خدمت رسانی بیش از 30 هزار خادم به زائران حرم رضوی در دهه کرامت

خبرگزاری شبستان: معاون اماکن متبرکه آستان قدس رضوی از خدمت رسانی بیش از 30 هزار خادم به زائران حرم رضوی در دهه کرامت امسال خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از مشهد، محمود ممتاز، معاون اماکن متبرکه آستان قدس رضوی ظهر امروز (4 شهریور) در نشست خبری با بیان اینکه پیش بینی می شود 15 میلیون تشرف در ایام دهه کرامت به حرم مطهر رضوی انجام گیرد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: درشب و روز ولادت امام رضا(علیه السلام) به دلیل شرایط خاص و خیل گسترده زائر و مجاور در حرم رضوی؛ 14 هزار نفر و در ایام دهه کرامت 30 هزار نفر از خدمه و خدمتگزاران به زائران خدمات‌رسانی می کنند.

 

معاون اماکن متبرکه آستان قدس رضوی تاکید کرد: در دهه کرامت سال جاری حدود 150 هزار نفر از زائران و مجاوران در قالب طرح‌های مختلف به صورت مستقیم از برنامه‌های ویژه حوزه معاونت اماکن متبرکه و امور زائران در قالب پذیرایی، دریافت هدیه و برخورداری از برنامه‌های فرهنگی در نظر گرفته شده بهره‌مند می شوند.

 

وی افزود: برنامه‌ریزی مناسب جهت برقراری نظم، امنیت و آرامش و هدایت و راهنمایی زائران و ارائه خدمات فرش، نظافت و بهداشت، خدمات ویلچر و زائر، سالمندان، رسیدگی به امور افراد پیدا شده، ارائه فوریت‌های پزشکی، دریافت امانات زائران، ارائه خدمات کفشداری، تهیه و توزیع مناسب کتب ادعیه و قرآن، عطرافشانی و گل‌آرایی اماکن متبرکه در عالی‌ترین سطح ممکن انجام شده است.

 

ممتاز با اشاره به طرح زیارت "امام مهربانی‌ها" تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، خانواده‌های ایثارگران و جانبازان، حامیان ایتام و همچنین جانبازان بالای 70درصد و اعصاب و روان در ایام میلاد امام رضا(علیه السلام) به حرم مطهر رضوی مشرف می شوند.

 

وی خاطرنشان کرد: در طرح "معین الضعفاء" که در دهه کرامت اجرایی می شود، علاوه بر توجه خاص به اقشار آسیب‌پذیر جامعه مانند مددجویان شهرستانی کمیته امداد و بهزیستی، دانش‌آموزان یتیم، بیماران خاص مانند سرطانی‌ها، هموفیلی، ام‌اس، دیالیزی، دیابتی، تالاسمی، نابینایان و ناشنوایان، برای سالمندان که امکان حضور و تشرف به بارگاه منور رضوی را ندارند در یک برنامه‌ریزی مناسب شرایط تشرف آنها فراهم شده است.

 

معاون اماکن متبرکه آستان قدس رضوی ابراز داشت: با اعزام خودرو و مددکار به محلات مشمولان طرح، به بارگاه منور رضوی منتقل و با اهدا بسته متبرک و اجرای برنامه فرهنگی از آنان استقبال می شود.

 

وی از اجرای طرح "شوق دیدار" در ایام دهه کرامت خبر داد و تصریح کرد: در این طرح از خانواده معظم ایثارگران، نیروهای نظامی و انتظامی و سازمان‌های خدمت رسان مستقیم به زائران برای حضور در جشن های میلاد امام رضا(علیه السلام) دعوت می شود.

 

ممتاز با تاکید بر اینکه زمینه تشرف دانش‌آموزان شهرستانی که امکان تشرف برای آنان فراهم نبوده در دهه کرامت نیز مهیا شده است، گفت: در طرحی با عنوان "شوق دیدار 3" امکان تشرف دانش‌آموزانی که تاکنون از مشرف به حرف رضوی نشده اند ازسایر استان‌های کشور در قالب اردوهای سه روزه  فراهم شده است.

 

وی در ادامه با اشاره به طرح "شوق وصال" ادامه داد: در این طرح براساس یک سنت حسنه مراسم جشن توسط خدام در محل رواق مبارکه دارالکرامه در طول دهه کرامت برگزار و ضمن مولودی خوانی، پذیرایی از مدعوین و اهدا بسته‌های متبرک از اهم برنامه‌ها است.

 

وی افزود: همچنین در ایام دهه کرامت، خدمه بارگاه ملکوتی رضوی با حضور در 60 بیمارستان‌ استان خراسان‌های شمالی، جنوبی، رضوی ضمن عیادت از بیماران ودعا برای شفای آنان بسته‌های تهیه شده شامل تبرکات و بسته فرهنگی را همراه با شاخه گل به آنان تقدیم می کنند.

 

ممتاز تاکید کرد: دانش آموزان استثنایی و مراکز توانبخشی از جمله گروه‌هایی هستندکه همواره مورد توجه خدمه و خدمتگزاران بوده ودرسال جاری نیز برنامه‌های متنوع و شاد برای این عزیزان درنظر گرفته شده از جمله این برنامه‌ها اجرای مراسم فرهنگی، مسابقات و تقدیم هدیه مناسب به تمامی آنان را می‌توان نام برد.

 

وی ابراز کرد: برنامه‌ریزی های لازم انجام شده که تیم‌هایی از خدمه و خدمتگزاران بارگاه منور رضوی با حضور در مساجد شهر مقدس مشهد در شب میلاد حضرت رضا(علیه السلام) با موضوع سبک زندگی رضوی مطالبی سخنرانی کنند.

 

وی اضافه کرد: در طرح "یا ضامن آهو" با هماهنگی ستاد دیه استان پرونده‌های زندانیانی که به دلایل جرائم غیرعمد در زندان به سر می‌برند و توان پرداخت دیه را ندارند در قالب گروه‌های سه نفره از خدمه و خدمتگزارانی که در امور وکالت و قضاوت سررشته دارند یا از ریش سفیدان سادات خدمه و خدمتگزاران هستند بررسی و با رایزنی ضمن حفظ حقوق شاکیان، زمینه آزادی آنان فراهم  می شود.

 

معاون اماکن متبرکه آستان قدس رضوی با اشاره به طرح "گل والای ولا"، افزود: در این طرح که مصادف با شب میلاد حضرت معصومه(سلام الله علیها) اجرا می شود، خدمه و خدمتگزاران بارگاه منور رضوی با شاخه‌های گل و قرائت سرود خدمت راس ساعت 16 از محل‌های تعیین شده به سمت حرم مطهر حرکت و ضمن تبریک به ساحت مقدس امام رضا(علیه السلام) عرض ارادت خواهند نمود.

 

وی تاکید کرد: حسب برنامه‌ریزی انجام حدود 2 هرار نفر از خدمه و خدمت یاران با حضوردر بهشت‌های ثامن و جبل النور غبارروبی و عطرافشانی گلزار شهدا را انجام خواهند داد.

 

ممتاز حضور خدمه در پایانه مسافربری، راه‌آهن و فرودگاه به منظور تقدیم دعوتنامه ویژه مهمانسرای حضرت رضا(علیه السلام) و اهدا شاخه گل دردهه کرامت را از دیگر برنامه های این معاونت در دهه کرامت عنوان کرد و ادامه داد: حدود 500 هزار بسته نبات متبرک تهیه شده که در صبح و شام میلاد حضرت رضا(علیه السلام) در کلیه صحن‌ها و رواق‌های مبارکه محل برگزاری نمازجماعت توزیع خواهند شد.

 

وی ابراز داشت: قرائت اذان و اقامه در گوش نوزادان متولد شب و روز ولادت حضرت رضا(علیه السلام) در بیمارستان‌ها و زایشگاه‌های شهر مشهد توسط حفاظ استان قدس رضوی، عطرافشانی و عودسوزی خاص روضه منوره، رواق‌های مبارکه و صحن‌های مقدس، مبادی ورودی، آسایشگاه‌ها و... با رایحه‌های خاص، گلاب و عودبه ویژه در شب و روز میلاد، نور آرایی خاص اماکن متبرکه به ویژه صحن‌های مقدس انقلاب اسلامی و آزادی و برگزاری مسابقات متنوع فرهنگی در پرتال اماکن متبرکه ویژه خدمه و خدمتگزاران و خانواده‌های آنان از دیگر برنامه هایی است که در دهه کرامت اجرا می شوند.

 

وی خاطرنشان کرد: نقاره روز عید امسال در سالروز ولادت حضرت رضا(علیه السلام) در ساعت 7 و 45 دقیقه صبح شانزدهم شهریور ماه به صورت ویژه با حضور زائران گرامی طی مراسم خاص در صحن انقلاب اسلامی برگزار و با هماهنگی به عمل آمده به صورت مستقیم و زنده از شبکه‌های مختلف پخش و در سطح ایران اسلامی وجهان میلاد حضرت رضا(علیه السلام) به مخاطبان اعلام خواهد شد.

 

پایان پیام/

 

کد خبر 396775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha