شروع فصل بیداری جوانان اروپا با بهار اسپانیا

اعتصاب و تظاهرات 9 روزه جوانان اسپانیا که بعد از بهار عرب به بهار اسپانیا تعبیر شده است به شکست حزب سوسیالیست در انتخابات محلی انجامید و این موج پر شور را یک قدم به جلو راند.


به گزارش خبرگزاری شبستان، خیزش یک دست مردم اسپانیا که اغلب جوانان این کشور را در خود جای داده است از 9 روز گذشته آغاز شده و بزرگترین میدان های شهرهای مختلف اسپانیا این روزها شاهد بهاری از جنس بهار عرب هستند تا جایی که تحلیلگران، اسپانیا را مدخل انقلاب های عربی به قاره اروپا توصیف کرده اند.
مردم اسپانیا در این روزهای گرم انتخابات محلی را بهانه خوبی یافتند تا حزب در راس قدرت این کشور را که از 32 سال گذشته اقتصاد کشور را به نابودی کشانده است مغلوب کنند.
بدین ترتیب با شکست تقریبی حزب سوسیال در انتخابات محلی جوانان بیکار و خشمگین اسپانیا یک قدم به جلو و به سمت آینده ای از جنس مردم پیش رفتند.
رسانه های اسپانیا تظاهرات مردمی این کشور علیه حزب سوسیالیست را سونامی ای تعبیر کرده اند که حزب در راس قدرت راه مفری از آن نخواهد یافت.
برخلاف تمهیدات شدید امنیتی و اعلام حکومت نظامی در اسپانیا برای حفظ امنیت انتخابات دست کم 30 هزار تن از مردم اسپانیا در شب انتخابات به خیابان ها ریختند و پلیس این کشور را بهت زده کردند.
کشور آرام اسپانیا در قاره اروپا تا به امروز دچار چنین تنش بزرگ داخلی نشده بود و بیکاری و فقر و وضع نا به هنجار اقتصادی دلیل اصلی آغاز این شورش علیه دولت زاپاترو است.
بیکاران و بازنشستگان راهبر اصلی این تظاهرات خودجوش هستند در حالیکه خانواده ها همراه با فرزندان خود در صف اول این تظاهرات به چشم می خورند.
در این باره جان شالویدان، کارشناس مسائل اسپانیا در دپارتمان تحقیقات تهدیدات جنایی عصر معاصر در موسسه جرم شناسی دانشگاه پاریس در مصاحبه با روزنامه 20 مینوت فرانسه اعتراف کرد: این واقعه در اروپا عجیب و دور از ذهن است این اولین باری است که چنین جمعیتی از خشم و اعتراض در خیابان های اسپانیا دیده می شود.
وی در توصیف انگیزه های تظاهر کنندگان و معترضان هشدار داد: نباید تصور کرد که این جوانان را می توان به راحتی آرام کرد بلکه باید هشیار بود که اعتراض آنها عمیق و از قلب اجتماع است و نمود آن حاکی از یک برنامه ریزی اساسی می باشد.
جان شالویدان ادامه داد: هیچ کس تصور نمی کرد جوانانی که شب های گرم اسپانیا را دور هم در رستوران ها خوش می گذراندند امروز چنین خشمی را به نمایش بگذارند گویی در تمام این شب ها در حال برنامه ریزی برای چنین روزهایی بودند.
حالا تلاش جوانان اسپانیا باعث شد تا حزب مردمی مخالف با آوردن 37.5 درصد در مقابل رای 27.8 درصدی حزب سوسیالیست قدرت خود را نشان دهد.
دولت اسپانیا از سال 1978 تا به امروز چنین شکست بزرگی را از سوی مردم خود هرگز تجربه نکرده است.
خوزه لویز رودریگز زاپاترو، نخست وزیر اسپانیا در دفاع از شرایط متزلزل خود عنوان کرد: تا پایان مارس 2012 مسند قدرت را ترک نخواهم کرد.
جان جک کورلیاتدیسکی، محقق و کارشناس اسپانیا از موسسه روابط بین الملل و استراتژیک این اظهار را با توجه به عزم جزم مردم اسپانیا برابر با جنگی داخلی توصیف کرد.
گفتنی است، اسپانیا با 21 درصد، دارای بیشترین درصد بیکاری در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا می باشد. و مادرید از ماه ژوئن گذشته اقدام به اجرای ریاضت اقتصادی کرده است. کاهش حقوق کارکنان دولتی، حذف برخی یارانه ها، کاهش کمک هزینه بیکاری، افزایش سن بازنشستگی و غیره از جمله اقداماتی است که اسپانیا برای بهبود اقتصاد بحران زده خود آنها را برگزیده است.
 

کد خبر 41023

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha