حضور 22 رسانه دینی در بیستمین نمایشگاه مطبوعات

خبرگزاری شبستان: انتظامی از افتتاح نمایشگاه مطبوعات با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با شعار رسانه و آزادی مسئولانه 17 آبان در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) خبر داد.

به گزارش خبرنگار شبستان، نشست خبری بیستمین نمایشگاه مطبوعات امروز ششم آبان با حضور حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

 

حسین انتظامی در این نشست از برگزاری نمایشگاه مطبوعات از 17 تا 23 آبان در مصلی امام خمینی خبر داد و گفت: پیش ثبت نامی از رسانه ها انجام شد که برآوردهایی از موضوعات رسانه های شرکت کننده و پیرو آن طراحی هایی نیز انجام شد.

 

انتظامی ادامه داد: امسال در نمایشگاه مطبوعات گروه روزنامه با 38 عنوان، خبرگزاری ها 20 عنوان، رسانه های آموزشی 116 عنوان، تشکل های مطبوعاتی 4 عنوان، نشریات سیاسی و اقتصادی 63 عنوان، رسانه های عمومی و خانواده 77 عنوان، رسانه های غیرفارسی زبان 8 عنوان، رسانه های فرهنگی 45 عنوان، رسانه های کودک و نوجوان 10 عنوان، موسسات رسانه ای 24 عنوان، نشریات استانی 64 عنوان و نشریات ورزشی با 13 عنوان حضور دارند.

 

وی با اشاره به حضور 22 رسانه دینی در 500 متر در کنار محراب اظهار داشت: امسال یکی دو بخش به نمایشگاه اضافه شده از جمله رسانه های مرتبط با حوزه دین و اندیشه که 22 عنوان هستند و همچنین امکان حضور روابط عمومی دستگاه ها هم ایجاد شده است.

 

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد با بیان اینکه ثبت نام قطعی و جانمایی از امروز شروع می شود، عنوان کرد: تدابیری شده که رسانه ها به طور الکترونیک جای خود را انتخاب کنند و به محض تکمیل تقاضا اسم آن رسانه درج می شود. بعد از اتمام این مرحله برای رسانه هایی که به هر دلیلی درخواست نداشتند سایت باز می شود تا آنها بتوانند جانمایی کنند.

 

وی با اشاره به اینکه امسال نمایشگاه مطبوعات عمدتا موضوعی است، بیان کرد: بر این اساس رسانه های خبری با تعداد قابل توجه حضور دارند همچنان که خبرگزاری ها در موضوعات تخصصی خود حاضر هستند.

 

به گفته انتظامی، شورای سیاستگذاری بیستمین نمایشگاه مطبوعات متشکل از مسئولان ارشد معاونت مطبوعاتی و شورای هماهنگی تشکل های مدیریتی رسانه ای است.

 

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد اظهار داشت: امسال بولتن نمایشگاه مطبوعات توسط ستاد نمایشگاه منتشر نمی شود بلکه هر روز یکی از روزنامه ها عهده دار بولتن است تیراژ و نحوه توزیع و مطالب نیز به عهده روزنامه ها است بدین ترتیب شاهد خلاقیت بیشتر در بولتن نمایشگاه خواهیم بود.

 

انتظامی شعار بیستمین نمایشگاه مطبوعات را آزادی مسئولانه اعلام کرد و افزود: رسانه ها در جهت ایفای رسالت خود و کارکردهای چندگانه خود باید آزاد باشند، دولت هم شعارش آزادی مطبوعات در چهارچوب قانون است بر این اساس رسانه ها هم نسبت به مسئولیت اجتماعی و وظایفی که دارند باید دقیق باشند.

 

وی با بیان اینکه سال قبل در جشنواره مطبوعات بخشی به عنوان درست نویسی داشتیم، یادآور شد: با کمک فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی امسال در نمایشگاه شاخص هایی در 2 حوزه ویرایش فنی و ویرایش زبان از سوی فرهنگستان زبان مشخص شده است. در طول نمایشگاه بر اساس داوری هایی که طی ماه های قبل صورت گرفته طی مراسمی روزنامه ای که بیشترین امتیاز  را در این شاخص ها کسب کرده اعلام می شود.

 

انتظامی با اشاره به حضور رسانه های خارجی در نمایشگاه مطبوعات تصریح کرد: رسانه های خارجی که در تهران دفتر دارند و فعالیت می کنند در نمایشگاه امسال حضور دارند تا رسانه خود را معرفی کنند و همچنین یک تقابل رسانه ای رخ می دهد ما به دنبال این هستیم که پدیده خواهرخواندگی بین رسانه ها را تقویت کنیم بدین ترتیب رسانه های ما می توانند با رسانه های همتا در کشورهای خارجی همکاری و تبادل خبر و عکس داشته باشند و این باعث کاهش هزینه و ارتقای کیفیت رسانه ها می شود.

 

وی از برگزاری نشست های تخصصی در نمایشگاه مطبوعات خبر داد و افزود: جدول این نشست ها از سوی مرکز مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها 2 روز قبل از افتتاحیه نمایشگاه اعلام می شود که برخی از میهمانان نشست ها نیز خارجی هستند.

 

به گفته معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تاکنون 65 پایگاه خبری، 56 روزنامه و 31 عنوان خبرگزاری برای حضور در بیستمین نمایشگاه مطبوعات ثبت نام کرده اند.

 

انتظامی از افتتاحیه بیستمین نمایشگاه مطبوعات با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و گفت: برای مراسم اختتامیه برنامه خاصی در نظر گرفته ایم چون یک محیط داخلی و خانوادگی است.

 

وی در مورد واگذاری برگزاری نمایشگاه به رسانه ها خاطرنشان کرد: هر چقدر از حوزه تصدی گری فاصله بگیریم و به سیاست گذاری بپردازیم به رویکردهای دولت نزدیک می شویم و این امر به بالندگی صنف می انجامد. امسال در بدو امر موضوع واگذاری نمایشگاه به رسانه ها را با شورای هماهنگی تشکل های مدیریت به بحث گذاشتیم که آنها پیشنهاد دادند که امسال ما مجری باشیم.

 

انتظامی تصریح کرد: در نمایشگاه مطبوعات برعکس نمایشگاه کتاب تبادل مالی صورت نمی گیرد بر این اساس برنامه هایی طراحی می کنیم که بیشتر به ارتباط موثرتر رسانه ها با مسئولان و مردم و خودشان و صنوف مرتبط با خودشان بینجامد.

 

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در مورد اجرای عدالت در جانمایی رسانه ها در نمایشگاه مطبوعات عنوان کرد: تعرفه گذاری رسانه های خصوصی با غیرخصوصی متفاوت است و این امر در نرم افزار ما لحاظ شده است ما اصراری به دخالت در جانمایی رسانه ها نداریم و نرم افزار این کار را انجام می دهد البته امسال نمایشگاه به گونه ای طراحی شده است که سه راهرو داریم و جانمایی بسته ها مشخص شده است 2 رسانه می توانند در صورتی که متراژ و موضوع یکسان داشته باشند جایشان را با هم عوض کنند.

 

انتظامی بیان کرد: در پیش ثبت نام نمایشگاه مطبوعات همکاران ما متوجه شدند که برخی از رسانه ها مجوز ندارند که از آنها عذرخواهی شد زیرا فقط رسانه هایی که مجوز دارند در نمایشگاه شرکت می کنند به جز بحث دانشجویی که با مرکزیت وزارت علوم و بهداشت است.

 

وی در مورد مسایل انضباطی از  قبیل جلوگیری از سر و صدا و ازدحام در نمایشگاه اظهار داشت: بسیاری از امور اجرایی با کمک رسانه ها انجام می شود. امسال بلندگو در نمایشگاه ممنوع است زیرا معتقد به رعایت حقوق دیگران هستیم اگر بر اثر حضور چهره ها ازدحامی ایجاد شود هدایت به محل نشست ها صورت می گیرد. ما تلاش داریم که فضای نمایشگاه پرنشاط باشد نمایشگاه یکی از فرصت هایی است که به مطبوعات کمک می کند به معرفی خود و ارتباط موثر با مخاطبان بپردازند. این نمایشگاه می تواند نمایشگاهی از نشاط سیاسی و اجتماعی باشد.

 

پایان پیام/

کد خبر 413161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha