تاکیدبرظرفیت‌ها وفرصت‌های متعدد آموزش وپرورش برای کتابخوان کردن بچه‌ها

خبرگزاری شبستان: مراسم امضای تفاهمنامه مشترک بین معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ساختمان معاونت فرهنگی ارشاد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ادبیات شبستان، تفاهم‌نامه همکاری میان معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت فرهنگی و آموزشی وزارت آموزش و پرورش به منظور افزایش میزان کتابخوانی در جامعه بعد‌از‌ظهر روز 13 مرداد ماه با حضور سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی و حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به امضا رسید.

 

نمایشگاه‌های سالانه کتاب در مدارس دانش‌آموزان را درگیر کتابخوانی می‌کند

«سیدعباس صالحی»معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: یکی از مسئولیت‌های معاونت فرهنگی بحث توسعه و ترویج کتابخوانی در کشور است و در این حوزه یکی از پایگاه‌های اصلی که به توسعه کتابخوانی کمک می‌کند آموزش و پرورش است. حداقل 12 سال از زندگی کودکان، نوجوانان و بخشی از جوانی آنها در مدارس می‌گذرد و این فرصت خوبی برای مسئولان است تا کتابخوانی را ترویج و تعمیق دهند.

 

وی با اشاره به ظرفیت‌ها و فرصت‌های متعدد در آموزش و پرورش، بیان کرد: برای مثال کتابخانه‌های مدارس فرصت خوبی در اختیار قرار می‌دهد، همچنین طرح اخیر در هر کلاس یک کتابخانه فرصت جدیدی برای توسعه کتابخوانی است. نمایشگاه‌های سالانه کتاب در مدارس هم عملا دانش‌آموزان را درگیر کتابخوانی می‌کند. خوشبختانه زنگ‌های مطالعه و انشاء در مدارس رو به تقویت است و این هم فرصت مبارکی برای ترویج کتابخوانی به وجود می‌آورد. همچنین معلمان با پیشنهاد‌های‌شان می‌توانند کتاب‌های مکمل درسی و غیردرسی را به دانش‌آموزان معرفی کنند و عشق به آموختن و دانش را در دانش‌آموزان تقویت کنند.

 

صالحی خاطرنشان کرد: از این دست فرصت‌ها در اختیار آموزش و پرورش کم نیست و پایگاه‌ قابل توجهی برای توسعه کتابخوانی در نسل جدید است و با این نگاه و با اهتمام مسئولان جدید آموزش و پرورش و پیگیری‌های آقای کفاش معاون پرورش فرهنگی وزارت آموزش و پرورش فرصتی برای امضای تفاهمنامه‌های مشترک ایجاد شد و برای تهیه این تفاهمنامه کارگروهی از مدیران هر دو وزارتخانه تشکیل شد و امیدواریم این جرقه‌ای که امسال برافروخته شده کمک کند فضای کتابخوانی برای نسل‌های آینده فروزنده‌تر بدرخشد.

 

راه‌اندازی دوباره جایزه کتاب سال دانش‌آموزی از امسال در مدارس

«حمید‌رضا کفاش» معاون پرورشی فرهنگی وزارت آموزش و پرورش نیز در این مراسم طی سخنانی گفت: ما سال تحصیلی جدید را در حال عملیاتی شدن تفاهمنامه‌ها شروع خواهیم کرد و این تفاهمنامه کاملا با هماهنگی هر دو طرف پیش خواهد رفت. پشتوانه ما برای توسعه کتابخوانی سخنان رئیس‌جمهور مبنی بر احیای کتابخوانی و زنگ مطالعه در مدارس بود و آموزش و پرورش با ایجاد کارگروه‌هایی سعی در ترویج کتابخوانی بین دانش‌آموزان دارد.

 

وی افزود: همچنین یکی از سیاست‌های آموزش و پرورش توسعه مشارکت است که ما برای ادامه فعالیت ناچار به همکاری با نهادهای مردمی و دولتی هستیم و خوشبختانه نهادها و تشکل‌های مختلف احترام زیادی برای پرورش نسل آینده قائل هستند و به ما کمک می‌کنند.

 

کفاش ادامه داد: ما برای تجهیز کتابخانه‌های آموزشی و انس دانش‌آموزان به ویژه دانش‌آموزان دوره ابتدایی به کتاب و کتابخوانی برنامه‌های ویژه‌ای داریم و از امسال قفسه‌های کتاب در کلاس‌های مدارس ابتدایی قرار می‌گیرد و امیدواریم که در طی سال این کتاب‌ها به قدری مطالعه شده باشند که ما در سال آینده کتاب‌های بیشتر و جدید‌تری را به این قفسه‌ها اضافه کنیم.

 

وی از راه‌اندازی دوباره جایزه کتاب سال دانش‌آموزی خبر داد و گفت: مدتی بود که این طرح متوقف شده بود اما از امسال باز هم ما در هفته کتاب بحث جایزه کتاب سال دانش‌آموزی را راه‌اندازی می‌کنیم تا از دانش‌آموزان نوقلم که استعداد‌های ویژه‌ای دارند حمایت و آنها را تشویق کنیم.

 

به گزارش شبستان، در پایان سخنان این دو نفر، تفاهمنامه امضا شد. مبلغ تفاهمنامه تا سقف 5 میلیارد تومان تعیین شده و تاریخ آن تا پایان شهریور سال آینده است که هم مبلغ و هم مدت‌زمان توافق‌نامه در تفاهمنامه قابل تمدید و افزایش اعلام شده است. بر اساس این تفاهم‌نامه دو طرف متعهد شدند در راستای توسعه و تعمیق فرهنگ کتابخوانی در جامعه، توسعه فعالیت‌های فرهنگی در سطح مدارس سراسر کشور، تامین کتاب‌های مورد نیاز و تجهیز کتابخانه‌های مدارس داخل و خارج از کشور تا سقف 50 میلیارد ریال به همکاری بپردازند.

 

تعهدات وزارت آموزش و پرورش در متن این تفاهم‌نامه به قرار زیر است:

 

*تأمین سهم آموزش و پرورش به منظور صدور کارت‌های الکترونیک خرید کتاب دانش‌آموزی

*برگزاری 50 هزار نمایشگاه کتاب در 50 هزار مدرسه، همزمان با بیست و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و ارائه گزارش کتبی و تفصیلی شامل فهرست اسامی و نشانی مدارس محل برگزاری نمایشگاه‌ها، فهرست اسامی ناشرانی که از آنها کتاب خریداری شده و میزان خرید آز آنان جهت واریز سهم 10 درصدی «معاونت» به حساب ناشران

*راه‌اندازی کتابخانه‌های کلاسی مدارس در سراسر کشور

*انجام برنامه‌ریزی‌های لازم برای کشف استعدادهای دانش‌آموزی در زمینه نویسندگی (نوقلمان) و همکاری با حوزه معاونت در جهت نظام‌مندسازی این بخش

*همکاری در بررسی و انتخاب کتابهای طرح «یاد یار مهربان» و ارائه لیست مناسب براساس گروه‌های سنی دانش‌آموزان به معاونت، همچنین ارائه لیست کتابهای مناسب و مورد نیاز مدارس خارج از کشور با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

*اطلاع‌رسانی مناسب و هماهنگی لازم برای اجرای فعالیتهای فرهنگی در مدارس سراسر کشور

*مشارکت فعالانه آموزش و پرورش در برنامه‌های هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از طریق برنامه‌های فرهنگی

*برنامه‌ریزی برای تقویت و گسترش زنگ مطالعه در برنامه درسی دانش‌آموزان حداکثر تا دوسال آینده

ارائه گزارش‌های دوره‌ای از میزان ثمربخشی تفاهم‌نامه و تأثیرات فرهنگی و ارائه گزارش میزان افزایش سطح مطالعه، افزایش سرانه کتاب در کتابخانه‌ها و تعداد کتابخانه‌های تابعه با اجرای این تفاهم‌نامه

*همکاری با جشنواره‌های فرهنگی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مانند جشنواره شعر،نوقلمان و...

*همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز متعهد شد تا بر اساس مصوبات ذیل به همکاری با وزارت آموزش و پرورش بپرازد:

*همکاری در تأمین و تجهیز کتابخانه‌های مدارس سراسر کشور برابر سهم‌ آموزش و پرورش

*مشارکت در برگزاری 50 هزار نمایشگاه کتاب در 50 هزار مدرسه، همزمان با بیست و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران

*همکاری در امر تأمین و تجهیز کتابخانه‌های کلاسی (به کتاب)، که در مدارس سراسر کشور راه‌اندازی شده است، طی زمان‌بندی مناسب

*همکاری در صدور کارت الکترونیکی خرید کتاب دانش‌آموزی

*همکاری در برگزاری نمایشگاه «یاد یار مهربان»

*مشارکت در اهدای کتابهای مورد نیاز مدارس جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور براساس لیست مورد تأیید نماینده وزارت آموزش و پرورش در صورت پذیرش هزینه‌های بسته‌بندی و ارسال هوایی آنها توسط «آموزش و پرورش»

*برنامه‌ریزی برای نوقلمان کشور طبق آئین‌نامه‌ها و دعوت از نمایندگان آنها برای حضور در جلسات

*همکاری در برپایی جشنواره‌های فرهنگی آموزش و پرورش و ثبت آنها در تقویم‌ها و برنامه‌های فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی

*حمایت از فعالیت‌های آموزش و پرورش در برنامه‌های هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران

*همکاری در برگزاری نمایشگاه‌های کتاب منطقه‌ای آموزش و پرورش

*ایجاد ارتباط با نهادهای مربوط به اهل قلم برای حضور آنان در مدارس با تأیید وزارت آموزش و پرورش

*همچنین به منظور اجرایی شدن این تفاهم‌نامه همایون امیرزاده به عنوان نماینده معاونت و مهدی علی‌اکبرزاده به عنوان نماینده آموزش و پرورش انتخاب شدند تا ضمن تشکیل کارگروهی اجرایی شدن تفاهم‌نامه را پیگیری نمایند.

 

پایان پیام/

کد خبر 390663

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha