اولین اجرای شبیه خوانان تعزیه در مسجد غدیر کرمانشاه

خبرگزاری شبستان: شبیه خوانان دهستان کندوله اولین اجرای تعزیه امام حسین(ع) و یاران وفادارش را عصر امروز(6 آبان) در مسجد غدیرگزار می کنند.

مسئول کانون شهدای امیری مسجد غدیر(کندوله ایها)، صیح امروز(6 آبان) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان، تصریح ابراز کرد: در پنجمین سال از برگزاری مراسم سنتی تعزیه در این کانون، عصر امروز اولین اجرای شبیه خوانان دهستان کندوله در این مسجد به روی صحنه می رود.

 

پرویز امیری، اظهار کرد: به مناسبت ماه محرم و ایام شهادت سرور و سالار شهیدان، گروه تعزیه خوانان کندوله کرمانشاه از امروز تا عاشورای حسینی هر روز از ساعت 14:30 تا 17 درحسینیه این مسجد به اجرای برنامه می پردازند.

 

وی، با بیان اینکه  کارگردانی این گروه به عهده محمد امیری است، خاطرنشان کرد: مسئولیت این گروه به عهده پدر ایشان بود که خود از پیشکسوتان تعزیه در این دهستان بودند و در حال حاضر پسران او این گروه را اداره می کنند.

 

مسئول کانون شهدای امیری، با بیان اینکه بازدید عموم از این مراسم سنتی و مذهبی آزاد است، خاطرنشان کرد: نسخه هایی که که در اختیار شبیه خوانان این گروه قرار دارد با خط جوهر نگاشته شده و دارای بیش از 100 سال قدمت است که توسط مرحوم میرزا آقا محمد امیری از مرشدان پیشکسوت تعزیه گردآوری شده است.

 

امیری، با اشاره به قدمت 500 ساله تعزیه در دهستان کندوله پیشینه آن را به دوران دیلمی منسوب دانست و گفت: این دهستان دارای دو گروه مطرح تعزیه است که یکی در مسجد غدیر به اجرای برنامه می پردازد و دیگری با مسئولیت و کارگردانی شهرام شهبازی در محل دهستان فعالیت می کند.

 

وی، در ادامه خواستار حمایت مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در بحث تهیه لباس، ملزومات و تأمین هزینه ایاب و ذهاب شبیه خوانان و همچنین همراهی و مساعدت آنان در برگزاری هر چه باشکوه تر این آیین مذهبی شد.

 

پایان پیام/

 

کد خبر 413250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha