برگزاری کنگره ملی هلال بن علی (ع) فرزند امیر المومنین (ع)

خبرگزاری شبستان:این امامزاده بزرگوار نقش بسیار برجسته ای در احیای معارف قرآنی در میان مردم داشته است که احیای شخصیت قرآنی ایشان به عنوان یکی از اهداف برگزاری این کنگره مدنظر قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌ الاسلام دکتر محمد عابدی، دبیر علمی کنگره ملی هلال بن علی (ع) پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران در رابطه با برگزاری این کنگره ملی گفت: محمد هلال بن علی (ع) از فرزندان امیرالمومنین (ع) است که در آران و بیدگل کاشان مدفون می باشد. علت نامگذاری این امامزاده عظیم الشأن به هلال این است که طبق روایتی هنگام تولد این فرزند امیرالمومنین (ع) فرمودند چهره او مانند هلال است. این امامزاده بزرگوار در سال 61 هجری به ایران آمده و در همین سرزمین از دنیا رفته است و امسال 1375 سال از وفات ایشان می گذرد.

وی افزود: امیرالمومنین (ع) پس از شهادت حضرت صدیقه طاهره (س) با فضه ازدواج کرد و محمد هلال فرزند فضه است.

رییس دانشگاه علوم و معارف قرآن در رابطه با زیارت قبور و حاضر شدن در سر قبور بزرگان گفت: این مسئله فراتر از شرع یک امر عقلایی است و تاریخچه آن به زمان ارسطو یعنی 500 سال قبل از حضرت مسیح بازمی گردد. در آن دوران هنگامی که ارسطو از دنیا رفت شاگردانش در محل دفن وی جمع شده و در آنجا درس می خواندند چون معتقد بودند وقتی روح انسان بزرگی در آن محل حاضر است بهتر می توان در آنجا مطالعه کرد، امروز نیز بیشتر دانشگاه ها و مراکز علمی بزرگ دنیا در اروپا و بیشتر حوزه های علمیه در کشورهای اسلامی در جوار مرقد بزرگان بنا نهاده شده است.

حجت الاسلام عابدی افزود: به لحاظ شرعی نیز در روایات ذکر شده است که پیامبر گرامی اسلام (ص) به زیارت قبور می رفتند از جمله حضرت مرقد مادر بزرگوارشان حضرت آمنه خاتون و عمویشان حمزه را زیارت می کردند. همچنین نقل شده است که امام حسین (ع) فراوان بر سر مزار حضرت خدیجه (س) حاضر شده و به ایشان توسل می کردند، بنابراین اصل زیارت و توسل هم در سیره پیامبر (ص) و هم در سیره ائمه و هم اصحاب رسول گرامی اسلام (ص) دیده می شود، برخلاف آنچه که امروز وهابیت در این زمینه ادعا می کند.

این کارشناس و محقق دینی در بیان فلسفه زیارت قبور خاطرنشان کرد: هنگامی که کسی بر سر مزاری می رود زیارت کننده و زیارت شونده مانند دو آینه در مقابل هم قرار می گیرند و آنچه که در روح صاحب قبر است در روح زیارت کننده نیز نقش می بندد، به همین جهت در آموزه های دینی از حضور بر سر مزار افراد ناشایست نهی شده است. همچنین اگر افراد ناشایست بر سر مزار فردی پاک و بزرگوار حاضر شوند صاحب قبر اذیت می شود، از همین رو در اعمال زیارت امام رضا (ع) آمده است که پیش از زیارت غسل کرده و دعای توبه بخوانید، بنابراین هدف اصلی از زیارت قبور استفاده از فضایل اخلاقی و کرامات روحی صاحب قبر است.

حجت الاسلام عابدی در بیان اهداف برگزاری کنگره ملی هلال بن علی (ع) گفت: شناساندن و آشنایی بیشتر مردم با این امامزاده عظیم الشأن یکی از اهداف برگزاری این کنگره است چرا که بیشتر مردم ایران تنها حضرت معصومه (س)، شاهچراغ و حضرت عبدالعظیم را به عنوان امامزادگان برجسته در ایران می شناسند در حالی که ما امامزادگان واجب التعظیم زیادی در ایران داریم.

وی با اشاره به برخی شواهد و مستندات تاریخی خاطرنشان کرد: در زمان صفویه حضور امامزادگان و شناساندن آنها به مردم نقش فراوانی در گرایش جامعه به تشیع داشت، امروز نیز همین موضوع در کشور ما جاری و ساری است و در هر جا امامزاده ای حضور دارد ارتباط مردم با اهل بیت بیشتر می شود. به عبارت دیگر معرفی و شناساندن آنها در گسترش فرهنگ دینی جامعه موثر است.

در بخش دیگری از این نشست، حجت الاسلام اکبری، دبیر کمیته علمی کنگره ملی هلال بن علی (ع) در رابطه با زمان برگزاری و مهلت ارسال آثار علمی به این کنگره گفت: دهم آبان به عنوان آخرین مهلت ارسال مقالات و آثار علمی به این کنگره ملی در نظر گرفته شده و آیین افتتاحیه این کنگره 12 آذر در شهر مقدس قم و اختتامیه آن 13 آذر در شهر آران و بیدگل و محل مزار این امامزاده بزرگوار برگزار می شود.

شناخت و تبیین شخصیت حسبی و نسبی امامزاده محمد هلال بن علی (ع) و بیان کمالات و فضایل ایشان از جمله مواردی بود که حجت الاسلام اکبری از آنها به عنوان محورهای ارایه مقالات نام برد و افزود: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی و با توجه به نقش امامزادگان در تبلیغ و ترویج بنیه های دینی و مذهبی مردم چندین کنگره ملی در این راستا برگزار می شود که از جمله آنها کنگره ملی بزرگداشت محمد هلال بن علی (ع) است.

دبیر کمیته علمی این کنگره خاطرنشان کرد: امامزاده ها پرچمداران و مبلغان مقام ولایت و امامت اهل بیت (ع) در جامعه و سنگر و نشانه امامت هستند که مردم از مسیر و مجرای آنها امامان معصوم را بیشتر می شناسند.

وی تصریح کرد: نقطه بارز و ویژگی متمایز اسلام که باعث بالندگی و جاودانگی آن شده پیوند عمیق و ناگسستنی میان قرآن با اهل بیت (ع) است و امامزادگان وسیله اتصال مردم به قرآن و اهل بیت (ع) هستند.

حجت الاسلام اکبری با بیان اینکه احیای امر اهل بیت و قرآن وظیفه همه مسلمانان است، خاطرنشان کرد: مولفه ممتاز و نقطه برجسته انقلاب اسلامی در عصر کنونی نیز نسبت به سایر کشورها و انقلاب ها مسئله ولایت فقیه است و این ولایت تنزل یافته همان ولایت اهل بیت است که امامزادگان پرچمدار تبلیغ این رکن از ارکان اسلام بوده اند.

جمع آوری آثار علمی علمای سلف و دانشمندان در رابطه با امامزادگان و نحوه معرفی آنها نیز از دیگر اهداف برگزاری این کنگره بود که حجت الاسلام اکبری به آن اشاره کرد.

وی یادآور شد: این امامزاده بزرگوار نقش بسیار برجسته ای در احیای معارف قرآنی در میان مردم آران و بیدگل داشته است که احیای شخصیت قرآنی ایشان نیز به عنوان یکی از اهداف برگزاری این کنگره مدنظر قرار گرفته است.

وی افزود: این کنگره در دو سطح عمومی و تخصصی برگزار می شود که در سطح عمومی همه اقشار مردم بخصوص اصحاب قلم و پژوهشگران دینی مخاطب فراخوان های این کنگره هستند و در بخش تخصصی نیز چند سفارش مقاله در این رابطه داده شده است.

دبیر کمیته علمی این کنگره تصریح کرد: کلیه آثار برتر توسط کمیته ارزیابی مقالات حایز رتبه های برتر شناخته شوند، چاپ و منتشر شده و از میان آنها به 10 اثر ارزشمند برتر جوایزی اهدا می شود.

وی خاطرنشان کرد: علاقه مندان به ارسال آثار علمی و مقالات می توانند با مراجعه به سایت سازمان اوقاف و امور خیریه، سایت دانشگاه علوم و معارف قرآن و همچنین سایت ویژه امامزاده محمد هلال بن علی اطلاعات بیشتری را در این زمینه کسب کنند.

پایان پیام/
 

کد خبر 390345

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha