سکولاریسم نتیجه تفسیر غیر منطقی کلیسا از حقوق انسان است

عضو شورای نگهبان با تاکید بر اینکه سکولاریسم محدود کردن قلمرو دین است، اظهار داشت: شهید مطهری معتقد بود که پیدایش سکولاریسم در جهان غرب معلول عملکرد بد و تفسیر غیر منطقی کلیسا از حقوق انسان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، دکتر محسن اسماعیلی، عضو حقوقدان شورای نگهبان، در ششمین دوره همایش فکری جوان ایرانی، پرسش‌های امروزی که با موضوع کرسی‌های آزاداندیشی ویژه "الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت" در تالار دهشور دانشکده علوم دانشگاه تهران برگزار شد، به ایراد سخنرانی پرداخت.

 

رییس دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به اینکه نحوه مواجهه متفکران مسلمان با مقولات جهان امروز متفاوت است، اظهار داشت: گروهی از متفکران در دنیای اسلام هستند که معتقدند ما در برابر اینها باید یا موضع تسلیم مطلق و یا موضع نفی مطلق داشته باشیم. یک نگاه به توسعه و حقوق بشر و این مفاهیم این است که وابسته کردن این مفاهیم به فلسفه غربی تحریف مفاهیم اسلامی می باشد. مردم ایران بر سر یک دوراهی هستند، یا باید آنها را بپذیرند، یا آنها را رد کنند.

 

مولف کتاب "مدیریت مصرف" به دیدگاه دومی که در این باره وجود دارد اشاره کرد و ادامه داد: نگاه دوم خطرناک‌تر از نگاه اول است، و آن اینکه ما این مفاهیم را می‌پذیریم اما اسلام را طوری توجیه می‌کنیم که با این مفاهیم سازگار باشد. می‌توان نام این را یک برخورد التقاطی و دوگانه با فرهنگ غربی دانست.

 

مولف کتاب "همت و اراده" معتقد است موضع دوم راه را برای تحریف حقایق و گذشته دین و آیین باز می کند و اظهار داشت: به نظر می‌رسد هیچ کدام از این دو شیوه پسندیده جوان ایرانی نیست. شیوه صحیح این است که نه در مقابل مدل غربی تسلیم باشیم و نه سعی ‌کنیم به مفاهیم آنها رنگ و لعاب اسلامی بدهیم.

 

وی با بیان اینکه ایران دارای تمدنی کهن است، ادامه داد: تمام جهان در برابر تمدن ما سر تسلیم فرو می‌آورند اما هیچ زمان ما مدعی ارایه یک الگوی جدید نبوده‌ایم. با انقلاب 57 ما اعلام کردیم الگوی جدیدی برای پیشرفت داریم که مبتنی بر اسلام است. این ادعا باید در عمل آزمون پس دهد و ما اکنون در حال پس دادن این آزمون هستیم. اگر ما نتوانیم در عمل این الگو را نشان دهیم، ادعای ما پوچ است.

 

مولف کتاب "پیوند دین و قانون" با ارایه تعریفی از سکولاریسم مبنی بر اینکه سکولاریسم یعنی جدایی دین از صحنه اداره جامعه و محدود کردن قلمرو دین، اظهار داشت: شهید مطهری این‌طور سکولاریسم را تعریف کردند که پیدایش سکولاریسم در جهان غرب معلول عملکرد بد و تفسیر غیر منطقی کلیسا از حقوق انسان است و می‌گفتند کسانی که درد دین داشتند چاره‌ای جز این ندیدند که بگویند کلیسا در جای خودش و کاخ در جای خودش تا این سایه قداست برداشته شود و انسان‌ها بتوانند حرف‌هایشان را بزنند تا هر حرکتی را به پای دین ننویسند.

 

مولف کتاب "پیامبر اخلاق و اخلاق ما" با اشاره به اینکه قرآن از یک سری تمدن‌های بشری قبل از اسلام یاد می‌کند، گفت: قبل از آمدن اسلام بشر چنان دارای توسعه بوده که ما هنوز به پای توسعه آنها نرسیدیم. در جای دیگر قرآن می‌فرماید در میان همه احکام الهی یک حکم از همه احکام بالاتر و آن حرمت انسان‌ها است که هم‌سنگ و همراه توحید است. حقوق انسان حقوق بشر فارغ‌ از اینکه چه دینی دارد، حایز اهمیت است و این افتخاری‌ست که ما می‌توانیم به جهان ارایه کنیم.

 

پایان پیام/

کد خبر 39237

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha