نهج البلاغه دانشگاه معارف علوی است

خبرگزاری شبستان: استاد برجسته دانشکده علوم حدیث گفت: نهج البلاغه تنها یک کتاب نیست بلکه دانشگاه معارف علوی است که می توان آموزه های بسیاری از داخل آن استخراج کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اردبیل، استاد مصطفی دلشاد تهرانی استاد برجسته دانشکده علوم حدیث ظهر امروز( 20 مهرماه) در جمع متربیان مقدماتی و عالی دوره تربیت مربی نهج البلاغه، اظهار داشت: پژوهش های نهج البلاغه ای از هشت آسیب جدی رنج می برند.

 

وی، مطلق انگاری، کامل انگاری، ساده نگری، سبک ناشناسی، ساختار ناشناسی، زبان ناآگاهی، نسخه ناشناسی و روش نادانی را این هشت آسیب بیان کرد و گفت: زبان عربی نهج البلاغه دستگاه زبان عرب صدر اسلام است و آن یک دستگاه زبان مصداقی است و نباید با دستگاه های زبان دیگر به اشتباه گرفته شود.

 

این استاد برجسته دانشکده علوم حدیث، با اعلام اینکه روش کار علمی و پژوهشی در نهج البلاغه نیازمند آسیب شناسی جدی است چراکه نهج البلاغه ظرافت خاصی دارد، تصریح کرد: باید حوزه های پژوهشی نهج البلاغه شناسایی شود و بعد از این مهم است که می فهمیم چه دریای بزرگی پیرامون ما است و به آن غافل شده ایم.

 

استاد دلشاد تهرانی، دلیل حال و هوای قرآنی کتاب نهج البلاغه را انس و عجین بودن حضرت علی(علیه السلام) با آموزه های قرآن عنوان کرد و افزود: اگر فرد و مدیری بخواهد رفتار غلط و اشتباه خود را با نهج البلاغه منطقی و اصولی جلوه دهد، نهج البلاغه روز به روز او را سیاه تر و چهره او را نمایان تر می سازد.

 

فهم نهج البلاغه نیازمند مطالعه منظم و انس یابی است

وی، مطالعه منظم و انس یابی، نزدیکی به روح کتاب و همگرایی و تراز مندی را سه عنصر نیاز به تلاش های نهج البلاغه به منظور فهم مفاهیم نهج البلاغه دانست و بیان داشت:خود شریف رضی مولف نهج البلاغه نیز هدف اصلی از تالیف این کتاب را همترازی با امیر مومنان حضرت علی(علیه السلام) عنوان کرده است.

 

این استاد دانشکده علوم حدیث، با اشاره به ضرورت دانستن دانش های ورودی و بیرونی برای فهم نهج البلاغه، تصریح کرد:منبع شناسی، صورت شناسی، متن و بلاغت، شناخت شبهات، روش شناسی، ساختار شناسی، نسخه شناسی، کتاب شناسی و روش شناسی شروح نهج البلاغه را از دانش های بیرونی می باشند.

 

وی، همچنین شناخت منابع، جغرافیای سخن، علت صدور، شناخت تاریخ ایراد سخن و خطبه، مخاطب شناسی، موضوع شناسی و هدف شناسی را از جمله دانش های ورودی لازم برای فهمیدن نهج البلاغه توصیف کرد.

 

ظلم ستیزی و حمایت از مظلوم آموزه اصلی نهج البلاغه است

استاد مصطفی دلشاد تهرانی، با تاکید بر این نکته که خلاء بزرگی در زمینه روش تحقیق نهج البلاغه وجود دارد که ضرورت آشنایی پژوهشگران با آن احساس می شود، گفت: یکی از این موارد این است که باید به مسئله 25 سال سکوت حضرت علی(ع) با دید انتقاد نگریست چراکه اگر حضرت در این سال ها سکوت اختیار کرده پس برای چه بارها وبارها از سوی عثمان تبعید شده است؟.

 

این استاد دانشکده علوم حدیث، در پایان سخنان خود با یادآوری اینکه نهج البلاغه تنها یک کتاب نیست بلکه دانشگاه معارف علوی است که می توان آموزه های بسیاری از داخل آن استخراج کرد، افزود: نهج البلاغه زبان فاخری دارد و فهم آن در بار  اول خواندن بسیار مشکل است و بایستی به تعداد دفعات بسیار خوانده شود چراکه با هر بار خواندن مطالب و مفاهیم تازه ای خودنمایی می کند که در دفعات قبل به آن پی نبرده ایم.

 

پایان پیام/

 

 

کد خبر 409126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha