نفوذ جریانهای سکولاریسم نو با الفاظ دینی زینتی خطرناکتر از کفر است

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش نفوذ جریانهای التقاطی برگرفته از لیبرالیسم و سکولاریسم در تعلیم و تربیت را خطرناکتر از کفر در این عرصه دانست.

به گزارش خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش امروز در مراسم گردهمایی ارایه گزارش تدوین کتاب فلسفه تعلیم و تربیت با اشاره به میلاد حضرت زهرا (س) و تبریک سالروز آزادی خرمشهر گفت: در تدوین فلسفه تعلیم و تربیت از چند سال قبل تلاش های قابل توجهی در آموزش و پرورش صورت گرفت، تا تحولی مبتنی بر اندیشه های اسلامی صورت گیرد که خروجی آن تربیت انسانهایی فکور، اندیشمند، کنجکاو و خطرپذیر باشد.

 

وی افزود: دانش آموزان حاصل این تربیت باید خود را مفتخر به هویت دینی و انقلابی بدانند و بر آن ببالند که انسانهایی مسلمان هستند و این دین را مایه افتخار خود اعلام کنند.

 

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش با اشاره بر فرقه های انحرافی و نفوذ جریان های منحرف در جامعه تصریح کرد: آنچه امروز باید مورد ترس و هراس قرار گیرد، کفر در تعلیم و تربیت نیست؛ بلکه در حوزه فرهنگ و تعلیم و تربیت نفوذ جریان های التقاطی خطرناک است.

 

وی افزود: این جریانها به نوعی از لیبرالیسم و ناسیونالیسم کور عاریه گرفته شده و در نتیجه سکولاریسم نو را با الفاظ دینی زینت کرده و به جامعه ارایه می دهند. به همین جهت تدوین فلسفه تعلیم و تربیت تحت نظر اندیشمندان بزرگ همچون حجت الاسلام مصباح یزدی قوت قلبی برای اندیشمندان تعلیم و تربیت است.

 

حجت الاسلام محمدیان در تعریف مدرسه معتقد است: مدرسه باید کانونی شکل دهد که دانش آموزان را برای زیستن در دوره انتظار آماده کند و آینده را با اندیشه اسلامی برای آنها رقم بزند. این دانش آموزان در مدرسه حیات طیبه را تجربه می کنند و دارای نفس مطمئنه هستند. این افراد در تمام عرصه ها وظایف خود را در مقابل با خلق خدا و دستگاه هستی می شناسند و منشاء تمام هستی را از آن احدیت می دانند.

 

وی تدوین و استخراج نظریه های اسلامی در فلسفه تعلیم و تربیت را یکی از مهمترین راههای رسیدن به آرزوهای بلند نظام تعلیم و تربیت دانست و خاطرنشان کرد: بسیاری از منابع فکری و اعتقادی در متون اسلامی عنوان شده است اما باید برای مورداستفاده قرار گرفتن به شکلی مطلوب استخراج شود نظریه های اسلامی در لایه های مختلفی از اسناد دینی قرآن و سنت نبوی به عنوان اصلی ترین منابع ذکر شده است اما باید آنها را دسته بندی کنیم و به صورت قاعده ای منظم از آنها استفاده کنیم.

 

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی ادامه داد: نظریه های تعلیم و تربیت باید توسط افرادی آگاه و صاحب نظر در حوزه تعلیم و تربیت و حوزه معارف استخراج شود. در حقیقت این افراد باید مجتهد کامل باشند نه اینکه از دریافت های دیگران چیزی را جمع آوری کنند، بلکه خود به عنوان صاحبنظر در روش های دینی و شیوه های تربیت اسلامی محسوب شوند.

 

حجت الاسلام محمدیان اظهار کرد: بسیاری از ملاحظات و خلاءها در مباحث تعلیم و تربیت در این کتاب پاسخ داده شده و تمایز اصلی این کار با مطالعات قبلی مشخص است، این کار و تدوین این کتاب پایان کار نیست و آغاز کاری برای توسعه در تعلیم و تربیت اسلامی است.

 

گفتنی است؛ مراسم رونمایی از کتاب فلسفه تعلیم و تربیت چهارشنبه (4 خرداد) در سازمان مرکزی پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش برگزار شد.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 41302

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha