرده از رژیم صهیونیستی سیاسی است که دولت واشنگتن دست از آن نمی کشد و اعلام حمایت کشورهای آمریکای لاتین از فلسطین برگ برنده موفقی در این میان محسوب می شود.

در این باره گرشون باسکین، معادن رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات درباره فلسطین صهیونیستی اظهار کرد:این رویداد سیاسی قبل از دولت فلسطین، فلسطییان را چند قدم به جلو رانده است و مهمترین کشورهای جهان دست حمایت و همکاری خود را به سوی قلسطین دراز کرده اند.اگر رژیم صهیونیستی در مقابل این اتحاد دست به مخالفت و سرکشی بزند، آمریکا چاره ای جز یافتن را دیگر برای رام کردن این رژیم ندارد.

در زمانی که دولت اوباما از راهبری مذاکرات صلح ناتوان ماند مداخله این کشورها که باعث برانگیختن دولتهای پاراگوئه، پرو و شیلی نیز خواهد شد را به ارمغان آورد به گونه ای کفه ترازوی فلسطین سنگین تر از آن شد که آمریکا بتواند در برابر کردن این دو کفه باز هم حقوق صهیونیست ها را تقویت و تشدید کند.

یکی از مقامات بلند پای دولت آمریکا درمصاحبه به خبرنگاران گفت:دولت آمریکا برای راضی نگه داشتن رژیم صهیونیستی تا کنون سه میلیارد دلار تسهیلات نظامی را در اختیار این رژیم گذاشته است.

به گزارش رویترز،با این وجود این رژیم همچنان دست از سرپیچی برنداشته است و مردم فلسطین مذاکرات سه جانبه را تا پیش از اعلام حمایت کشورهای آمریکای لاتین،مذاکراتیک جانبه برآورد کردند که می بایست سازمان ملل و مجمع عمومی یا شورای امنیت را در آن مورد خطاب قرار داد.
در هر حال اگر فرض کنیم که اعلام حمایت کشورهای آمریکای لاتین فقط اظهاری کلامی و سمبولیک بوده است، باید بدانیم که همین دفاع کلامی خسارت زیادی را از سوی دولتهای این کشورها طلب می کند و همین خسارت جای تفکر و تعمقی بیشتر را برای آمریکا به وجود آورد.

همچنان که نامه دولت اروگوئه آماده است تا به رسمیت شناختن فلسطین را ظرف کمتر از یک ماه آینده اعلام کند و به دنبال آن کشورهای شیلی، پاراگوئه و پرو.

در مقابل کرولی، سخنگوی دولت آمریکا برای کمرنگ جلوه دادن این حمایت اظهار کرد:این دست حمایتها تأثیری در روند صلح ندارد و تنها می توانند در حل مشکلات مؤثر باشند.

از سوی دیگر، یادآور می شوریم این رویکرد نشان می دهد که فلسطین حاضر به بلند کردن پرچم سفید نیست و مصرانه براحقاق حقوق خود ایستاده است و اگر دولت او با ما تا کنون منتظر پا پس کشیدن تشکیلات خودگردان فلسطین بود، با این اعلام حمایت دچار تشویش در تمام تفکراتش شد.

تحلیلگران سیاسی در نهایت بررسی این مسئله به این واقعیت دست یافتند که دولت آمریکا باید راه دیگری را برای عرض اندام نشان دهد چرا که مذاکرات مستقیم صلح با شیوه ای که تا کنون برگزیده است به نفع رژیم صهیونیستی و آمریکا تمام نخواهد شد.

پایان پیام/

 

کد خبر 3866

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha