دریاچه ارومیه می خواهد نفس بکشد

خبرگزاری شبستان: دریاچه خسته ارومیه بعد از بارش های اخیر گویی جان تازه ای یافته و می خواهد دوباره نفس بکشد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از ارومیه، بارش های اخیر باران تبسم کم رنگی را بر چهره دریاچه بیمار ارومیه جاری کرده است که باعث خوشحالی مردم ارومیه نیز شده است.با اینکه هنوز صدایی از دریاچه بلند نمی شود ولی دیدن چند قطره رنگ آبی بر رخسار این مرداب رنگ پریده، جوانه های امید را در دل ها  زنده می کند.

 

همه مردم آذربایجان غربی و جانداران حوزه دریاچه ارومیه دیگر امیدی به مسئولان و کمک ها و طرح های و کنگره ها  ندارند و فقط چشم به آسمان و نزولات الهی دوخته اند و همه می گویند شاید پاییز و زمستان امسال بهاری برای دریاچه ارومیه شود.

حسن عباس نژاد، مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی، با اشاره به بارش های اخیر باران در استان، گفت: بارش های اخیر باران موجب سیرابی جزایر دریاچه ارومیه شده و وضعیت پوشش گیاهی در جزایر را تا حدودی ترمیم کرده است.

 

وی افزود: با توجه به ساخت تاسیسات جمع آوری نزولات آسمانی در جزایر اشک و کبودان دریاچه ارومیه، بارش پاییزه از طریق سیستم های احداثی آب باران در آب انبارهای این جزایر ذخیره می شود.

 

این مسئول، با بیان اینکه این اقدام گامی در جهت مدیریت منابع آب و برون رفت حیات وحش از مشکلات کم آبی در جزایر پارک ملی دریاچه ارومیه است، تصریح کرد: انتقال آب با استفاده از خودرو، شناور و به صورت دستی از طریق سواحل دریاچه ارومیه به جزیره اشک در تابستان امسال انجام می شد که با آغاز فصل پاییز و بارندگی های خوب روزهای اخیر این روند متوقف شد.

 

در سال های اخیر کاهش بارندگی موجب افت دبی چشمه های آب شیرین به عنوان مهمترین منابع تامین آب در این منطقه شده است.

 

گوزن زرد اکنون از وضع زیستگاهی مطلوب و زاد و ولد خوبی برخوردار است به طوری که براساس آخرین مشاهدات و سرشماری ها، بیش از 250 راس گوزن زرد در جزایر دریاچه مشاهده و سرشماری شده است.

سواحل و جزایر تالاب بین المللی پارک ملی دریاچه ارومیه، زیستگاه گوزن زرد ایرانی، قوچ و میش، انواع پستانداران، خزندگان و پرندگان است و این دریاچه جزو یکی از زیستگاه های مهم حیات وحش کشور محسوب می شود.

بارندگی های موجب شادی کشاورزان و مردم استان و نیز طراوات بخشی به دریاچه ارومیه و حیات وحش اطراف آن شد. امیدواریم درهای رحت الهی به روی دریاچه بیمار ارومیه همچنان باز باقی بماند تا شاید بتوانیم در آینده نزدیک صدای امواج دریاچه را بشنویم.

قربانعلی سعادت، استاندار آذربایجان غربی،  مشارکت مردم و جوامع محلی را از لازمه های اصلی نجات دریاچه ارومیه عنوان کرد و ادامه داد: دولت به تنهایی قادر به اجرای برنامه های احیای دریاچه ارومیه نیست و در این مسیر نیازمند مشارکت، همکاری و همراهی مردم و جوامع محلی است.

 

اگر روند کشاورزی سنتی در استان به ویژه در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ادامه پیدا کند، بی تردید در آینده نه چندان دور نه تنها برای دریاچه ارومیه بلکه برای آبیاری اراضی نیز آبی وجود نخواهد داشت.

استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه همه در قبال بروز این بحران مسوول هستیم و باید جلوی حادث شدن تبعات منفی آن را بگیریم، اظهار کرد: احیای دریاچه ارومیه یکی از تاکیدات اصلی رییس جمهور و دولت یازدهم است و دکتر روحانی خواستار نجات دریاچه ارومیه به هر قیمت ممکن هستند.

دیگر کار از نوشتن فواید و خوبی های این دریاچه گذشته است و امروز فقط می نویسیم و میخواهیم دریاچه ما نفس بکشد.

 

پایان پیام/

کد خبر 409356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha