شاخص علمی و آموزشی در مناطق مرزی باید ارتقا یابد

خبرگزاری شبستان: مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان، بر ارتقای شاخص علمی در مناطق مرزی تاکید کرد و اظهار داشت: عامل بسیاری از عقب ماندگی های فرهنگی و اجتماعی در مناطق مرزی، بی سوادی والدین دانش آموزان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، محمد تقی‌ زاده، مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان، امروز(31 تیر) در جلسه شورای آموزش پرورش استان، در خصوص مشکلات و شرایط آمورشی مناطق مرزی، گفت: 270 هزار دانش آموز در مناطق مرزی با گویش های مختلف و محدودیت های اجتماعی مشغول به تحصیل هستند.

 

وی با بیان اینکه به دلیل برخی کمبودهای فرهنگی و رفاهی نرخ ترک تحصیل در مناطق مرزی بالاست، افزود: باید اقدامات خاصی در وضعیت ارتقای علمی و آموزشی دانش آموزان این مناطق صورت گیرد چرا که افت آموزش و تراکم آسیب های اجتماعی در این مناطق به وضعیت آموزشی باز می گردد.

 

مدیر کل آموزش و پروش خوزستان، با اشاره به اینکه برخی عقب ماندگی ها و عدم توسعه فرهنگی در این مناطق به پیشینه تاریخی و بافت جغرافیایی آن و همچنین هجمه های دولت های بیگانه مربوط می شود، خاطر نشان کرد: برای خروج از این وضعیت باید شاخص علمی در این مناطق ارتقا یابد.

 

وی با بیان اینکه برای رفع این کمبود‌ها هفت شاخص در نظر گرفته شده که برخی از آنها در مراحل مقدماتی هستند و برخی دیگر در دستور کار آموزش وپرورش است، تصریح کرد: پایین بودن سن تحصیل در این مناطق، توجه به دوره پیش دبستانی و توجه خاص به دانش آموزان دختر از جمله آنهاست.

 

وی عامل بسیاری از عقب ماندگی های فرهنگی و اجتماعی در مناطق مرزی را بی سوادی والدین دانش آموزان دانست و با تاکید بر اینکه این مسئله باید ریشه یابی شود، عنوان کرد: تقویت دینی و ملی دانش آموزان، توسعه هنرستان ها و مراکز فنی حرفه ‌ای در جهت ایجاد مشاغل فنی، تقویت زبان و ادبیات فارسی، حفظ ارزش‌های قومی، فرهنگی و زبانی منطقه در چارچوب قوانین نظام از اولویت های آموزشی هستند.

 

تقی زاده، با بیان اینکه 950 هزار دانش آموز در سراسر استان مسغول به تحصیل هستند، از کمبود هفت هزار و 200 معلم در استان خبر داد و تاکید کرد: با توجه به اینکه طی یک دهه اخیر خوزستان در بحث سواد آموزی رتبه برتر کشور را کسب کرده اما همچنان 650 هزار بی سواد در استان وجود دارد که باید تا پایان سال آینده این تعداد به صفر برسد.

 

مهندس اسماعیل ارزانی بیرگانی، فرماندار اهواز، نیز با بیان اینمه 20 درصد افت تحصیلی دانش آموزان در دور دوم تحصیل اتفاق می افتد، اضافه کرد: کیفیت آموزش در استان به شدت ضعیف است و به دلیل مشکلات فراوان در مدارس، مدیران به جای رسیدگی بحث علم و کیفیت آموزش با مسائل حاشی اس درگیر هستند.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 387948

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha