تشکیل کارگروه برنامه ریزی و شناسایی توانایی و آسیب‌های اجتماعی بانوان در گیلان

خبرگزاری شبستان:مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری گیلان با بیان اینکه بانوان گیلانی نقش ارزنده‌ای در اجتماع و خانواده دارند از تشکیل کارگروهی جهت برنامه ریزی و شناسایی توانایی و آسیب‌های اجتماعی بانوان گیلانی در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گیلان ، ساحره میر سیدی، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری گیلان امروز ( 26 آبان ) در نشست خبری که در دفتر کارش برگزار شد اظهار کرد: بانوان نقش ارزنده‌ای در جامعه دارند و باید همه مسئولان امر جهت ارتقاء توانایی بانوان در کشور تلاش کنند چرا که رکن اصلی آرامش در خانواده را بانوان تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه ایران از لحاظ شاخص‌های اقتصادی از نابرابرترین کشور های جهان است، گفت: بر اساس گزارش مجمع جهانی، ایران در شکاف جنسیتی در بین یکصد و 42 کشور جهان، رتبه یکصد و 37 را داراست.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ایران از لحاظ فرصت‌های اقتصادی، مقام یکصد و 39 جهان را دارد، تصریح کرد: بر اساس گزارش جهانی نرخ مشارکت زنان در ایران 23 درصد است ولی میزان دستمزد زنان 41 درصد کمتر از مردان است و این در حالی است که 46 درصد زنان ایرانی مشغول به کار حرفه‌ای و تخصصی هستند.

میر سیدی در ادامه تصریح کرد: بهداشت و طول عمر، توانمندسازی سیاسی، دستاوردهای آموزشی و مشارکت و فرصت‌های اقتصادی از جمله مواردی بود که ملاک تهیه شاخص جهانی بود.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری گیلان اظهار کرد: بانوان گیلانی نقش ارزنده‌ای در اجتماع و خانواده دارند در این راستا امور بانوان استانداری گیلان، کارگروهی جهت برنامه ریزی  و شناسایی توانایی و آسیب‌های اجتماعی بانوان استان تشکیل داده است.

وی در ادامه گفت: بیکاری، ازدواج و مشکلات معیشتی زنان سرپرست خانوار و بالا رفتن سن ازدواج و سلامت و .... از جمله مواردی است که در این کارگروه بررسی و ارزیابی و راهکارها و تدابیر لازم اتخاذ می‌شود.

این مقام مسئول اذعان کرد: با توجه به شاخص‌های اعلام شده در شاخص جهانی، نیاز به تدابیر خاص و حساسیت‌های لازم در حوزه‌های مورد چالش بانوان در کشور الزامی است.

وی تصریح کرد: برنامه‌هایی جهت ارتقاء توانمندی و ایجاد امید انگیزه در بانوان گیلان از طریق کارگروه و کمیته‌های اجرایی بانوان در دست اجرا است.

میر سیدی، برگزاری جشنواره ویژه بانوان روستایی، پی گیری ایجاد بازارچه‎های خود اشتغالی در شهرستان‎ها ویژه بانوان و طرح ارتقا توانمندی بانوان در مساجد را از جمله طرح‌هایی دانست که انجام شده ویا در دست اجراست.

وی به طرح ارتقا توانمندی بانوان در مساجد اشاره کرد و افزود: این طرح برای نخستین بار امسال با همکاری بهزیستی، فنی و حرفه ای، بسیج جامعه پزشکان، هلال احمر و دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد با دو رویکرد فراهم کردن بستر مشارکت و توجه به سلامت جسمی و روانی به صورت پایلوت در پنج مسجد شهرستان رشت اجرا شده است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری گیلان خاطرنشان کرد: این طرح تا کنون در چهار مسجد منطقه معلولین، پیر کلاچای، پستک و همدیان انجام شده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: تست و خون، فشار خون، آموزش امداد و نجات و سوانح، معاینه رایگان، استقرار ماشین اورژانس 123 به همراه مددکار بهزیستی و روانشناس جهت ارتقاء آگاهی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، اعزام ماما، پرستار و روانشناس جهت غربالگری سرطان‌های شایع زنان و .... از جمله مواردی است که در طرح مذکور به صورت پایلوت اجرا شده و در آینده در شهرستان ها اجرایی خواهد شد.

پایان پیام /

 

 

 

 

کد خبر 417662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha