افزایش 60درصدی اهدای خون در ماه مبارک رمضان

خبرگزاری شبستان: مدیرکل سازمان انتقال خون خراسان شمالی از افزایش 60درصدی اهدای خون در ماه مبارک رمضان خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بجنورد، دکتر احسان روشن روان، مدیرکل سازمان انتقال خون خراسان شمالی در نشست با خبرنگاران استان که به مناسبت چهل امین سالگرد تشکیل این سازمان برگزار شد، با اعلام این خبر گفت: همین امر باعث شد تا 50 درصد نیاز خونی دو مادر باردار که دچار خونریزی شدید شده بودند در اسرع وقت تامین شود.

 

وی افزود: این در حالی است که در 4 ماهه نخست امسال نیز تعداد 7 هزار و 902 نفر به مراکز ثابت و سیار انتقال خون در استان مراجعه کنند که از این تعداد 62 درصد موفق به اهدای خون شدند.

 

دکتر روشن روان، شاخص اهدای خون در استان را 27 در هزار اعلام کرد و اظهار داشت: این شاخص به این معنا است که از هر هزار نفر 27 نفر موفق به اهدای خون می شوند که با شاخص کشوری نیز برابری می کند.

 

وی با اشاره به افت 17 درصدی اهدای خون در سال گذشته، خاطرنشان کرد: با توجه به فرهنگ سازی صورت گرفته در چهار ماهه امسال پیشرفت خوبی در این راستا داشته و جزء استان های پیشرو در این زمینه بوده ایم.

 

مدیرکل سازمان انتقال خون خراسان شمالی تعداد اهدا کنندگان مستمر خون در استان را 18 هزار و 700 نفر ذکر کرد و بیان داشت: این تعداد شامل 52 درصد مجموع اهداکنندگان خون می شود که معادل شاخص کشوری است.

وی میانگین ذخیره خون بر اساس استاندارد کشوری را بین 6 تا 7 روز دانست که در استان نیز به همین میزان است.

 

دکتر روشن روان، با بیان اینکه درصد پاسخگویی سازمان در قبال بیمارستان های استان بیش از 97 درصد است، متذکر شد: طی سال گذشته 67 درصد خون اهدا شده این سازمان به بیمارستان ها به دلیل عدم مصرف دوباره بازگشت داده شد.

 

وی عدم بازگشت به موقع خون از بیمارستان ها را باعث فاسد شدن خون این سرمایه باارزش دانست که زندگی بسیاری از بیماران به آن وابسته است.

 

مدیرکل سازمان انتقال خون خراسان شمالی به وجود مرکر ثابت خون گیری در شهرستان بجنورد اشاره کرد و یادآور شد: هم اکنون ساختمان و تجهیزات مرکز ثابت شهرستان شیروان نیز تکمیل و در صدد استقرار نیروها هستیم.

 

وی افزود: بودجه لازم برای احداث مرکز ثابت خون گیری شهرستان اسفراین نیز در سال جاری تامین شده است.

 

دکتر روشن روان در پایان از دریافت مجوز استخدام 5 نیرو برای این سازمان در سال جاری خبر داد.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 390596

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha