اوقات فراغت، نوجوانی و مسجد/ بچه های مسجد اهل دل اند

خبرگزاری شبستان: امام جماعت مسجد فاطمه الزهرا(س) معتقد است در شرایطی که والدین ترجیح می دهند فرزندانشان در کلاس های تابستانی مساجد شرکت کنند، لازم است ائمه جماعات در طراحی برنامه ها لطافت بیشتری به خرج دهد.

به گزارش خبرنگار سرویس مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، با شروع فصل تابستان برنامه ریزی والدین برای اوقات فراغت فرزندان شان آغاز می شود و خانواده ها به دنبال آن هستند که بتوانند بهترین گزینه را برای پر کردن زمان آزاد بچه ها انتخاب کنند. بنابراین ثبت نام در کلاس های مختلف آموزشی، هنری، ورزشی طی فصل تابستان رونق می گیرد.


مساجد نیز در این میان برنامه ریزی های مختلفی را هم تراز با نیاز نوجوان و جوان دارند و مساجد و کانون های فرهنگی هنری مساجد به عنوان از مهمترین مراکزی هستند که طی سه ماه فصل تابستان مورد توجه خانواده ها قرار می گیرند.

 

اما آنچه که در این میان عامل تمایز برنامه های اوقات فراغت مساجد با سایر اماکن و نهادها می شود «روح» دینی برخاسته از مسجد در سیر این فعالیت هاست و دقیقا به همین دلیل است که بسیاری از والدین ترجیح می دهند که فرزندان شان در طول فصل تابستان در کلاس های مساجد شرکت کنند.

 

سرویس مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، با هدف واکاوی برنامه های اوقات فراغت جوانان در مسجد، سلسله گفت وگوهایی را با جمعی از پژوهشگران حوزه دین و ائمه جماعات مساجد تربیت داده است، در این راستا مصاحبه خبرنگار شبستان با حجت الاسلام «وحید بلندی»، امام جماعت مسجد «فاطمه الزهرا(س)» را می خوانید:

 

حجت الاسلام بلندی با بیان اینکه مسجد شرایط و جذابیت خاصی را در برگزاری برنامه های اوقات فراغت ایجاد می کند، اظهار کرد: رویکرد مسجدی در هیچ کدام از برنامه های فرهنگسراها یا خانه های فرهنگ پیدا نمی شود چراکه روح برپایی این برنامه ها عجین با روح دینی است.


وی ادامه داد: حضور در مسجد به نوعی رویکرد فطری است چراکه فطرت انسان ها بر اساس عبادت است، حال اگر مسجد در سیر زندگی افراد به ویژه در دوره جوانی جریان پیدا کند در نتیجه سبک زندگی تغییر می کند، در این میان اوقات فراغت از جمله مهمترین فرصت های زمانی است که در یک برهه مشخص یعنی دوره نوجوانی و جوانی امکان بروز بیشتری را دارد بنابراین جهت دهی و ساماندهی به این اوقات به ویژه از کانال مسجد اهمیت دارد.

امام جماعت مسجد «فاطمه الزهرا(س)» تصریح کرد: اساسا حضور در مسجد برای فعالیت های فوق برنامه به تنهایی جاذبه دارد اما این مسئله در گرو آن است که ائمه جماعات نسبت به طیف جوان جامعه لطافت بیشتری به خرج دهند چراکه ذهن جوان مملو از پرسش است و این رویکرد پرسشگر در وجود جوان همواره وجود دارد.


وی با تایید بر این رویکرد که مساجد برای برگزاری بخشی از برنامه های اوقات فراغت ویژه فصل تابستان با اماکن فرهنگی و ورزشی عقد قرارداد کنند، افزود: با کلیت این طرح موافقم که اگر مسجدی امکانات کافی را نداشته باشد با بهره گیری از چنین ظرفیتی بتواند برنامه های اوقات فراغت جوانان را فراهم کند اما با این حال اولویت برگزاری برنامه ها باید مسجد باشد. بهتر است. خوشبختانه مسجد «فاطمه الزهرا(س)» خوشبختانه این امکان را دارد.


حجت الاسلام بلندی به برنامه های مسجد «فاطمه الزهرا(س)» در طول فصل تابستان اشاره کرد و گفت: چندسالی است که با همکاری بسیج و کانون فرهنگی هنری مسجد برنامه ای با عنوان «بچه های مسجد اهل دل اند» در طول فصل تابستان برگزار می شود، ما در راستای گسترش و توجه بیشتر نسبت به اوقات فراغت و فعالیت های جانبی فرهنگی مسجد طبقه ای را به کارهای فرهنگی اختصاص داده ایم.


وی ادامه داد: طی برگزاری این برنامه به جز اردوهای مختلفی که در طول تابستان برگزار می شود، برنامه استخر هفتگی، فوتسال نیز در ذیل برنامه های اوقات فراغت مسجد برگزار می شود و تاکنون طی مسابقات قهرمانی های مختلفی از سوی تیم مسجد «فاطمه الزهرا(س)» کسب شده است.

مسجد «فاطمه الزهرا(س)» در میدان پروین تهران واقع شده است.
پایان پیام/

 

کد خبر 390474

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha