کاهش اهدای خون در زنان/افزایش مصرف پلاکت در کشور

خبرگزاری شبستان: مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور گفت:سهم اهدای خون در بانوان از 11 درصد در سال 84 به 4.5 درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار شبستان، علی اکبر پورفتح الله، مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور در دومین روز از هفته انتقال خون که با حضور معاون زنان ریاست جمهوری برگزار شد، گفت: قبل از تأسیس انتقال خون در کشور عمر بیماران هموفیلی و تالاسمی که وابسته به خون هستند بیش از 10 سال نبود در حالی که امروزه به همت اهداکنندگان گذر از 40سالگی عمر آنها را شاهد هستیم.

 

وی با اشاره به اینکه آمار شیوع هپاتیت B، C، HIV‌ و بیماری های منتقل از خون در خانم ها پایین تر است، گفت: به همین دلیل تلاش می شود اهدای خون در خانم ها بالاتر رود چرا که بخشی از سلامت خون متکی بر پرسش و پاسخ و سطح دانش افراد است و خانم ها وسواس بیشتری در پاسخگویی و همینطور صداقت بیشتری نسبت به آقایان دارند.

 

وی با ابراز تاسف از کاهش سهم اهدای خون توسط بانوان در کشور گفت: سهم اهدای خون بانوان در سال 84، 11 درصد بود که در حال حاضر به 4.5 درصد کاهش یافته است و ما شاهد افت شاخص اهدای خون در زنان هستیم که البته بخشی از این موضوع به فرهنگسازی و بخشی نیز به مدیریت مربوط می شود که باید آنها را اصلاح کنیم.

 

وی با ابراز خوشنودی از عدم کمبود خون و فرآورده های خونی در کشور تصریح کرد: اما به طور کلی مصرف پلاکت در جوامع افزایش یافته است که در کشور ما نیز طی 6 سال گذشته مصرف پلاکت از 300 هزار واحد به یک میلیون واحد رسیده است.

 

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور دلیل افزایش مصرف پلاکت را سالمندی جمعیت و بیماری هایی که در این سنین به وجود می آیند، دانست.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 390307

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha