آبادانی و رونق روستاها در گرو تجمیع اراضی و استفاده از شیوه آب رسانی مکانیزه است

خبرگزاری شبستان: معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور، گفت: اگر به دنبال آبادانی و توانمند شدن روستاها هستیم باید به سمت تجمیع اراضی و استفاده از شیوه آب رسانی مکانیزه حرکت کنیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان از یزد، سیدابوالفضل رضوی، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور امروز (2 مهر) در همایش توسعه روستایی استان یزد که در محل سالن هلال احمر یزد برگزار شد گفت: یکی از بهترین سازمان هایی که قبل از انقلاب در کشور و برای خدمت به روستائیان پایه ریزی شده است شرکت تعاونی روستاها بوده است.

 

وی افزود: اما متاسفانه به دلایلی این شرکت های تعاونی در عمل موفق به حفظ و توسعه روستاها نبوده اند  چراکه اساسنامه این شرکت ها بسیار پیشرفته است.

 

رضوی گفت: بحث مشکلات ناشی از اصلاحات ارضی از زاویه کوچک کردن املاک فاجعه ای است که شابد کمتر در روستاها به آن پرداخته شده باشد.

 

وی با بیان اینکه حدود 90 درصد از آب های موجود کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود گفت: اگر به دنبال آبادانی و توانمند شدن روستاها هستیم باید به سمت تجمیع اراضی و استفاده از شیوه آب رسانی مکانیزه حرکت کنیم.

 

رضوی استفاده از شیوه آبیاری سنتی را ضربه ای بزرگ برای روستا ها دانست و افزود: وقتی ما در روستا ها  خواستار ورود فناوری های جدید مانند اینترنت و تلفن همراه هستیم باید روش آبیاری ما هم نوین باشد.

 

وی با بیان اینکه خرد کن و پراکندگی زمین های کشاورزی باعث افزایش مصرف آب در این بخش شده است اظهار داشت: برای جلوگیری از این معضل باید زمینهای کشاورزی را تجمیع کنیم.

 

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور بر لزوم اجرای یک حرکت فرهنگی و اجتماعی در روستا ها تاکید کرد و افزود: با همین آب موجود و عوض کردن شیوه آبیاری می توانیم سطح زیر کشت را تا سه برابر و همچنین بهره وری را افزایش دهیم.

 

وی افزود: با پیش بینی های صورت گرفته تا چند سال دیگر کشور در وضعیت خشکسالی قرار دارد پس باید برای این موضوع اندیشید که چگونه با صرفه جویی این بحران را کنترل کنیم.

 

رضوی با بیان اینکه طرح هایی برای تجمیع اراضی و افزایش آبیاری تحت فشار در دستور کار قرار دارد گفت: در این راستا تسهیلات ویژه ای به متقاضیان راه اندازی سیستم آبیاری تحت فشار اهدا می شود.

 

وی گفت: با پیشنهاد دولت 85 درصد  هزینه ها به صورت کمک بلاعوض از سوی دولت پرداخت می شود و مردم تنها 15 درصد هزینه ها را پرداخت می کنند.

 

رضوی با اشاره به اجرای طرح مطالعاتی بر روی توانمندی روستائیان گفت: با مطالعه آمارهای موجود از سال 1353 تا 1392 به این نکته رسیده ایم که سال به سال هزینه های خانواده روستایی بر درآمد آن غلبه می کند.

 

وی با بیان اینکه در طول این سال ها هیچگته درآمد خانوار روستایی از هزینه ها بیشتر نبوده است افزود: بهترین درآمد روستائیان مربوط سال 90 بوده است که با پرداخت یارانه ها درآمدهای آن ها افزایش یافته است.

 

رضوی با بیان اینکه انقلاب اسلامی با شور و مشارکت مردم به پیروزی رسید اظهار داشت: به گفته خود امام (ره) این مشارکت مردم بود که امام را از تبعید و زندانیان را از زندان رهایی بخشید.

 

وی افزود: در دوران 8 سال دفاع مقدس نیز فرماندهان فرماندهی کردند و این مردم بودند که یاحضور و مشارکت خودباعث شدند تا ما در این جنگ به پیروزی برسیم.

 

رضوی تصریح کرد: اگرانقلاب اسلامی تا امروز و علیرغم تمام توطئه ها و نیرنگ های دشمنان استوار مانده است به پشتوانه این مردم است.

 

وی با مطلوب ارزیابی کردن مردم در عرصه مشارکت سیاسی افزود: متاسفانه حضور مردم در عرصه مشارکت های اقتصادی و فرهنگی دشوار است.

 

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با اشاره به ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی از سوی رهبری گفت: رهبری در این سیاست ها بر حضور مردم در فعالیت های اقتصادی و واگذاری فعالیت ها به بخش خصوصی تاکید کرده اند.

 

وی با اشاره به نامگذاری سال از سوی رهبری با عنوان اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی گفت: عزم ملی یعنی اینکه یکایک مردم باید در مسائل نقش داشته باشند فکر کنند و بیندیشند.

 

رضوی با بیان اینکه ما به دنبال توانمندسازی افراد ساکن در روستاها هستیم افزود: ما به جای توانمند و توانگر سازی بیشتر حمایت می کنیم که این امر با تعلیم و تربیت اسلامی ما سازگاری ندارد.

 

وی با اشاره به اجرای طرح  مشارکت توسعه اقتصادی روستاییان در کشور اظهار داشت: این طرح با هدف توانمند سازی روستاها اجرا می شود.

 

رضوی افزود: در این طرح ساکنین روستاها توانمندی و ظرفیت های خود را شناسایی می کنند و طرحی را پیشنهاد می کنند با تایید این طرح از سوی استانداری دولت تا سه برابر مبلغ سرمایه گذاری شده در این طرح به آن ها تسهیلاتی با سود چهار درصد و تنفس یک ساله اعطا می کند.

 

وی گفت: همچنین در صورت مشارکت سرمایه گذاران در این طرح به آن ها تسهیلاتی با سود 12 درصد پرداخت می شود.

 

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور اظهار داشت: با اجرای این طرح تولید و اشتغال پایدار در روستاها ایجاد و سود خوبی هم عاید روستاییان می شود.

 

رضوی، با اشاره به نامگذاری 15 مهرماه به نام روز روستا گفت: همایش ملی روستا 14 و 15 مهرماه با حضور روسای شوراهای اسلامی روستایی در محل اجلاس سران برگزار می شود.

 

پایان پیام/

 

کد خبر 404889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha